Obiektywne metody diagnostyki narządu ruchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RFI-JM>OBIEKTMET | ||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Obiektywne metody diagnostyki narządu ruchu | ||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Wydział Rehabilitacji Ruchowej | ||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 07 |
||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Wykład |
||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M16) Praca w grupach |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Iwona Sulowska-Daszyk WYMAGANIA WSTĘPNE 1). anatomia układu mięśniowo-szkieletowego człowieka 2). podstawy biomechaniki narządu ruchu, zasady działania par biokinematycznych i ruchów całego ciała pod wpływem działania sił wewnętrznych i zewnętrznych 3). podstawy kinezjologii narządu ruchu mechanizmy sterowania ruchami w warunkach fizjologicznych i w stanach patologicznych CELE PRZEDMIOTU 1). zaznajomienie z zasadami i metodyką pomiarów za pomocą obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu 2). przedstawienie teoretycznych i praktycznych podstaw pomiarów 3). Przedstawienie zasad interpretacji danych uzyskanych w trakcie pomiarów i ich zastosowania w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania 4). Przedstawienie zasad i metodyki planowania badań naukowych z wykorzystaniem obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu |
||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
Wykłady 14 godzin: realizacja treści związanych z wprowadzeniem do obiektywnych metod oceny narządu ruchu, systemami do analizy ruchu, stabilometrią, synamometrią, elektriomiografią, biofeedbackiem sEMG oraz wykorzystaniem obiektywnych metod diagnostyki narządu ruchu w badaniach naukowych. Ćwiczenia 28 godzin: realizacja treści związanych z wprowadzeniem do obiektywnych metod oceny narządu ruchu, systemami do analizy ruchu, stabilometrią, synamometrią, elektriomiografią, biofeedbackiem sEMG oraz wykorzystaniem obiektywnych metod diagnostyki narządu ruchu w badaniach naukowych.
|
||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Grottel K., Celichowski J. — Organizacja mięśnia i sterowanie ruchem. Część I. Organizacja mięśnia., Poznań, 2000, AWF Poznań 2). Grottel K., Krutki P. — Organizacja mięśnia i sterowanie ruchem. Część II. Sterowanie ruchem., Poznań, 1996, Wydawnictwo Naukowe PWN 3). Błaszczyk J. — Biomechanika kliniczna. Podręcznik dla studentów medycyny i fizjoterapii., Warszawa, 2004, PZWL 4). Bober T., Zawadzki J. — Biomechanika układu ruchu człowieka., Wrocław, 2001, Wydawnictwo BK 5). Konrad Peter — ABC EMG. Praktyczne wprowadzenie do elektromiografii kinezjologicznej., Gliwice, 2007, Technomex 6). Perry J — Gait Analysis: normal and pathological function, USA, 2010, SLACK Inc 7). Neumann DA — Kinesiology of the Musculosceletal System: foundations forphysical rehabilitation., USA, 2002, Mosby Inc. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Dvir Z — Clinical Biomechanics, USA, 2000, Churchill Livingstone |
||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
Ogólne efekty uczenia się odniesione do przedmiotu: 1.1 W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: 10) zagadnienia z zakresu diagnostyki funkcjonalnej na potrzeby fizjoterapii, planowania postępowania fizjoterapeutycznego oraz kontrolowania jego efektów – w stopniu zaawansowanym; 1.2 W zakresie umiejętności absolwent potrafi: 2) interpretować wyniki badań czynnościowych oraz przeprowadzać testy funkcjonalne niezbędne do doboru środków fizjoterapii i interpretować ich wyniki; 1.3. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: 5) dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych; 6) korzystania z obiektywnych źródeł informacji; Kierunkowe efekty uczenia się odniesione do przedmiotu: W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: D.W2. zasady diagnozowania oraz ogólne zasady i sposoby leczenia najczęstszych dysfunkcji narządu ruchu w zakresie: ortopedii i traumatologii, medycyny sportowej, reumatologii, neurologii, neurochirurgii oraz pediatrii, neurologii dziecięcej, w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii; W zakresie umiejętności absolwent potrafi: D.U1. przeprowadzić szczegółowe badanie dla potrzeb fizjoterapii i testy funkcjonalne układu ruchu oraz zapisać i zinterpretować jego wyniki; D.U3. dokonać oceny stanu układu ruchu człowieka w warunkach statyki i dynamiki (badanie ogólne, odcinkowe, miejscowe), przeprowadzić analizę chodu oraz zinterpretować uzyskane wyniki |
||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: 1: Aktywność na zajęciach 2: Ćwiczenia praktyczne 3: Odpowiedź ustna OCENA PODSMOWUJĄCA 1: Egzamin pisemny WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU 1: Obecność i czynny udział we wszystkich zajęciach laboratoryjnych 2: Pozytywna ocena z zaliczenia KRYTERIA OCENY
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
||||||||||||||||||||||||
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|||||||||||||||||||||||||
Koordynatorzy: | ANNA MIKA, IWONA SULOWSKA-DASZYK | |||||||||||||||||||||||||
Prowadzący grup: | ANNA MIKA, IWONA SULOWSKA-DASZYK | |||||||||||||||||||||||||
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę |
|||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Iwona Sulowska-Daszyk WYMAGANIA WSTĘPNE 1). anatomia układu mięśniowo-szkieletowego człowieka 2). podstawy biomechaniki narządu ruchu, zasady działania par biokinematycznych i ruchów całego ciała pod wpływem działania sił wewnętrznych i zewnętrznych 3). podstawy kinezjologii narządu ruchu mechanizmy sterowania ruchami w warunkach fizjologicznych i w stanach patologicznych CELE PRZEDMIOTU 1). zaznajomienie z zasadami i metodyką pomiarów za pomocą obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu 2). przedstawienie teoretycznych i praktycznych podstaw pomiarów 3). Przedstawienie zasad interpretacji danych uzyskanych w trakcie pomiarów i ich zastosowania w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania 4). Przedstawienie zasad i metodyki planowania badań naukowych z wykorzystaniem obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu |
|||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: Analiza ruchu. Wprowadzenie do obiektywnych metod oceny narządu ruchu z wykorzystaniem różnych typów systemów do analizy ruchu w diagnostyce narządu ruchu (wideo, optoelektroniczna – pasywne, aktywne markery, ultradźwiękowa, elektromagnetyczna, inercyjna). Parametry opisujące ruch jakie można uzyskać za pomocą systemów do analizy ruchu w ocenie chodu (ocena kinematyki i kinetyki w stawach: biodrowym, kolanowym i w obrębie stopy) i ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu. 2: Analiza ruchu. Parametry opisujące ruch jakie można uzyskać za pomocą systemów do analizy ruchu w ocenie kinematyki kończyny górnej, kręgosłupa i stawów skroniowo-żuchwowych oraz ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu. Zasady interpretacji wyników uzyskanych z badania z uwzględnieniem potencjalnych błędów i artefaktów. Zastosowanie systemów do analizy ruchu w monitorowaniu procesu usprawniania. 3: Stabilometria. Wprowadzenie do zagadnień stabilometrii z wykorzystaniem platform do pomiaru równowagi i rozkładu obciążenia i ich wykorzystania w diagnostyce narządu ruchu. Zasady pomiaru równowagi i rozkładu obciążenia, parametry jakie można uzyskać podczas pomiaru, ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu usprawniania. 4: Dynamometria. Wprowadzenie do zagadnień dynamometrii z wykorzystaniem urządzeń do pomiaru sił generowanych przez narząd ruchu i ich wykorzystania w diagnostyce narządu ruchu. Dynamometry, dynamometry izokinetyczne. Wiadomości dotyczące zasad pomiaru siły mięśni w różnych warunkach (izometryczne, izotoniczne, izokinetyczne), pomiar pracy koncentrycznej i ekscentrycznej mięśnia, pomiar w otwartym i zamkniętym łańcuchu kinematycznym. Zastosowanie tych parametrów w diagnostyce narządu ruchu. Parametry jakie można uzyskać podczas pomiarów dynamometrycznych, zastosowanie poszczególnych parametrów w opisie pracy mięśnia i diagnostyce dysfunkcji mięśniowych i monitorowaniu procesu usprawniania. 5: Elektromiografia powierzchniowa (sEMG). Wiadomości dotyczące zjawisk bioelektrycznych w czasie czynności włókna mięśniowego. Metodyka pomiaru powierzchniowego EMG w praktyce fizjoterapeutycznej. Parametry jakie można uzyskać z pomiaru aktywności bioelektrycznej mięśni i ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania. Zasady interpretacji danych uzyskanych w trakcie pomiaru powierzchniowego EMG z uwzględnieniem potencjalnych błędów i artefaktów. 6: sEMG biofeedback. Wprowadzenie do zagadnień sEMG biofeedback. Znajomość zasad wykorzystania metody sEMG biofeedback w procesie usprawniania oraz umiejętność wykorzystania tej metody w pracy z pacjentem. 7: Wykorzystanie obiektywnych metod diagnostyki narządu ruchu w badaniach naukowych. Zastosowanie parametrów uzyskanych za pomocą obiektywnych metod badania narządu ruchu w badaniach naukowych. Planowanie badań naukowych i zasady metodyki pomiarów z wykorzystaniem obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu. Błędy i artefakty pomiarowe na etapie pomiarów i obróbki danych. Zasady interpretacji danych w procesie wnioskowania naukowego. ĆWICZENIA 1: Analiza ruchu. Przygotowanie pacjenta do badania chodu. Praktyczne zasady przeprowadzania pomiarów z wykorzystaniem przenośnych systemów do funkcjonalnej analizy ruchu. Parametry opisujące chód, jakie można uzyskać za pomocą systemu do analizy ruchu, ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania. Przeprowadzenie badania oraz nauka interpretacji wyników badania. 2: Stabilometria. Przygotowanie pacjenta do badania równowagi i rozkładu obciążenia, omówienie wskazań i przeciwwskazań do tych pomiarów. Zasady pomiaru równowagi i rozkładu obciążenia w diagnostyce narządu ruchu. Praktyczne przeprowadzenie pomiarów. Parametry jakie można uzyskać podczas pomiaru, ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania. Nauka interpretacji wyników uzyskanych za pomocą platform do oceny równowagi i rozkładu obciążenia. 3: Dynamometria. Przygotowanie pacjenta do badania siły mięśniowej, omówienie wskazań i przeciwwskazań do pomiarów siły mięśniowej. Zasady pomiaru siły mięśniowej w warunkach izometrycznych, izokinetycznych, izotonicznych, pomiar w pracy koncentrycznej i ekscentrycznej mięśnia, pomiar w otwartym i zamkniętym łańcuchu kinematycznym. Praktyczne przeprowadzenie pomiarów w obrębie kończyny górnej i dolnej. Parametry jakie można uzyskać podczas pomiaru, ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania. Nauka interpretacji wyników uzyskanych za pomocą dynamometrów. 4: Elektromiografia powierzchniowa (sEMG). Przygotowanie pacjenta do badania aktywności bioelektrycznej mięśni z wykorzystaniem powierzchniowej elektromiografii (sEMG). Omówienie wskazań i przeciwwskazań do pomiarów sEMG. Zasady pomiaru aktywności bioelektrycznej mięśni za pomocą sEMG. Praktyczne przeprowadzenie pomiarów w obrębie kręgosłupa i kończyn dolnych. Parametry jakie można uzyskać podczas pomiaru, ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania. Nauka interpretacji wyników uzyskanych za pomocą sEMG 5: sEMG biofeedback. Przygotowanie pacjenta do treningu z wykorzystaniem sEMG biofeedback. Omówienie wskazań i przeciwwskazań do stosowania tej metody. Przedstawienie technik treningu z wykorzystaniem sEMG biofeedback. Nauka zasad wykorzystywania metody sEMG biofeedback w procesie usprawniania. 6: Wykorzystanie obiektywnych metod diagnostyki narządu ruchu w badaniach naukowych. Analiza i omówienie wybranych publikacji naukowych z wykorzystaniem obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu. 7: Podsumowanie wiadomości dotyczących wykorzystania obiektywnych narzędzi w diagnostyce narządu ruchu. Zaliczenie.
|
|||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Grottel K., Celichowski J. — Organizacja mięśnia i sterowanie ruchem. Część I. Organizacja mięśnia., Poznań, 2000, AWF Poznań 2). Grottel K., Krutki P. — Organizacja mięśnia i sterowanie ruchem. Część II. Sterowanie ruchem., Poznań, 1996, Wydawnictwo Naukowe PWN 3). Błaszczyk J. — Biomechanika kliniczna. Podręcznik dla studentów medycyny i fizjoterapii., Warszawa, 2004, PZWL 4). Bober T., Zawadzki J. — Biomechanika układu ruchu człowieka., Wrocław, 2001, Wydawnictwo BK 5). Konrad Peter — ABC EMG. Praktyczne wprowadzenie do elektromiografii kinezjologicznej., Gliwice, 2007, Technomex 6). Perry J — Gait Analysis: normal and pathological function, USA, 2010, SLACK Inc 7). Neumann DA — Kinesiology of the Musculosceletal System: foundations forphysical rehabilitation., USA, 2002, Mosby Inc. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Dvir Z — Clinical Biomechanics, USA, 2000, Churchill Livingstone |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
||||||||||||||||||||||||
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|||||||||||||||||||||||||
Koordynatorzy: | ANNA MIKA, IWONA SULOWSKA-DASZYK | |||||||||||||||||||||||||
Prowadzący grup: | ANNA MIKA | |||||||||||||||||||||||||
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr Iwona Sulowska-Daszyk WYMAGANIA WSTĘPNE 1). anatomia układu mięśniowo-szkieletowego człowieka 2). podstawy biomechaniki narządu ruchu, zasady działania par biokinematycznych i ruchów całego ciała pod wpływem działania sił wewnętrznych i zewnętrznych 3). podstawy kinezjologii narządu ruchu mechanizmy sterowania ruchami w warunkach fizjologicznych i w stanach patologicznych CELE PRZEDMIOTU 1). zaznajomienie z zasadami i metodyką pomiarów za pomocą obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu 2). przedstawienie teoretycznych i praktycznych podstaw pomiarów 3). Przedstawienie zasad interpretacji danych uzyskanych w trakcie pomiarów i ich zastosowania w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania 4). Przedstawienie zasad i metodyki planowania badań naukowych z wykorzystaniem obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu |
|||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: Analiza ruchu. Wprowadzenie do obiektywnych metod oceny narządu ruchu z wykorzystaniem różnych typów systemów do analizy ruchu w diagnostyce narządu ruchu (wideo, optoelektroniczna – pasywne, aktywne markery, ultradźwiękowa, elektromagnetyczna, inercyjna). Parametry opisujące ruch jakie można uzyskać za pomocą systemów do analizy ruchu w ocenie chodu (ocena kinematyki i kinetyki w stawach: biodrowym, kolanowym i w obrębie stopy) i ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu. 2: Analiza ruchu. Parametry opisujące ruch jakie można uzyskać za pomocą systemów do analizy ruchu w ocenie kinematyki kończyny górnej, kręgosłupa i stawów skroniowo-żuchwowych oraz ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu. Zasady interpretacji wyników uzyskanych z badania z uwzględnieniem potencjalnych błędów i artefaktów. Zastosowanie systemów do analizy ruchu w monitorowaniu procesu usprawniania. 3: Stabilometria. Wprowadzenie do zagadnień stabilometrii z wykorzystaniem platform do pomiaru równowagi i rozkładu obciążenia i ich wykorzystania w diagnostyce narządu ruchu. Zasady pomiaru równowagi i rozkładu obciążenia, parametry jakie można uzyskać podczas pomiaru, ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu usprawniania. 4: Dynamometria. Wprowadzenie do zagadnień dynamometrii z wykorzystaniem urządzeń do pomiaru sił generowanych przez narząd ruchu i ich wykorzystania w diagnostyce narządu ruchu. Dynamometry, dynamometry izokinetyczne. Wiadomości dotyczące zasad pomiaru siły mięśni w różnych warunkach (izometryczne, izotoniczne, izokinetyczne), pomiar pracy koncentrycznej i ekscentrycznej mięśnia, pomiar w otwartym i zamkniętym łańcuchu kinematycznym. Zastosowanie tych parametrów w diagnostyce narządu ruchu. Parametry jakie można uzyskać podczas pomiarów dynamometrycznych, zastosowanie poszczególnych parametrów w opisie pracy mięśnia i diagnostyce dysfunkcji mięśniowych i monitorowaniu procesu usprawniania. 5: Elektromiografia powierzchniowa (sEMG). Wiadomości dotyczące zjawisk bioelektrycznych w czasie czynności włókna mięśniowego. Metodyka pomiaru powierzchniowego EMG w praktyce fizjoterapeutycznej. Parametry jakie można uzyskać z pomiaru aktywności bioelektrycznej mięśni i ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania. Zasady interpretacji danych uzyskanych w trakcie pomiaru powierzchniowego EMG z uwzględnieniem potencjalnych błędów i artefaktów. 6: sEMG biofeedback. Wprowadzenie do zagadnień sEMG biofeedback. Znajomość zasad wykorzystania metody sEMG biofeedback w procesie usprawniania oraz umiejętność wykorzystania tej metody w pracy z pacjentem. 7: Wykorzystanie obiektywnych metod diagnostyki narządu ruchu w badaniach naukowych. Zastosowanie parametrów uzyskanych za pomocą obiektywnych metod badania narządu ruchu w badaniach naukowych. Planowanie badań naukowych i zasady metodyki pomiarów z wykorzystaniem obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu. Błędy i artefakty pomiarowe na etapie pomiarów i obróbki danych. Zasady interpretacji danych w procesie wnioskowania naukowego. ĆWICZENIA 1: Analiza ruchu. Przygotowanie pacjenta do badania chodu. Praktyczne zasady przeprowadzania pomiarów z wykorzystaniem przenośnych systemów do funkcjonalnej analizy ruchu. Parametry opisujące chód, jakie można uzyskać za pomocą systemu do analizy ruchu, ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania. Przeprowadzenie badania oraz nauka interpretacji wyników badania. 2: Stabilometria. Przygotowanie pacjenta do badania równowagi i rozkładu obciążenia, omówienie wskazań i przeciwwskazań do tych pomiarów. Zasady pomiaru równowagi i rozkładu obciążenia w diagnostyce narządu ruchu. Praktyczne przeprowadzenie pomiarów. Parametry jakie można uzyskać podczas pomiaru, ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania. Nauka interpretacji wyników uzyskanych za pomocą platform do oceny równowagi i rozkładu obciążenia. 3: Dynamometria. Przygotowanie pacjenta do badania siły mięśniowej, omówienie wskazań i przeciwwskazań do pomiarów siły mięśniowej. Zasady pomiaru siły mięśniowej w warunkach izometrycznych, izokinetycznych, izotonicznych, pomiar w pracy koncentrycznej i ekscentrycznej mięśnia, pomiar w otwartym i zamkniętym łańcuchu kinematycznym. Praktyczne przeprowadzenie pomiarów w obrębie kończyny górnej i dolnej. Parametry jakie można uzyskać podczas pomiaru, ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania. Nauka interpretacji wyników uzyskanych za pomocą dynamometrów. 4: Elektromiografia powierzchniowa (sEMG). Przygotowanie pacjenta do badania aktywności bioelektrycznej mięśni z wykorzystaniem powierzchniowej elektromiografii (sEMG). Omówienie wskazań i przeciwwskazań do pomiarów sEMG. Zasady pomiaru aktywności bioelektrycznej mięśni za pomocą sEMG. Praktyczne przeprowadzenie pomiarów w obrębie kręgosłupa i kończyn dolnych. Parametry jakie można uzyskać podczas pomiaru, ich zastosowanie w diagnostyce narządu ruchu i monitorowaniu procesu usprawniania. Nauka interpretacji wyników uzyskanych za pomocą sEMG 5: sEMG biofeedback. Przygotowanie pacjenta do treningu z wykorzystaniem sEMG biofeedback. Omówienie wskazań i przeciwwskazań do stosowania tej metody. Przedstawienie technik treningu z wykorzystaniem sEMG biofeedback. Nauka zasad wykorzystywania metody sEMG biofeedback w procesie usprawniania. 6: Wykorzystanie obiektywnych metod diagnostyki narządu ruchu w badaniach naukowych. Analiza i omówienie wybranych publikacji naukowych z wykorzystaniem obiektywnych narzędzi do oceny narządu ruchu. 7: Podsumowanie wiadomości dotyczących wykorzystania obiektywnych narzędzi w diagnostyce narządu ruchu. Zaliczenie.
|
|||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Grottel K., Celichowski J. — Organizacja mięśnia i sterowanie ruchem. Część I. Organizacja mięśnia., Poznań, 2000, AWF Poznań 2). Grottel K., Krutki P. — Organizacja mięśnia i sterowanie ruchem. Część II. Sterowanie ruchem., Poznań, 1996, Wydawnictwo Naukowe PWN 3). Błaszczyk J. — Biomechanika kliniczna. Podręcznik dla studentów medycyny i fizjoterapii., Warszawa, 2004, PZWL 4). Bober T., Zawadzki J. — Biomechanika układu ruchu człowieka., Wrocław, 2001, Wydawnictwo BK 5). Konrad Peter — ABC EMG. Praktyczne wprowadzenie do elektromiografii kinezjologicznej., Gliwice, 2007, Technomex 6). Perry J — Gait Analysis: normal and pathological function, USA, 2010, SLACK Inc 7). Neumann DA — Kinesiology of the Musculosceletal System: foundations forphysical rehabilitation., USA, 2002, Mosby Inc. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Dvir Z — Clinical Biomechanics, USA, 2000, Churchill Livingstone |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Kultury Fizycznej w Krakowie.