Metodologia badań i statystyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RFI-JM>METBADSTAT | ||||||||||||||||||||||||
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań i statystyka | ||||||||||||||||||||||||
Jednostka: | Wydział Rehabilitacji Ruchowej | ||||||||||||||||||||||||
Grupy: | |||||||||||||||||||||||||
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
||||||||||||||||||||||||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
||||||||||||||||||||||||
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 07 |
||||||||||||||||||||||||
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
||||||||||||||||||||||||
METODY DYDAKTYCZNE: | (M1) Burza mózgów |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
||||||||||||||||||||||||
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P4) Test |
||||||||||||||||||||||||
Skrócony opis: |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: prof. dr hab. Piotr Mika WYMAGANIA WSTĘPNE 1). podstawy wiedzy dotyczącej sposobów pozyskiwania i gromadzenia informacji 2). umiejętności związane z korzystaniem z zasobów bibliotecznych 3). podstawowe umiejętności korzystania z Internetu i obsługi programów informatycznych 4). wiedza dotycząca zasad opracowania treści i pracy z tekstem CELE PRZEDMIOTU 1). przygotowanie studenta do samodzielnego wyszukiwania informacji naukowej potrzebnej do weryfikacji zasad praktycznego postępowania w fizjoterapii zgodnie z zasadami praktyki opartej na dowodach naukowych (EBP) 2). kształtowanie umiejętności selekcjonowania i wartościowania informacji dotyczącej problemów fizjoterapii i rehabilitacji 3). przygotowanie do aktywnego, efektywnego i krytycznego korzystania z wiedzy zawartej w publikacjach naukowych w procesie ciągłego samokształcenia 4). przygotowanie studenta do projektowania i prowadzenia badań naukowych, w tym pracy magisterskiej |
||||||||||||||||||||||||
Pełny opis: |
Wykłady 28 godzin: realizacja treści związanych z EBM, rodzajami badań klinicznych i ich wiarygodnością, opisem i cechami metod badawczych, przygotowaniem bazy danych i przedstawieniem wyników badań, zasadami przygotowania prezentacji naukowej oraz etyką w badaniach naukowych. Ćwiczenia 28 godzin: realizacja treści związanych z EBM, podstawowymi pojęciami stosowanymi w metodologii badań, budową pracy magisterskiej i analizą statystyczną. |
||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Gajewski P., Jaeschke R., Brożek J. Podstawy EBM. Medycyna Praktyczna, Kraków 2008 2). Stanisz A. Przystępny kurs statystyki: z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny 3). Kasperczyk T. Poradnik metodyczny pisania prac i prowadzenia badań naukowych w zakresie nauk kultury fizycznej. Wydawnictwo Jet, Kraków 2013 4). Nowak S. Metodologia badań społecznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Beadle M. Prezentacje. Dobre przygotowanie, sprawne prowadzenie. Wydawnictwo BC.edu, Warszawa 2009 2). Płaszewski M.: Praktyka oparta na dowodach – zasady i kierunki rozwoju Evidence Based Practice w fizjoterapii. Rehabilitacja Medyczna, 2006, 10, nr 1, 9-14 3). Oostendorp R., Nijhuis-van der Sanden M., Heerkens Y., Hendriks E., Huijbregts P: Rehabilitacja medyczna i fizjoterapia oparte na wiarygodnych i aktualnych publikacjach – ocean krytyczna. Rehabilitacja Medyczna, 2008, 11, nr 1, 9-15 4). Amir D. Aczel: Statystyka w zarządzaniu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000 5). Frankfort–Nachmias Ch., Nachmias D.: Metody badawcze w naukach społecznych. Wydawnictwo Zysk i S – ka, Poznań 2001 6). Babbie E.: Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 |
||||||||||||||||||||||||
Efekty uczenia się: |
Ogólne efekty uczenia się odniesione do przedmiotu: 1.1 W zakresie umiejętności absolwent potrafi: 9) planować własną aktywność edukacyjną i stale dokształcać się w celu aktualizacji wiedzy; 1.2. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: 6) korzystania z obiektywnych źródeł informacji. Kierunkowe efekty uczenia się odniesione do przedmiotu: W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: 1) metody i techniki badawcze stosowane w ramach realizowanego badania naukowego; W zakresie umiejętności absolwent potrafi: 1) zaplanować badanie naukowe i omówić jego cel oraz spodziewane wyniki; 2) zinterpretować badanie naukowe i odnieść je do aktualnego stanu wiedzy; 3). korzystać ze specjalistycznej literatury naukowej krajowej i zagranicznej; 4). przeprowadzić badanie naukowe, zinterpretować i udokumentować jego wyniki; 5). zaprezentować wyniki badania naukowego. |
||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
"OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE: " 1: Aktywność na zajęciach 2: Projekt zespołowy "OCENA PODSMOWUJĄCA " 1: Test "KRYTERIA OCENY "
|
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | PIOTR MIKA, IWONA SULOWSKA-DASZYK | |
Prowadzący grup: | PIOTR MIKA, IWONA SULOWSKA-DASZYK | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: prof. dr hab. Piotr Mika WYMAGANIA WSTĘPNE 1). podstawy wiedzy dotyczącej sposobów pozyskiwania i gromadzenia informacji 2). umiejętności związane z korzystaniem z zasobów bibliotecznych 3). podstawowe umiejętności korzystania z Internetu i obsługi programów informatycznych 4). wiedza dotycząca zasad opracowania treści i pracy z tekstem CELE PRZEDMIOTU 1). przygotowanie studenta do samodzielnego wyszukiwania informacji naukowej potrzebnej do weryfikacji zasad praktycznego postępowania w fizjoterapii zgodnie z zasadami praktyki opartej na dowodach naukowych (EBP) 2). kształtowanie umiejętności selekcjonowania i wartościowania informacji dotyczącej problemów fizjoterapii i rehabilitacji 3). przygotowanie do aktywnego, efektywnego i krytycznego korzystania z wiedzy zawartej w publikacjach naukowych w procesie ciągłego samokształcenia 4). przygotowanie studenta do projektowania i prowadzenia badań naukowych, w tym do pracy magisterskiej |
|
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: EBM, EBP, EIP w fizjoterapii i rehabilitacji. Naukowe poznawanie świata. Podstawowe terminy naukowe. Stawianie pytań klinicznych i formułowanie problemów badawczych. <2> 2: Rodzaje badań klinicznych. <2> 3: Cechy metody badawczej. <2> 4: Metody i techniki badawcze. <2> 5: Miary tendencji centralnej i rozproszenia. <2> 6: Narzędzia badawcze. Budowa kwestionariusza ankiety. <2> 7: Cechy pomiarowe. Skale ilościowe i jakościowe. <2> 8: Przygotowanie bazy danych. <2> 9: Sposoby prezentacji wyników badań. <2> 10: Wiarygodność badań naukowych. Skala Pedro. <2> 11: Typy źródeł naukowych a rodzaje metod socjologicznych. Typologia metod badawczych w naukach społecznych. <2> 12: Etyka w badaniach naukowych. <2> 13: Pozyskiwanie i zarządzanie danymi z baz naukowych. <2> 14: Przygotowanie prezentacji naukowej. <2> "ĆWICZENIA " 1: Cele i efekty kształcenia. Ocena efektów kształcenia. Organizacja zajęć. Wymagana literatura. Podstawy EBM. Formułowanie pytania klinicznego PICO. <2> 2: Podstawowe pojęcia i ich znaczenie: grupa badana i kontrolna, interwencja, punkty końcowe, błąd systematyczny i przypadkowy, randomizacja, placebo, zaślepienie, czynniki zakłócające. <2> 3: Budowa pracy magisterskiej, zawartość rozdziałów, najczęściej popełniane błędy – cz. I. <2> 4: Budowa pracy magisterskiej, zawartość rozdziałów, najczęściej popełniane błędy – cz. II. <2> 5: Analiza prac magisterskich z poprzednich lat, samodzielne recenzowanie prac (zajęcia praktyczne). <2> 6: Statystyka - zajęcia teoretyczne (wartość p, przedziały ufności, hipotezy, błąd I i II rodzaju). <2> 7: Statystyka – zajęcia teoretyczne (wnioskowanie statystyczne). <2> 8: Statystyka – zajęcia teoretyczne (algorytm wyboru testu statystycznego, prezentacja programu Statistica). <2> 9: Praca z programem Statistica – rozkład zmiennej, statystyki opisowe (zajęcia praktyczne). <2> 10: Praca z programem Statistica – testy dla grup zależnych (zajęcia praktyczne). <2> 11: Statystyka – zajęcia teoretyczne (wybór testu istotności). <2> 12: Praca z programem Statistica – testy dla grup niezależnych (zajęcia praktyczne). <2> 13: Praca z programem Statistica – korelacja (zajęcia praktyczne). <2> 14: Praca z programem Statistica – tabele dwudzielcze, analiza wyników z kwestionariusza ankiety (zajęcia praktyczne). <2> |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Gajewski P., Jaeschke R., Brożek J. Podstawy EBM. Medycyna Praktyczna, Kraków 2008 2). Stanisz A. Przystępny kurs statystyki: z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny 3). Kasperczyk T. Poradnik metodyczny pisania prac i prowadzenia badań naukowych w zakresie nauk kultury fizycznej. Wydawnictwo Jet, Kraków 2013 4). Nowak S. Metodologia badań społecznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Beadle M. Prezentacje. Dobre przygotowanie, sprawne prowadzenie. Wydawnictwo BC.edu, Warszawa 2009 2). Płaszewski M.: Praktyka oparta na dowodach – zasady i kierunki rozwoju Evidence Based Practice w fizjoterapii. Rehabilitacja Medyczna, 2006, 10, nr 1, 9-14 3). Oostendorp R., Nijhuis-van der Sanden M., Heerkens Y., Hendriks E., Huijbregts P: Rehabilitacja medyczna i fizjoterapia oparte na wiarygodnych i aktualnych publikacjach – ocean krytyczna. Rehabilitacja Medyczna, 2008, 11, nr 1, 9-15 4). Amir D. Aczel: Statystyka w zarządzaniu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000 5). Frankfort–Nachmias Ch., Nachmias D.: Metody badawcze w naukach społecznych. Wydawnictwo Zysk i S – ka, Poznań 2001 6). Babbie E.: Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 28 godzin
Wykład, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | PIOTR MIKA, IWONA SULOWSKA-DASZYK | |
Prowadzący grup: | JANUSZ BROMBOSZCZ, PIOTR MIKA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: prof. dr hab. Piotr Mika WYMAGANIA WSTĘPNE 1). podstawy wiedzy dotyczącej sposobów pozyskiwania i gromadzenia informacji 2). umiejętności związane z korzystaniem z zasobów bibliotecznych 3). podstawowe umiejętności korzystania z Internetu i obsługi programów informatycznych 4). wiedza dotycząca zasad opracowania treści i pracy z tekstem CELE PRZEDMIOTU 1). przygotowanie studenta do samodzielnego wyszukiwania informacji naukowej potrzebnej do weryfikacji zasad praktycznego postępowania w fizjoterapii zgodnie z zasadami praktyki opartej na dowodach naukowych (EBP) 2). kształtowanie umiejętności selekcjonowania i wartościowania informacji dotyczącej problemów fizjoterapii i rehabilitacji 3). przygotowanie do aktywnego, efektywnego i krytycznego korzystania z wiedzy zawartej w publikacjach naukowych w procesie ciągłego samokształcenia 4). przygotowanie studenta do projektowania i prowadzenia badań naukowych, w tym do pracy magisterskiej |
|
Pełny opis: |
WYKŁADY 1: EBM, EBP, EIP w fizjoterapii i rehabilitacji. Naukowe poznawanie świata. Podstawowe terminy naukowe. Stawianie pytań klinicznych i formułowanie problemów badawczych. <2> 2: Rodzaje badań klinicznych. <2> 3: Cechy metody badawczej. <2> 4: Metody i techniki badawcze. <2> 5: Miary tendencji centralnej i rozproszenia. <2> 6: Narzędzia badawcze. Budowa kwestionariusza ankiety. <2> 7: Cechy pomiarowe. Skale ilościowe i jakościowe. <2> 8: Przygotowanie bazy danych. <2> 9: Sposoby prezentacji wyników badań. <2> 10: Wiarygodność badań naukowych. Skala Pedro. <2> 11: Typy źródeł naukowych a rodzaje metod socjologicznych. Typologia metod badawczych w naukach społecznych. <2> 12: Etyka w badaniach naukowych. <2> 13: Pozyskiwanie i zarządzanie danymi z baz naukowych. <2> 14: Przygotowanie prezentacji naukowej. <2> "ĆWICZENIA " 1: Cele i efekty kształcenia. Ocena efektów kształcenia. Organizacja zajęć. Wymagana literatura. Podstawy EBM. Formułowanie pytania klinicznego PICO. <2> 2: Podstawowe pojęcia i ich znaczenie: grupa badana i kontrolna, interwencja, punkty końcowe, błąd systematyczny i przypadkowy, randomizacja, placebo, zaślepienie, czynniki zakłócające. <2> 3: Budowa pracy magisterskiej, zawartość rozdziałów, najczęściej popełniane błędy – cz. I. <2> 4: Budowa pracy magisterskiej, zawartość rozdziałów, najczęściej popełniane błędy – cz. II. <2> 5: Analiza prac magisterskich z poprzednich lat, samodzielne recenzowanie prac (zajęcia praktyczne). <2> 6: Statystyka - zajęcia teoretyczne (wartość p, przedziały ufności, hipotezy, błąd I i II rodzaju). <2> 7: Statystyka – zajęcia teoretyczne (wnioskowanie statystyczne). <2> 8: Statystyka – zajęcia teoretyczne (algorytm wyboru testu statystycznego, prezentacja programu Statistica). <2> 9: Praca z programem Statistica – rozkład zmiennej, statystyki opisowe (zajęcia praktyczne). <2> 10: Praca z programem Statistica – testy dla grup zależnych (zajęcia praktyczne). <2> 11: Statystyka – zajęcia teoretyczne (wybór testu istotności). <2> 12: Praca z programem Statistica – testy dla grup niezależnych (zajęcia praktyczne). <2> 13: Praca z programem Statistica – korelacja (zajęcia praktyczne). <2> 14: Praca z programem Statistica – tabele dwudzielcze, analiza wyników z kwestionariusza ankiety (zajęcia praktyczne). <2> |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1). Gajewski P., Jaeschke R., Brożek J. Podstawy EBM. Medycyna Praktyczna, Kraków 2008 2). Stanisz A. Przystępny kurs statystyki: z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny 3). Kasperczyk T. Poradnik metodyczny pisania prac i prowadzenia badań naukowych w zakresie nauk kultury fizycznej. Wydawnictwo Jet, Kraków 2013 4). Nowak S. Metodologia badań społecznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1). Beadle M. Prezentacje. Dobre przygotowanie, sprawne prowadzenie. Wydawnictwo BC.edu, Warszawa 2009 2). Płaszewski M.: Praktyka oparta na dowodach – zasady i kierunki rozwoju Evidence Based Practice w fizjoterapii. Rehabilitacja Medyczna, 2006, 10, nr 1, 9-14 3). Oostendorp R., Nijhuis-van der Sanden M., Heerkens Y., Hendriks E., Huijbregts P: Rehabilitacja medyczna i fizjoterapia oparte na wiarygodnych i aktualnych publikacjach – ocean krytyczna. Rehabilitacja Medyczna, 2008, 11, nr 1, 9-15 4). Amir D. Aczel: Statystyka w zarządzaniu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000 5). Frankfort–Nachmias Ch., Nachmias D.: Metody badawcze w naukach społecznych. Wydawnictwo Zysk i S – ka, Poznań 2001 6). Babbie E.: Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Kultury Fizycznej w Krakowie.