Kliniczne podstawy fizjoterapii w geriatrii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RFI-JM>KLIPOGER |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kliniczne podstawy fizjoterapii w geriatrii |
Jednostka: | Wydział Rehabilitacji Ruchowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
KATEGORIA PRZEDMIOTU: | Przedmiot podstawowy |
CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU: | semestr 01 |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Ćwiczenia |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M16) Praca w grupach |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P4) Test |
Skrócony opis: |
Wymaganie wstępne 1. Znajomość funkcjonowania poszczególnych układów ustroju człowieka. b. Znajomość wpływu wysiłku fizycznego oraz metod badania wydolności fizycznej osób zdrowych. c. Ogólna znajomość badania podmiotowego i przedmiotowego. Cel zajęć. Zapoznanie studentów z różnymi jednostkami chorobowymi osób w wieku podeszłym z uwzględnieniem mechanizmu i dynamiki rozwijających się zmian i ich odwracalności. Przygotowanie do prowadzenia fizjoterapii poprzez wykształcenie umiejętności oceny stanu pacjenta starszego, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki sprawności funkcjonalnej i jakości życia we współpracy z zespołem terapeutycznym. Poznanie mechanizmu działania oraz możliwych skutków ubocznych stosowanych zabiegów z zakresu fizjoterapii u osób starszych. |
Pełny opis: |
Tematy zajęć: Starzenie się ludności w Polsce i na świecie, problemy i wyzwania. Zmiany inwolucyjne i patologiczne zachodzące w narządach i układach u osób w wieku starszym. Otępienia. Zawroty głowy, zaburzenia równowagi, ćwiczenia habituacyjne. Wielochorobowość pacjentów w starszym wieku. Testy służące do oceny sprawności funkcjonalnej osób starszych. Ocena czynności życiowych ADL i IADL, skala Barthel. Ocena funkcji poznawczych. Geriatryczna skala oceny depresji. Zaburzenia chodu w wieku podeszłym. Ocena chodu i równowagi (skala Tinetti, test Up and Go, skala Berg). Upadki jako problem geriatryczny. Sarkopenia. Problemy unieruchomienia. Odleżyny, przyczyny ich powstania, zapobieganie, leczenie. Postępowanie fizjoterapeutyczne w nietrzymaniu moczu u osób starszych. Ćwiczenia fizyczne dla osób w podeszłym wieku. Kompleksowa opieka geriatryczna. Opieka paliatywna i hospicyjna. |
Literatura: |
1. Wieczorkowska – Tobis K., Kostka T., Borowicz A. M.: Fizjoterapia w geriatrii. PZWL, Warszawa 2011. 2. Marchewka A.; Dąbrowski Z.; Żołądź J. Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i Rehabilitacja. PWN, Warszawa, 2012. 3. Rosenthal Th; Naughton B.; Williams M. (red. wydania polskiego Leszek Pączek i M. Niemczyk). Geriatria. Wyd. „Czelej”, Lublin 2009. 4. Grodzicki T., Kocemba J., Skalska A.: Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Podręcznik dla lekarzy i studentów, Wyd. Via-Medica, Gdańsk 2007. 5. Bukowska A., Filar-Mierzwa K. Sprawny senior. Jak być aktywnym pomimo problemów zdrowotnych. PZWL, Warszawa, 2018. 6. Skrzek A (red. nauk). Aktywny senior. Człowiek spełniony. PZWL, Warszawa, 2018. 7. Guccione A., R.A. Wong, D. Avers, red. wyd. polskiego: M. Żak, Z.Śliwiński: Fizjoterapia kliniczna w geriatrii. Elsevier U&P Wrocław 2012. |
Efekty uczenia się: |
1.Efekty uczenia się Wiedza: 1. Zna objawy, przyczyny oraz rozumie mechanizmy procesów patologicznych zachodzących w tkankach i układach organizmu osoby starszej. 2. Zna metody opisu i interpretacji podstawowych objawów jednostek chorobowych w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii u osób w podeszłym wieku. 3. Zna mechanizmy działania oraz możliwe skutki uboczne stosowanych zabiegów z zakresu fizjoterapii u osób starszych. Umiejętności: 1. Potrafi identyfikować wybrane problemy zdrowotne u pacjenta w podeszłym wieku z różnymi rodzajami dysfunkcji oraz właściwie je interpretować. 2. Potrafi przeprowadzić kompleksową ocenę geriatryczną i interpretować jej wyniki dla potrzeb postępowania fizjoterapeutycznego i profilaktycznego. Kompetencje społeczne: 1. Nawiązania i utrzymania pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych. 2. Realizuje powierzone mu zadania zapewniając bezpieczeństwo sobie i pacjentowi. Przestrzega praw pacjenta i zasad etyki zawodowej. 2. Potrafi formułować opinie dotyczące pacjentów w starszym wieku, korzystających z usług fizjoterapeutycznych oraz grup społecznych w kontekście związanym z wykonywaniem zawodu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach. Każda nieobecność musi być potwierdzona zwolnieniem lekarskim i odrobieniem/zaliczeniem ćwiczeń. Ponadto studenci oceniani będą na podstawie przygotowania się do zajęć: kolokwia, przygotowanie prezentacji. Do zaliczenia końcowego mogą przystąpić studenci, którzy otrzymają pozytywną ocenę z ćwiczeń. Przedmiot kończy się zaliczeniem - w formie testu. Kryteria oceny: 2,0 (ndst) niedostateczne opanowanie efektów uczenia się, poniżej 60% prawidłowych odpowiedzi na kolokwium/teście końcowym 3,0 (dost) spełnienie wszystkich kryteriów zaliczenia, od 60% do 70% % prawidłowych odpowiedzi na kolokwium/teście 3,5 (ddb) spełnienie wszystkich kryteriów zaliczenia, opanowanie wiedzy w sposób ponad dostateczny, od 70% do 80% prawidłowych odpowiedzi na kolokwium/tescie 4,0 (db) spełnienie wszystkich kryteriów zaliczenia, opanowanie wiedzy w sposób dobry, od 80% do 90% prawidłowych odpowiedzi na kolokwium/teście 4,5 (pdb) spełnienie wszystkich kryteriów zaliczenia, opanowanie wiedzy w sposób ponad dobry, od 90% do 95 % prawidłowych odpowiedzi na kolokwium/teście 5,0 (bdb) spełnienie wszystkich kryteriów zaliczenia, opanowanie wiedzy w sposób bardzo dobry, 95% prawidłowych odpowiedzi na kolokwium/teście. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-03-01 - 2020-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CWD
CWD
CWD
CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | ANNA MARCHEWKA | |
Prowadzący grup: | ANNA MARCHEWKA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Dziekańskie, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | ANNA MARCHEWKA | |
Prowadzący grup: | ANNA MARCHEWKA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Wymaganie wstępne 1. Znajomość funkcjonowania poszczególnych układów ustroju człowieka. b. Znajomość wpływu wysiłku fizycznego oraz metod badania wydolności fizycznej osób zdrowych. c. Ogólna znajomość badania podmiotowego i przedmiotowego. Cel zajęć. Zapoznanie studentów z różnymi jednostkami chorobowymi osób w wieku podeszłym z uwzględnieniem mechanizmu i dynamiki rozwijających się zmian i ich odwracalności. Przygotowanie do prowadzenia fizjoterapii poprzez wykształcenie umiejętności oceny stanu pacjenta starszego ze szczególnym uwzględnieniem problematyki sprawności funkcjonalnej i jakości życia we współpracy z zespołem terapeutycznym. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe zajęć: Starzenie się ludności w Polsce i na świecie, problemy i wyzwania. Zmiany inwolucyjne i patologiczne zachodzące w narządach i układach u osób w wieku starszym. Otępienia. Zawroty głowy, zaburzenia równowagi, ćwiczenia habituacyjne. Wielochorobowość pacjentów w starszym wieku. Testy służące do oceny sprawności funkcjonalnej osób starszych. Ocena czynności życiowych ADL i IADL, skala Barthel. Ocena funkcji poznawczych. Geriatryczna skala oceny depresji. Zaburzenia chodu w wieku podeszłym. Ocena chodu i równowagi (skala Tinetti, test Up and Go, skala Berg). Upadki jako problem geriatryczny. Sarkopenia. Problemy unieruchomienia. Odleżyny, przyczyny ich powstania, zapobieganie, leczenie. Interpretacja wyników kompleksowej oceny geriatrycznej i jej zastosowanie w procesie programowania fizjoterapii. Postępowanie fizjoterapeutyczne w nietrzymaniu moczu u osób starszych. Ćwiczenia fizyczne dla osób w podeszłym wieku. Opieka paliatywna i hospicyjna. |
|
Literatura: |
1. Wieczorkowska – Tobis K., Kostka T., Borowicz A. M.: Fizjoterapia w geriatrii. PZWL, Warszawa 2011. 2. Marchewka A.; Dąbrowski Z.; Żołądź J. Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i Rehabilitacja. PWN, Warszawa, 2012. 3. Rosenthal Th; Naughton B.; Williams M. (red. wydania polskiego Leszek Pączek i M. Niemczyk). Geriatria. Wyd. „Czelej”, Lublin 2009. 4. Grodzicki T., Kocemba J., Skalska A.: Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Podręcznik dla lekarzy i studentów, Wyd. Via-Medica, Gdańsk 2007. 5. Bukowska A., Filar-Mierzwa K. Sprawny senior. Jak być aktywnym pomimo problemów zdrowotnych. PZWL, Warszawa, 2018. 6. Skrzek A (red. nauk). Aktywny senior. Człowiek spełniony. PZWL, Warszawa, 2018. |
|
Uwagi: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach. Każda nieobecność musi być potwierdzona zwolnieniem lekarskim i odrobieniem/zaliczeniem ćwiczeń. Ponadto studenci oceniani będą na podstawie przygotowania się do zajęć: kolokwia, przygotowanie prezentacji. Do zaliczenia końcowego mogą przystąpić studenci, którzy otrzymają pozytywną ocenę z ćwiczeń. Przedmiot kończy się zaliczeniem - w formie testu. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Kultury Fizycznej w Krakowie.