Akademia Kultury Fizycznej w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kinezjologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: RFI-JM>KINEZJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kinezjologia
Jednostka: Wydział Rehabilitacji Ruchowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
KATEGORIA PRZEDMIOTU:

Przedmiot podstawowy

CZAS TRWANIA PRZEDMIOTU:

semestr 03

FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN:

Ćwiczenia
Wykład

METODY DYDAKTYCZNE:

(M14) Pokaz slajdów
(M16) Praca w grupach
(M17) Prezentacje multimedialne
(M2) Ćwiczenia laboratoryjna
(M22) Wykłady
(M4) Dyskusja

METODY OCENY - FORMUJĄCA:

(F1) Aktywność na zajęciach
(F2) Ćwiczenia praktyczne
(F4) Odpowiedź ustna

METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA:

(P1) Egzamin pisemny

Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. prof. nadzw. Anna Mika

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). anatomia układu mięśniowo- szkieletowego człowieka

2). podstawy biomechaniki narządu ruchu człowieka zasady działania par biokinematycznych i ruchów całego ciała pod wpływem działania sił wewnętrznych i zewnętrznych

3). podstawy kinezjologii narządu ruchu mechanizmy sterowania ruchami w warunkach fizjologicznych oraz w stanach patologicznych

CELE PRZEDMIOTU

1). zapoznanie studenta z zasadami funkcjonowania układu ruchu człowieka w ruchach prostych i złożonych

2). zrozumienie mechanizmów sterowania ruchami człowieka

3). przygotowanie studenta do oceny funkcjonalnej organizmu człowieka

4). przygotowanie studenta do przeprowadzenia badania oraz treningu funkcjonalnego

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Kinezjologia jako nauka o ruchu. Pojęcia związane z ruchem.

2: Możliwości motoryczne w różnych okresach życia. Uwarunkowania sprawności fizycznej.

3: Funkcjonowanie układu mięśniowego. Mięśnie – sposoby oceny siły, rodzaje, metody treningu.

4: Elektromiografia powierzchniowa (sEMG) – metoda i zasady oceny aktywności mięśni.

5: Łańcuchy otwarte i zamknięte – zasady działania. Tensegracja i łańcuchy mięśniowo-powięziowe.

6: Zachowania ruchowe człowieka – chód.

7: Neurokinezjologia – sterowanie ruchem. Kontrola postawy ciała. Mechanizmy kontroli i metody oceny.

ĆWICZENIA

1: Metody oceny wzorców ruchowych człowieka (FMS ). Ocena motoryczna oparta o koncepcję FMS. Podstawowe wzorce ruchowe (głęboki przysiad, przeniesienie nogi nad poprzeczką, przysiad w wykroku, ruchomość obręczy barkowej, aktywne uniesienie wyprostowanej nogi, stabilność tułowia, stabilność rotacyjna tułowia. Testy uzupełniające. Instrukcje wykonania poszczególnych testów FMS. Cel, wskazówki dla testującego, zastosowanie, punktacja oraz kryteria oceny FMS.

2: Ocena aktywności bioelektrycznej mięśni szkieletowych za pomocą elektromiografii powierzchniowej (sEMG) , zasady przeprowadzenia pomiaru, różne parametry oceny aktywności mięśni ich znaczenie i interpretacja.

3: Metody funkcjonalnej oceny równowagi i stabilności dynamicznej. Y-balance test – zastosowanie, metodyka przeprowadzania testu, analiza uzyskanych wyników.

4: Metody oceny osiowości kończyn dolnych i rozkładu obciążenia. Metodyka oceny kończyn dolnych za pomocą skali FPI-6. Metodyka oceny i interpretacji rozkładu obciążenia stóp mierzonego na platformie barorezystywnej.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Błaszczyk J.W., Biomechanika kliniczna: podręcznik dla studentów medycyny i fizjoterapii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004

2). Grottel K., Celichowski J. — Organizacja mięśnia i sterowanie ruchem. Część I. Organizacja mięśnia., Poznań, 2000, AWF Poznań

3). Grottel K., Krutki P. — Organizacja mięśnia i sterowanie ruchem. Część II. Sterowanie ruchem., Poznań, 1996, Wydawnictwo Naukowe PWN

4). Zagrobelny Z., Woźniewski M. Biomechanika kliniczna: część ogólna, AWF Wrocław, 2007.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Dvir Z — Clinical Biomechanics, USA, 2000, Churchill Livingstone

Efekty uczenia się:

Ogólne efekty uczenia się odniesione do przedmiotu:

1.1 W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

4) zasady oddziaływania sił mechanicznych na organizm człowieka zdrowego i chorego, w tym osoby starszej, z różnymi dysfunkcjami i różnymi chorobami, w różnych warunkach;

11) zagadnienia związane z kształtowaniem, podtrzymywaniem i przywracaniem sprawności oraz wydolności osobom w różnym wieku, w tym osobom starszym, utraconej lub obniżonej wskutek różnych chorób lub urazów, a także zasady promocji zdrowia – w stopniu zaawansowanym;

1.2 W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

2) interpretować wyniki badań czynnościowych oraz przeprowadzać testy funkcjonalne niezbędne do doboru środków fizjoterapii i interpretować ich wyniki;

1.3. W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

5) dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń, dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych.

Kierunkowe efekty uczenia się odniesione do przedmiotu:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

9) kinezjologiczne mechanizmy kontroli ruchu i regulacji procesów metabolicznych zachodzących w organizmie człowieka oraz fizjologię wysiłku fizycznego;

13) biomechaniczne zasady statyki ciała oraz czynności ruchowych człowieka zdrowego i chorego;

15) zasady kontroli motorycznej oraz teorie i koncepcje procesu sterowania i regulacji czynności ruchowej;

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

13) oceniać sprawność fizyczną i funkcjonalną w oparciu o aktualne testy dla wszystkich grup wiekowych.

Metody i kryteria oceniania:

OCENA FORMUJĄCA – SKŁADOWE:

1: Aktywność na zajęciach

2: Ćwiczenia praktyczne

3: Odpowiedź ustna

OCENA PODSMOWUJĄCA

1: Egzamin pisemny

WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU

1: Uczestnictwo w zajęciach

2: Pozytywna ocena z zaliczenia

KRYTERIA OCENY


EFEKT KSZTAŁCENIA 1

OCENA WYMAGANIA
3,0 Znajomość treści kształcenia w zakresie podstawowym
4,0 Znajomość treści kształcenia w zakresie rozszerzonym
5,0 Znajomość treści kształcenia w zakresie zaawansowanym


EFEKT KSZTAŁCENIA 2

OCENA WYMAGANIA
3,0 Podstawowe umiejętności w zakresie oceny efektów aktywności ruchowej człowieka
4,0 Szerokie umiejętności w zakresie oceny efektów aktywności ruchowej człowieka
5,0 Zaawansowane umiejętności w zakresie oceny efektów aktywności ruchowej człowieka


EFEKT KSZTAŁCENIA 3

OCENA WYMAGANIA
3,0 Ma podstawową wiedzę z zakresu aktywności ruchowej
4,0 Ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu aktywności ruchowej
5,0 Ma pogłębioną wiedzę z zakresu aktywności ruchowej

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ANNA MIKA, IWONA SULOWSKA-DASZYK
Prowadzący grup: ANNA MIKA, IWONA SULOWSKA-DASZYK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. prof. nadzw. Anna Mika

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). anatomia układu mięśniowo- szkieletowego człowieka

2). podstawy biomechaniki narządu ruchu człowieka zasady działania par biokinematycznych i ruchów całego ciała pod wpływem działania sił wewnętrznych i zewnętrznych

3). podstawy kinezjologii narządu ruchu mechanizmy sterowania ruchami w warunkach fizjologicznych oraz w stanach patologicznych

CELE PRZEDMIOTU

1). zapoznanie studenta z zasadami funkcjonowania układu ruchu człowieka w ruchach prostych i złożonych

2). zrozumienie mechanizmów sterowania ruchami człowieka

3). przygotowanie studenta do oceny funkcjonalnej organizmu człowieka

4). przygotowanie studenta do przeprowadzenia badania oraz treningu funkcjonalnego

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Kinezjologia jako nauka o ruchu. Pojęcia związane z ruchem.

2: Możliwości motoryczne w różnych okresach życia. Uwarunkowania sprawności fizycznej.

3: Funkcjonowanie układu mięśniowego. Mięśnie – sposoby oceny siły, rodzaje, metody treningu.

4: Elektromiografia powierzchniowa (sEMG) – metoda i zasady oceny aktywności mięśni.

5: Łańcuchy otwarte i zamknięte – zasady działania. Tensegracja i łańcuchy mięśniowo-powięziowe.

6: Zachowania ruchowe człowieka – chód.

7: Neurokinezjologia – sterowanie ruchem. Kontrola postawy ciała. Mechanizmy kontroli i metody oceny.

ĆWICZENIA

1: Metody oceny wzorców ruchowych człowieka (FMS ). Ocena motoryczna oparta o koncepcję FMS. Podstawowe wzorce ruchowe (głęboki przysiad, przeniesienie nogi nad poprzeczką, przysiad w wykroku, ruchomość obręczy barkowej, aktywne uniesienie wyprostowanej nogi, stabilność tułowia, stabilność rotacyjna tułowia. Testy uzupełniające. Instrukcje wykonania poszczególnych testów FMS. Cel, wskazówki dla testującego, zastosowanie, punktacja oraz kryteria oceny FMS.

2: Ocena aktywności bioelektrycznej mięśni szkieletowych za pomocą elektromiografii powierzchniowej (sEMG) , zasady przeprowadzenia pomiaru, różne parametry oceny aktywności mięśni ich znaczenie i interpretacja.

3: Metody funkcjonalnej oceny równowagi i stabilności dynamicznej. Y-balance test – zastosowanie, metodyka przeprowadzania testu, analiza uzyskanych wyników.

4: Metody oceny osiowości kończyn dolnych i rozkładu obciążenia. Metodyka oceny kończyn dolnych za pomocą skali FPI-6. Metodyka oceny i interpretacji rozkładu obciążenia stóp mierzonego na platformie barorezystywnej.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 28
Konsultacje przedmiotowe 0
Egzaminy i zaliczenia w sesji 2
Inne 0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 20
Opracowanie wyników 6
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 6
Inne 0
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 62
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Błaszczyk J.W., Biomechanika kliniczna: podręcznik dla studentów medycyny i fizjoterapii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004

2). Grottel K., Celichowski J. — Organizacja mięśnia i sterowanie ruchem. Część I. Organizacja mięśnia., Poznań, 2000, AWF Poznań

3). Grottel K., Krutki P. — Organizacja mięśnia i sterowanie ruchem. Część II. Sterowanie ruchem., Poznań, 1996, Wydawnictwo Naukowe PWN

4). Zagrobelny Z., Woźniewski M. Biomechanika kliniczna: część ogólna, AWF Wrocław, 2007.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Dvir Z — Clinical Biomechanics, USA, 2000, Churchill Livingstone

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Dziekańskie, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: ANNA MIKA, IWONA SULOWSKA-DASZYK
Prowadzący grup: ANNA MIKA, IWONA SULOWSKA-DASZYK
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Dziekańskie - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

INFORMACJE O NAUCZYCIELACH AKADEMICKICH

OSOBA ODPOWIEDZIALNA ZA KARTĘ: dr hab. prof. nadzw. Anna Mika

WYMAGANIA WSTĘPNE

1). anatomia układu mięśniowo- szkieletowego człowieka

2). podstawy biomechaniki narządu ruchu człowieka zasady działania par biokinematycznych i ruchów całego ciała pod wpływem działania sił wewnętrznych i zewnętrznych

3). podstawy kinezjologii narządu ruchu mechanizmy sterowania ruchami w warunkach fizjologicznych oraz w stanach patologicznych

CELE PRZEDMIOTU

1). zapoznanie studenta z zasadami funkcjonowania układu ruchu człowieka w ruchach prostych i złożonych

2). zrozumienie mechanizmów sterowania ruchami człowieka

3). przygotowanie studenta do oceny funkcjonalnej organizmu człowieka

4). przygotowanie studenta do przeprowadzenia badania oraz treningu funkcjonalnego

Pełny opis:

WYKŁADY

1: Kinezjologia jako nauka o ruchu. Pojęcia związane z ruchem.

2: Możliwości motoryczne w różnych okresach życia. Uwarunkowania sprawności fizycznej.

3: Funkcjonowanie układu mięśniowego. Mięśnie – sposoby oceny siły, rodzaje, metody treningu.

4: Elektromiografia powierzchniowa (sEMG) – metoda i zasady oceny aktywności mięśni.

5: Łańcuchy otwarte i zamknięte – zasady działania. Tensegracja i łańcuchy mięśniowo-powięziowe.

6: Zachowania ruchowe człowieka – chód.

7: Neurokinezjologia – sterowanie ruchem. Kontrola postawy ciała. Mechanizmy kontroli i metody oceny.

ĆWICZENIA

1: Metody oceny wzorców ruchowych człowieka (FMS ). Ocena motoryczna oparta o koncepcję FMS. Podstawowe wzorce ruchowe (głęboki przysiad, przeniesienie nogi nad poprzeczką, przysiad w wykroku, ruchomość obręczy barkowej, aktywne uniesienie wyprostowanej nogi, stabilność tułowia, stabilność rotacyjna tułowia. Testy uzupełniające. Instrukcje wykonania poszczególnych testów FMS. Cel, wskazówki dla testującego, zastosowanie, punktacja oraz kryteria oceny FMS.

2: Ocena aktywności bioelektrycznej mięśni szkieletowych za pomocą elektromiografii powierzchniowej (sEMG) , zasady przeprowadzenia pomiaru, różne parametry oceny aktywności mięśni ich znaczenie i interpretacja.

3: Metody funkcjonalnej oceny równowagi i stabilności dynamicznej. Y-balance test – zastosowanie, metodyka przeprowadzania testu, analiza uzyskanych wyników.

4: Metody oceny osiowości kończyn dolnych i rozkładu obciążenia. Metodyka oceny kończyn dolnych za pomocą skali FPI-6. Metodyka oceny i interpretacji rozkładu obciążenia stóp mierzonego na platformie barorezystywnej.


OBCIĄŻENIE PRACĄ STUDENTA W SEMESTRZE

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim, w tym:
Godziny wynikające z planu studiów 28
Konsultacje przedmiotowe 0
Egzaminy i zaliczenia w sesji 2
Inne 0
Godziny bez udziału nauczyciela akademickiego wynikające z nakładu pracy studenta, w tym:
Przygotowanie się do zajęć, w tym studiowanie zalecanej literatury 20
Opracowanie wyników 6
Przygotowanie raportu, projektu, prezentacji, dyskusji 6
Inne 0
Sumaryczna liczba godzin dla przedmiotu wynikająca z ca¬łego nakładu pracy studenta 62
Sumaryczna liczba punktów ECTS dla przedmiotu 2
Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1). Błaszczyk J.W., Biomechanika kliniczna: podręcznik dla studentów medycyny i fizjoterapii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004

2). Grottel K., Celichowski J. — Organizacja mięśnia i sterowanie ruchem. Część I. Organizacja mięśnia., Poznań, 2000, AWF Poznań

3). Grottel K., Krutki P. — Organizacja mięśnia i sterowanie ruchem. Część II. Sterowanie ruchem., Poznań, 1996, Wydawnictwo Naukowe PWN

4). Zagrobelny Z., Woźniewski M. Biomechanika kliniczna: część ogólna, AWF Wrocław, 2007.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1). Dvir Z — Clinical Biomechanics, USA, 2000, Churchill Livingstone

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Kultury Fizycznej w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6 (2025-03-04)