Fizjoterapia kliniczna w chorobach narządów wewnętrznych w geriatrii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | RFI-JM>FKLGER |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizjoterapia kliniczna w chorobach narządów wewnętrznych w geriatrii |
Jednostka: | Wydział Rehabilitacji Ruchowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
FORMA ZAJĘĆ, LICZBA GODZIN: | Zajęcia praktyczne |
METODY DYDAKTYCZNE: | (M1) Burza mózgów |
METODY OCENY - FORMUJĄCA: | (F1) Aktywność na zajęciach |
METODY OCENY - PODSUMOWUJĄCA: | (P1) Egzamin pisemny |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Poszerzenie zakresu wiadomości o chorobach wieku podeszłego oraz przygotowanie do prowadzenia fizjoterapii i rehabilitacji geriatrycznej. Nabycie umiejętności przeprowadzenia oceny stanu funkcjonalnego pacjenta w podeszłym wieku dla potrzeb fizjoterapii. Nabycie praktycznych umiejętności prawidłowego wykonania czynności wchodzących w skład postępowania fizjoterapeutycznego osób w podeszłym wieku w przebiegu różnych problemów chorobowych. |
Pełny opis: |
Wymaganie wstępne: Wskazania i przeciwwskazania do podejmowania wysiłków przez osoby w wieku podeszłym. Wysiłek i trening fizyczny osób w wieku podeszłym, a czynność układu oddechowego, krążenia w stanie zdrowia i w chorobie. Próby wysiłkowe stosowane do badania pacjentów w wieku podeszłym z chorobami układu oddechowego i krążenia. Testy stosowane do badania pacjentów w wieku podeszłym z chorobami narządu ruchu i układu nerwowego Metody kontroli stanu pacjenta w trakcie fizjoterapii. Podstawy patofizjologii, główne objawy kliniczne i ogólna charakterystyka przebiegu najważniejszych chorób wieku podeszłego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: [1] Kasprzak Wojciech (red. nauk.) — Fizjoterapia kliniczna. PZWL, Warszawa, 2011. [2] Kwolek Andrzej (red. nauk.) — Rehabilitacja medyczna. Elsevier, Wrocław, 2012. [3] Bartyzel-Lechforowicz H.; Jandzis E. — Fizjoterapia w wybranych schorzeniach geriatrycznych. Konsorcjum Akademickie, Kraków-Rzeszów-Zamość, 2009. [4] Marchewka A, Dabrowski Z.; Żoładz J. — Fizjologia starzenia się. Profilaktyka i Rehabilitacja. PWN, Warszawa, 2012. [5] Guccione A. i wsp. (Red. wyd. polskiego: M. Żak i Z. Sliwinski) — Fizjoterapia kliniczna w geriatrii. Elsevier Urban&Partner Wrocław, 2013. [6] Skrzek A. (red.nauk.) Aktywny senior. Człowiek spełniony. PZWL, Warszawa, 2018. [7] Bukowska A, Filar-Mierzwa K. Sprawny senior. Jak być aktywnym mimo problemów zdrowotnych. PZWL, Warszawa, 2018. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna objawy, przyczyny oraz rozumie mechanizmy procesów patologicznych zachodzących w tkankach i układach organizmu starszego człowieka. Zna metody opisu i interpretacji podstawowych objawów jednostek chorobowych w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii. Zna zasady i sposoby postępowania fizjoterapeutycznego w wybranych jednostkach chorobowych u pacjentów w starszym wieku. Zna założenia metod terapeutycznych, posiada wiedzę związaną z ich doborem i stosowaniem u pacjentów w podeszłym wieku. Zna mechanizmy działania oraz możliwe skutki uboczne stosowanych zabiegów z zakresu fizjoterapii. Umiejętności: Potrafi poprawnie dobrać, zademonstrować oraz przeprowadzić ćwiczenia ruchowe z pacjentami w starszym wieku z różnymi rodzajami dysfunkcji. Potrafi wykonywać zabiegi fizjoterapeutyczne u osób z nietrzymaniem moczu oraz instruować je w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu. Potrafi dobierać i wykonywać zabiegi z zakresu fizjoterapii geriatrycznej oraz instruować osoby starsze w zakresie wykonywania ćwiczeń w domu oraz stosowania różnych form rekreacji. Stosować zasady prawidłowej komunikacji z pacjentem oraz komunikować się z innymi członkami zespołu terapeutycznego. Podejmować działania mające na celu poprawę jakości życia pacjenta z zastosowaniem sprzętu rehabilitacyjnego. Potrafi zrealizować w praktyce założenia planu fizjoterapeutycznego zgodnie z procesem i metodyką nauczania ruchów. Kompetencje społeczne: Jest świadomy zakresu posiadanej przez siebie wiedzy teoretycznej i praktycznej, zdaje sobie sprawę z konieczności uzupełniania jej przez całe życie oraz wie kiedy zwrócić się do ekspertów. Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, w tym przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy, potrafi działać w zespole, pracować w grupie oraz współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia. Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, a także zaplanować poszczególne etapy działań. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie: 100% obecności na zajęciach Pozytywna ocena od prowadzących ćwiczenia Egzamin: Test jednokrotnego wyboru. Kryteria oceny: <60% poprawnych odpowiedzi: ocena niedostateczna (2,0) 61 - 70% poprawnych odpowiedzi: ocena dostateczna (3,0) 71 - 80% poprawnych odpowiedzi: ocena plus dostateczna (3,5) 81 - 90% poprawnych odpowiedzi: ocena dobra (4,0) 91 - 95% poprawnych odpowiedzi: ocena plus dobra (4,5) 95 - 100% poprawnych odpowiedzi: ocena bardzo dobra (5,0) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kliniczne, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | ANNA MARCHEWKA | |
Prowadzący grup: | JOANNA CZESAK | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Kliniczne - Egzamin |
|
Pełny opis: |
A. Kompleksowa opieka geriatryczna. B. Ocena pacjenta w starszym wieku (badanie podmiotowe, badanie przedmiotowe). • Poznanie metod oceny stanu pacjenta w podeszłym wieku ze schorzeniami układu oddechowego, krążenia, nerwowego i narządu ruchu • Nawiązanie kontaktu i współpraca z pacjentem w wieku podeszłym • Rozpoznawanie potrzeb i postawienie celu rehabilitacji u pacjentów w wieku podeszłym z wieloma schorzeniami. • Cele i etapy kompleksowej opieki geriatrycznej • Podstawowe zasady opieki geriatrycznej • Prowadzenie ćwiczeń usprawniających • Zapoznanie się z organizacją i funkcjonowaniem Domu Pomocy Społecznej, Zakładami Opiekuńczo-Leczniczymi, oddziałami dla przewlekle chorych itp. A. Zaburzenia równowagi B. Postępowanie fizjoterapeutyczne u osób z uszkodzeniem narządu wzroku, słuchu A. Problematyka ćwiczeń: • Zmiany inwolucyjne i patologiczne wpływające na równowagę • Zawroty głowy i omdlenia u osób w starszym wieku • Badania zaburzeń równowagi (testy funkcjonalne) • Prowadzenie ćwiczeń z pacjentami u których występują zaburzenia równowagi • Wykonywanie ćwiczeń habituacyjnych B. Problematyka ćwiczeń: • Komunikacja z pacjentami w wieku podeszłym z chorobami narządu wzroku i słuchu • Zmiany inwolucyjne i patologiczne w narządzie wzroku i słuchu i ich wpływ na możliwości funkcjonalne osób starszych • Postępowania fizjoterapeutyczne u pacjentów z upośledzeniem słuchu i wzroku (niesłyszących, niewidomych, niedosłyszących i niedowidzących) • Problemy osób niewidomych w podeszłym wieku • Starsze osoby głuchoniewidome • Środki pomocnicze i sprzęt stosowany u osób starszych z zaburzeniami wzroku i słuchu Temat ćwiczeń: Upadki osób starszych Problematyka ćwiczeń: • Upadki osób w starszym wieku • Możliwości oceny ryzyka upadków • Narzędzia służące do oceny chodu i równowagi. Przeprowadzanie oceny ryzyka upadków • Wieloczynnikowe podejście do zapobiegania upadkom. • Zespół poupadkowy A. Charakterystyczne cechy chodu osób starszych. B. Nauka samoobsługi w łóżku, nauka transferu łóżko-krzesło itp. A. Problematyka ćwiczeń: • Charakterystyka chodu osoby starszej • Choroby stóp • Ocena zaburzeń chodu • Reedukacja chodu pacjentów z zaburzeniami i po unieruchomieniu • Pomoce techniczne i obuwie ułatwiające chód osób starszych B. Problematyka ćwiczeń: • Postępowanie fizjoterapeutyczne z pacjentami niezdolnymi do samoobsługi • Nauka bezpiecznej zmiany pozycji z leżącej do siedzącej i stojącej • Rodzaje ułożenia chorego w różnych stanach chorobowych w trakcie usprawniania •A. Metody oddziaływania fizjoterapeutycznego u pacjentów z otępieniem, depresją. B. Wpływ muzyki i rytmu na organizm osoby starszej A. Problematyka ćwiczeń: • Model zachowań u pacjentów z otępieniem i możliwości postępowania terapeutycznego. • Planowanie rehabilitacji u pacjentów z chorobą Alzheimera, depresją, w różnych okresach choroby. • Sposoby komunikacji z pacjentami z otępieniem. • Współpraca w ramach zespołu terapeutycznego pracującego z pacjentami z otępieniem, depresją. A. Zaburzenia funkcji układu moczowego - możliwości terapeutyczne. B. Odleżyny - postępowanie fizjoterapeutyczne. C. Zaburzenia metaboliczne w geriatrii. Problematyka ćwiczeń: • Zasady postępowania terapeutycznego z chorymi w starszym wieku z problemami nietrzymania moczu. • Środki pomocnicze stosowane w przypadku nietrzymania moczu u osób starszych • Ocena rozwoju ryzyka odleżyn. • Postępowanie przeciwodleżynowe. • Wpływ cukrzycy na sprawność ruchową, funkcjonalną i czynności życia codziennego. • Problemy pielęgnacji osób starszych. A. Postępowanie rehabilitacyjne w trakcie opieki paliatywnej. B. Praktyczne zaliczenie ćwiczeń. A. Problematyka ćwiczeń: • Cele opieki paliatywnej • Procedury wykonywane w opiece paliatywnej • Metody walki z bólem • Ocena fizjoterapeutyczna stanu pacjenta terminalnie chorego • Ustalenie programu postępowania terapeutycznego B. • Przygotowanie i prezentacja opisu przypadku • Sprawdzenie umiejętności prowadzenia fizjoterapii z pacjentem geriatrycznym |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kliniczne, 28 godzin
|
|
Koordynatorzy: | JOANNA CZESAK | |
Prowadzący grup: | AGNIESZKA SKIBA | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Kliniczne - Egzamin |
|
Pełny opis: |
A. Kompleksowa opieka geriatryczna. B. Ocena pacjenta w starszym wieku (badanie podmiotowe, badanie przedmiotowe). • Poznanie metod oceny stanu pacjenta w podeszłym wieku ze schorzeniami układu oddechowego, krążenia, nerwowego i narządu ruchu • Nawiązanie kontaktu i współpraca z pacjentem w wieku podeszłym • Rozpoznawanie potrzeb i postawienie celu rehabilitacji u pacjentów w wieku podeszłym z wieloma schorzeniami. • Cele i etapy kompleksowej opieki geriatrycznej • Podstawowe zasady opieki geriatrycznej • Prowadzenie ćwiczeń usprawniających • Zapoznanie się z organizacją i funkcjonowaniem Domu Pomocy Społecznej, Zakładami Opiekuńczo-Leczniczymi, oddziałami dla przewlekle chorych itp. A. Zaburzenia równowagi B. Postępowanie fizjoterapeutyczne u osób z uszkodzeniem narządu wzroku, słuchu A. Problematyka ćwiczeń: • Zmiany inwolucyjne i patologiczne wpływające na równowagę • Zawroty głowy i omdlenia u osób w starszym wieku • Badania zaburzeń równowagi (testy funkcjonalne) • Prowadzenie ćwiczeń z pacjentami u których występują zaburzenia równowagi • Wykonywanie ćwiczeń habituacyjnych B. Problematyka ćwiczeń: • Komunikacja z pacjentami w wieku podeszłym z chorobami narządu wzroku i słuchu • Zmiany inwolucyjne i patologiczne w narządzie wzroku i słuchu i ich wpływ na możliwości funkcjonalne osób starszych • Postępowania fizjoterapeutyczne u pacjentów z upośledzeniem słuchu i wzroku (niesłyszących, niewidomych, niedosłyszących i niedowidzących) • Problemy osób niewidomych w podeszłym wieku • Starsze osoby głuchoniewidome • Środki pomocnicze i sprzęt stosowany u osób starszych z zaburzeniami wzroku i słuchu Temat ćwiczeń: Upadki osób starszych Problematyka ćwiczeń: • Upadki osób w starszym wieku • Możliwości oceny ryzyka upadków • Narzędzia służące do oceny chodu i równowagi. Przeprowadzanie oceny ryzyka upadków • Wieloczynnikowe podejście do zapobiegania upadkom. • Zespół poupadkowy A. Charakterystyczne cechy chodu osób starszych. B. Nauka samoobsługi w łóżku, nauka transferu łóżko-krzesło itp. A. Problematyka ćwiczeń: • Charakterystyka chodu osoby starszej • Choroby stóp • Ocena zaburzeń chodu • Reedukacja chodu pacjentów z zaburzeniami i po unieruchomieniu • Pomoce techniczne i obuwie ułatwiające chód osób starszych B. Problematyka ćwiczeń: • Postępowanie fizjoterapeutyczne z pacjentami niezdolnymi do samoobsługi • Nauka bezpiecznej zmiany pozycji z leżącej do siedzącej i stojącej • Rodzaje ułożenia chorego w różnych stanach chorobowych w trakcie usprawniania •A. Metody oddziaływania fizjoterapeutycznego u pacjentów z otępieniem, depresją. B. Wpływ muzyki i rytmu na organizm osoby starszej A. Problematyka ćwiczeń: • Model zachowań u pacjentów z otępieniem i możliwości postępowania terapeutycznego. • Planowanie rehabilitacji u pacjentów z chorobą Alzheimera, depresją, w różnych okresach choroby. • Sposoby komunikacji z pacjentami z otępieniem. • Współpraca w ramach zespołu terapeutycznego pracującego z pacjentami z otępieniem, depresją. A. Zaburzenia funkcji układu moczowego - możliwości terapeutyczne. B. Odleżyny - postępowanie fizjoterapeutyczne. C. Zaburzenia metaboliczne w geriatrii. Problematyka ćwiczeń: • Zasady postępowania terapeutycznego z chorymi w starszym wieku z problemami nietrzymania moczu. • Środki pomocnicze stosowane w przypadku nietrzymania moczu u osób starszych • Ocena rozwoju ryzyka odleżyn. • Postępowanie przeciwodleżynowe. • Wpływ cukrzycy na sprawność ruchową, funkcjonalną i czynności życia codziennego. • Problemy pielęgnacji osób starszych. A. Postępowanie rehabilitacyjne w trakcie opieki paliatywnej. B. Praktyczne zaliczenie ćwiczeń. A. Problematyka ćwiczeń: • Cele opieki paliatywnej • Procedury wykonywane w opiece paliatywnej • Metody walki z bólem • Ocena fizjoterapeutyczna stanu pacjenta terminalnie chorego • Ustalenie programu postępowania terapeutycznego B. • Przygotowanie i prezentacja opisu przypadku • Sprawdzenie umiejętności prowadzenia fizjoterapii z pacjentem geriatrycznym |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Kultury Fizycznej w Krakowie.