Wychowanie Fizyczne, Stacjonarne, II stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | WWFAB-SM |
Nazwa: | Wychowanie Fizyczne, Stacjonarne, II stopnia |
Tryb studiów: | Stacjonarne |
Rodzaj studiów: | studia drugiego stopnia |
Czas trwania: | 2 lata (4 semestry) |
|
Wychowanie Fizyczne |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu (od 2003/4)
[ inne programy w tej jednostce ]
|
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główne toki nauczania
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
Ukończone studia licencjackie w zakresie wychowania fizycznego lub kierunku pokrewnego, na którym zrealizowany został zakres kształcenia odpowiadający standardom kształcenia na kierunku wychowanie fizyczne; pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego. |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: |
Absolwent studiów drugiego stopnia kierunku wychowanie fizyczne: • Posiada rozszerzoną wiedzę i umiejętności z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej, która pozwala mu oddziaływać na osobowość i organizm człowieka w celu zaspokojenia jego potrzeb w zakresie rozwoju somatycznego, motorycznego, psychicznego i społecznego oraz związanych z uczestnictwem w kulturze fizycznej. Jest przygotowany do: pracy dydaktyczno-wychowawczej, promowania zdrowia i aktywności fizycznej w miejscu pracy i środowisku lokalnym, a także samodzielnego planowania, realizacji i ewaluacji aktywności fizycznej służącej zdrowiu, wypoczynkowi oraz urodzie. Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy we wszystkich typach szkół i rodzajach placówek – zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela wychowania fizycznego, w instytucjach oświatowych oraz instytucjach kultury fizycznej, zgodnie z warunkami uzyskiwania kwalifikacji zawodowych w sporcie określonymi przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej. Jest przygotowany do prowadzenia działalności badawczo-naukowej. • Dzięki wyborowi jednej z trzech grup zajęć specjalistycznych absolwent nabywa dodatkowe kompetencje: o Trener przygotowania fizycznego w sporcie – jest przygotowany do pracy ze sportowcami wyczynowymi indywidualnie lub w klubach sportowych. Jest fachowcem z zakresu monitorowania obciążeń treningowych, kształtowania zdolności motorycznych (wytrzymałość, siła, szybkość, koordynacyjne zdolności motoryczne), diagnostyki wydolności oraz programowania i indywidualizacji przygotowania motorycznego pod kątem wymagań stawianych przez konkretną dyscyplinę sportu. Posiada wiedzę z zakresu żywienia i suplementacji oraz profilaktyki urazów i odnowy potreningowej. o Menedżer sportu – posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu nauk o zarządzaniu i nauk pokrewnych, dotyczącą istoty, prawidłowości i problematyki funkcjonowania organizacji – przedsiębiorstw i instytucji publicznych. Posiada umiejętności rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów gospodarowania zasobami ludzkimi, rzeczowymi, finansowymi i informacyjnymi. Jest fachowcem w zakresie analizy i projektowania systemów organizacyjnych w kulturze fizycznej oraz tworzenia podstawowych jednostek organizacyjnych, a także realizowania procesu zarządzania w kulturze fizycznej. Potrafi organizować i kierować pracą zespołów (projektowych, zadaniowych itp.). Ponadto jest przygotowany do poruszania się na rynku pracy i zmiany zatrudnienia. o Edukacja dla bezpieczeństwa i obronności – uzyskuje wykształcenie i przygotowanie zawodowe zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela w jednostkach oświatowych w zakresie przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa. • Posiada znajomość języka obcego na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. • Jest przygotowany do: - podjęcia pracy we wszystkich typach szkół i rodzajach placówek zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela wychowania fizycznego, oraz w przypadku absolwenta, który realizował grupę zajęć specjalistycznych: Edukacja dla bezpieczeństwa i obronności jest również przygotowany do wykonywania zawodu nauczyciela edukacji dla bezpieczeństwa , w instytucjach oświatowych oraz instytucjach kultury fizycznej, zgodnie z warunkami uzyskiwania kwalifikacji zawodowych w sporcie określonymi przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej. Jest przygotowany do pracy na stanowiskach: specjalistycznych w systemie zarządzania, menadżerów średniego i wyższego szczebla, doradców i konsultantów w organizacjach o charakterze gospodarczym lub publicznym, a także do prowadzenia własnej działalności (Menedżer sportu); - podjęcia studiów trzeciego stopnia oraz studiów podyplomowych. |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o udział w studiach podyplomowych, możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia trzeciego stopnia (do Szkoły Doktorskiej). |
Treści nauczania: |
Absolwent osiągnął efekty w zakresie: -Wiedzy: • posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania oraz funkcjonowania przedsiębiorstw sportowych • zna i rozumie szczegółowe czynniki cywilizacyjne kształtujące styl życia współczesnego człowieka, mające wpływ na postawy pracownika, zna i rozumie główne tendencje rozwojowe w nauce o kulturze fizycznej • zna psychologiczne podstawy kształtowania się zachowań pracowniczych • jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada szeroki zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej • posiada szczegółową wiedzę o stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy, posługuje się fachową terminologią • posiada rozszerzoną wiedzę i zna fachową terminologię z zakresu teorii wychowania zdrowotnego, promocji zdrowia i ochrony środowiska oraz kreowania zachowań prozdrowotnych • rozumie znaczenie odnowy biologicznej w profilaktyce zdrowotnej i w sporcie, jest w stanie wytłumaczyć zasady stosowanych zabiegów w odnowie biologicznej • zna metody diagnozowania i potrafi rozpoznać stany przeciążenia organizmu ćwiczeniami fizycznymi i ich wpływu na organizm • dobrze zna i rozumie podstawy prawne systemu edukacji i działalności sportowej, zasady etyki zawodowej, znaczenie refleksji etycznej w działalności zawodowej • dobrze zna i precyzyjnie potrafi określić miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej oraz wychowania fizycznego w polskim systemie edukacji i systemie ochrony zdrowia, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w procesie kształcenia i wychowania fizycznego, jest w pełni świadomy wiodącej roli aktywności ruchowej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa • posiada pogłębioną wiedzę i zna szczegółową terminologię z zakresu rozwoju kultury fizycznej i sportu na przestrzeni dziejów, rozumie uwarunkowania rozwoju nowożytnego ruchu olimpijskiego oraz ogólne problemy we współczesnej kulturze fizycznej • posiada szeroki zasób pojęć i ma pogłębioną wiedzę na temat teorii i metodyki sportu • posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć specjalistycznych, zna fachową terminologię • dobrze zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej • zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w kulturze fizycznej • posiada pogłębioną wiedzę na temat miejsca kultury fizycznej w kulturze globalnej oraz wychowania fizycznego w polskim systemie edukacji rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w procesie kształcenia • zna w pogłębionym stopniu pojęcia i specyfikę dotyczące bezpieczeństwa • w pogłębionym stopniu wie kiedy i w jakach okolicznościach zastosować odpowiednie negocjacje w pojawiających się sytuacjach kryzysowych; zna kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej – właściwej dla programu studiów • zna i rozumie w pogłębionym stopniu podstawy prawne systemu edukacji i działalności sportowej oraz systemy prawne w służbach mundurowych i prawne podstawy bezpieczeństwa, zna zasady etyki zawodowej i rozumie znaczenie refleksji etycznej w działalności zawodowej • ma pogłębioną wiedzę o strukturach, zakresie działania oraz zadań i uprawnień szeroko pojętych służb mundurowych • jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada pogłębiony zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej oraz w służbach mundurowych • posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą metody diagnozowania stanów umysłowego i fizycznego przeciążenia organizmu i ich wpływ na organizm • posiada pogłębioną wiedzę na temat najgroźniejszych zagrożeń globalnych mających wpływ na bezpieczeństwo oraz dysponuje wiedzą z zakresu militarnych i niemilitarnych zagrożeń bezpieczeństwa • posiada ogólną wiedzę z zakresu tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w kulturze fizycznej oraz zna podstawy prawne systemu edukacji i prawo administracyjne w służbach mundurowych i prawne podstawy bezpieczeństwa, zna zasady etyki zawodowej, rozumie znaczenie refleksji etycznej w działalności zawodowej • wie, kiedy i w jakich okolicznościach stosować chwyty obezwładniające, dźwignie transportowe oraz używać środków przymusu bezpośredniego; zna przepisy prawne dotyczące środków przymusu bezpośredniego; rozróżnia i charakteryzuje systemy walki wręcz stosowane na świecie; zna podstawowe strategie negocjacyjne • zna zjawiska balistyki i zasady bezpieczeństwa występujące w strzelectwie, jak również współczesną broń palną -Umiejętności • potrafi dokonać podziału zadań związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa na poszczególnych stanowiskach, w zmieniających się warunkach oraz z uwzględnieniem zasad projektowania struktur organizacyjnych • potrafi wykorzystać metody i techniki z zakresu planowania strategicznego do analizy zmiennego otoczenia, metody badania prac i doskonalenia organizacji oraz zarządzania • potrafi diagnozować i wyciągać wnioski dotyczące rozwoju somatycznego i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju • potrafi zaplanować i zastosować proces kształtowania różnych komponentów aktywności fizycznej oraz rozpoznawać, korygować błędy i zaniedbania w praktyce • potrafi kierować pracą zespołu i współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych, podejmując wiodącą rolę w zespołach • potrafi właściwie dobrać i zastosować techniki informacyjne w celu pozyskiwania, przetwarzania i przechowywania danych oraz wykorzystywania w działalności edukacyjnej, sportowej i do własnego rozwoju zawodowego • potrafi właściwie dobrać i zastosować informatyczne narzędzia statystyczne do przetwarzania i interpretacji wyników badań empirycznych • potrafi prowadzić i interpretować dokumentację zajęć dydaktycznych i pracy wychowawczej oraz dokumentację związaną z organizacją i sędziowaniem zawodów sportowych, katalogować i przeliczać na punkty wyniki sportowe w różnych dyscyplinach • potrafi precyzyjnie planować i projektować oraz zorganizować i prowadzić zajęcia wychowania fizycznego oraz zajęcia treningowe w różnych warunkach, w tym w warunkach obozowych oraz w różnej formie • posiada umiejętność nauczania ukierunkowanych i specjalnych ćwiczeń z zakresu: - sportów indywidualnych, - wybranych sportów wodnych, - wybranych sportów zimowych • posiada umiejętność nauczania ukierunkowanych i specjalnych ćwiczeń z zakresu: - sportów zespołowych - rytmiki i tańca - zabaw i gier ruchowych • potrafi zaplanować, organizować i prowadzić aktywne formy turystyki i imprezy rekreacyjne oraz organizować, prowadzić i sędziować zawody sportowe z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych oraz wdrażać ucznia do aktywnego uczestnictwa w tych przedsięwzięciach • jest wszechstronnie teoretycznie i praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć specjalistycznych • zna i potrafi zastosować zasady pracy grupowej i współpracy w zakresie podejmowania decyzji • potrafi wykonywać i demonstrować ukierunkowane i specjalne ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych, ćwiczenia rytmiczne, kroki i układy taneczne oraz ćwiczenia kompensacyjno-korekcyjne oraz wdrażać ucznia do asekuracji współćwiczących i samodoskonalenia ww. ćwiczeń • potrafi samodzielnie tworzyć i modyfikować różne formy aktywności fizycznej w zależności od warunków środowiskowych i klimatycznych • potrafi samodzielnie napisać pracę z zakresu wybranych zagadnień kultury fizycznej, w tym pracy magisterskiej, w oparciu o dane źródłowe i własne działania, formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi, oraz prezentować w formie ustnej cudze i własne poglądy, działania • ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku wychowania fizycznego, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego • potrafi w sposób świadomy realizować swoje potrzeby w zakresie ciągłego dokształcania się, rozwoju osobistego i zawodowego oraz inspirować i organizować proces uczenia się innych osób • potrafi formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z bezpieczeństwem potrafi scharakteryzować środowisko bezpieczeństwa oraz przedstawić typologie najgroźniejszych militarnych i niemilitarnych zagrożeń bezpieczeństwa; formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy związane z militarnymi i niemilitarnymi zagrożeniami bezpieczeństwa • potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach oraz komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców • potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do analizy kompetencji i roli służb mundurowych w Polsce • potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii, planować i organizować pracę indywidualną i zespołową także o charakterze interdyscyplinarnym oraz potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu kształcenia; formułuje i rozwiązuje złożone nietypowe problemy • posiada podstawowe umiejętności z zakresu strzelectwa sportowego i jego praktycznego zastosowania -Kompetencje społeczne • potrafi zorganizować swoje stanowisko pracy i samodzielnie wykonywać obowiązki z nim związane, zgodnie z celami całej organizacji, potrafi wykorzystać zasady zarządzania czasem, doskonalenia organizacji pracy i projektowania struktur organizacyjnych, myśli i działa w sposób przedsiębiorczy • uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i odbierane treści; ma świadomość swoich ograniczeń, zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu • jest świadom profesjonalizacji i etyki swojego zawodu, dba o wysoki jego prestiż • zna zasady oraz posiada umiejętności budowy i prowadzenia skutecznego zespołu, potrafi uświadomić członkom zespołu ich miejsce i rolę w grupie oraz znaczenie współdziałania dla osiągnięcia celu; przewodzi grupie i ponosi za nią odpowiedzialność • realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy, jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej • prezentuje afirmatywną postawę wobec własnego zdrowia i kondycji fizycznej, potrafi tworzyć programy (projekty) aktywności ruchowej dostosowane do swoich możliwości i potrzeb, jest gotów do stworzenia i rozwijania wzorców właściwego postępowania w środowisku pracy i życia • potrafi motywować do aktywności ruchowej, wdrażać uczniów do samokontroli i samooceny rozwoju fizycznego, zdrowia, sprawności fizycznej i postawy ciała w celu zinterioryzowania przez nich ww. wartości • krytycznie ocenia działania własne, działania zespołów którymi kieruje i organizacji, w których uczestniczy, samodzielnie podejmuje decyzje • zna skutki omawianych zagrożeń bezpieczeństwa zarówno w bliższej jak i dalszej perspektywie; podejmuje się krytycznej oceny siebie oraz zespołów i organizacji w których uczestniczy • ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie stanu bezpieczeństwa i wypełniania zobowiązań społecznych - w zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: • podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących • klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne • rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw zachowań uczniów • normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych oraz kształceniu ustawicznym) • zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji • zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania • sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej • strukturę i funkcje systemu oświaty – cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także alternatywne formy edukacji • podstawy prawne systemu oświaty niezbędne do prawidłowego realizowania prowadzonych działań edukacyjnych • prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością • zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych oraz odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie, a także zasady udzielania pierwszej pomocy • procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia • podstawy funkcjonowania i patologie aparatu mowy, zasady emisji głosu, podstawy funkcjonowania narządu wzroku i równowagi • treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem • metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów -W zakresie umiejętności absolwent potrafi: • obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów • adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych • rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym • projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów • projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli • tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia • podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów • rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów • skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów • wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem • monitorować postępy uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym szkoły • pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego • odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku • skutecznie realizować działania wspomagające uczniów w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych • poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu • posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu • udzielać pierwszej pomocy • samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii -W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: • posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka • budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej • porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią • podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej • rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska • projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji • pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej |