Akademia Kultury Fizycznej w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie Fizyczne, Niestacjonarne, II stopnia

Informacje o programie studiów

Kod: WWFA-ZM
Nazwa: Wychowanie Fizyczne, Niestacjonarne, II stopnia
Tryb studiów: Niestacjonarne
Rodzaj studiów: studia drugiego stopnia
Czas trwania: 2 lata (4 semestry)
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu Kierunki: Wychowanie Fizyczne
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu (od 2003/4) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główne toki nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

Ukończone studia pierwszego stopnia w zakresie wychowania fizycznego lub kierunku pokrewnego, na którym zrealizowany został zakres kształcenia odpowiadający standardom kształcenia na kierunku wychowanie fizyczne; pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego.

Możliwe do uzyskania certyfikaty:
  • Magisterium z wychowania fizycznego
Uprawnienia zawodowe:

Absolwent studiów drugiego stopnia kierunku wychowanie fizyczne:

• Posiada rozszerzoną wiedzę i umiejętności z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej, która pozwala mu oddziaływać na osobowość i organizm człowieka w celu zaspokojenia jego potrzeb w zakresie rozwoju somatycznego, motorycznego, psychicznego i społecznego oraz związanych z uczestnictwem w kulturze fizycznej. Jest przygotowany do: pracy dydaktyczno-wychowawczej, promowania zdrowia i aktywności fizycznej w miejscu pracy i środowisku lokalnym, a także samodzielnego planowania, realizacji i ewaluacji aktywności fizycznej służącej zdrowiu, wypoczynkowi oraz urodzie. Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy we wszystkich typach szkół i rodzajach placówek – zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela wychowania fizycznego, w instytucjach oświatowych oraz instytucjach kultury fizycznej, zgodnie z warunkami uzyskiwania kwalifikacji zawodowych w sporcie określonymi przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej. Jest przygotowany do prowadzenia działalności badawczo-naukowej.

• Dzięki wyborowi jednej z dwóch grup zajęć specjalistycznych absolwent nabywa dodatkowe kompetencje:

- Trener przygotowania fizycznego w sporcie – jest przygotowany do pracy ze sportowcami wyczynowymi indywidualnie lub w klubach sportowych. Jest fachowcem z zakresu monitorowania obciążeń treningowych, kształtowania zdolności motorycznych (wytrzymałość, siła, szybkość, koordynacyjne zdolności motoryczne), diagnostyki wydolności oraz programowania i indywidualizacji przygotowania motorycznego pod kątem wymagań stawianych przez konkretną dyscyplinę sportu. Posiada wiedzę z zakresu żywienia i suplementacji oraz profilaktyki urazów.

- Menedżer sportu – posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu nauk o zarządzaniu i nauk pokrewnych, dotyczącą istoty, prawidłowości i problematyki funkcjonowania organizacji – przedsiębiorstw i instytucji publicznych. Posiada umiejętności rozpoznawania, diagnozowania i rozwiązywania problemów gospodarowania zasobami ludzkimi, rzeczowymi, finansowymi i informacyjnymi. Jest fachowcem w zakresie analizy i projektowania systemów organizacyjnych w kulturze fizycznej oraz tworzenia podstawowych jednostek organizacyjnych, a także realizowania procesu zarządzania w kulturze fizycznej. Potrafi organizować i kierować pracą zespołów (projektowych, zadaniowych itp.). Ponadto jest przygotowany do poruszania się na rynku pracy i zmiany zatrudnienia.

• Posiada znajomość języka obcego na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

• Jest przygotowany do:

-podjęcia pracy we wszystkich typach szkół i rodzajach placówek -zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela wychowania fizycznego, w instytucjach oświatowych oraz instytucjach kultury fizycznej, zgodnie z warunkami uzyskiwania kwalifikacji zawodowych w sporcie określonymi przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej. Jest przygotowany do pracy na stanowiskach: specjalistycznych w systemie zarządzania, menadżerów średniego i wyższego szczebla, doradców i konsultantów w organizacjach o charakterze gospodarczym lub publicznym, a także do prowadzenia własnej działalności (Menedżer sportu);

-podjęcia studiów trzeciego stopnia oraz studiów podyplomowych.

Dalsze studia:

możliwość ubiegania się o udział w studiach podyplomowych, możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia trzeciego stopnia (do Szkoły Doktorskiej).

Treści nauczania:

Absolwent osiągnął efekty w zakresie:

-Wiedzy:

• posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania oraz funkcjonowania przedsiębiorstw sportowych

• zna i rozumie szczegółowe czynniki cywilizacyjne kształtujące styl życia współczesnego człowieka, mające wpływ na postawy pracownika, zna i rozumie główne tendencje rozwojowe w nauce o kulturze fizycznej

• zna psychologiczne podstawy kształtowania się zachowań pracowniczych

• jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada szeroki zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej

• posiada szczegółową wiedzę o stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy, posługuje się fachową terminologią

• posiada rozszerzoną wiedzę i zna fachową terminologię z zakresu teorii wychowania zdrowotnego, promocji zdrowia i ochrony środowiska oraz kreowania zachowań prozdrowotnych

• rozumie znaczenie odnowy biologicznej w profilaktyce zdrowotnej i w sporcie, jest w stanie wytłumaczyć zasady stosowanych zabiegów w odnowie biologicznej

• zna metody diagnozowania i potrafi rozpoznać stany przeciążenia organizmu ćwiczeniami fizycznymi i ich wpływu na organizm

• dobrze zna i rozumie podstawy prawne systemu edukacji i działalności sportowej, zasady etyki zawodowej, znaczenie refleksji etycznej w działalności zawodowej

• dobrze zna i precyzyjnie potrafi określić miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej oraz wychowania fizycznego w polskim systemie edukacji i systemie ochrony zdrowia, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w procesie kształcenia i wychowania fizycznego, jest w pełni świadomy wiodącej roli aktywności ruchowej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa

• posiada pogłębioną wiedzę i zna szczegółową terminologię z zakresu rozwoju kultury fizycznej i sportu na przestrzeni dziejów, rozumie uwarunkowania rozwoju nowożytnego ruchu olimpijskiego oraz ogólne problemy we współczesnej kulturze fizycznej

• posiada szeroki zasób pojęć i ma pogłębioną wiedzę na temat teorii i metodyki sportu

• posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć specjalistycznych, zna fachową terminologię

• dobrze zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej

• zna zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w kulturze fizycznej

-Umiejętności

• potrafi dokonać podziału zadań związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa na poszczególnych stanowiskach, w zmieniających się warunkach oraz z uwzględnieniem zasad projektowania struktur organizacyjnych

• potrafi wykorzystać metody i techniki z zakresu planowania strategicznego do analizy zmiennego otoczenia, metody badania prac i doskonalenia organizacji oraz zarządzania

• potrafi diagnozować i wyciągać wnioski dotyczące rozwoju somatycznego i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju

• potrafi zaplanować i zastosować proces kształtowania różnych komponentów aktywności fizycznej oraz rozpoznawać, korygować błędy i zaniedbania w praktyce

• potrafi kierować pracą zespołu i współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych, podejmując wiodącą rolę w zespołach

• potrafi właściwie dobrać i zastosować techniki informacyjne w celu pozyskiwania, przetwarzania i przechowywania danych oraz wykorzystywania w działalności edukacyjnej, sportowej i do własnego rozwoju zawodowego

• potrafi właściwie dobrać i zastosować informatyczne narzędzia statystyczne do przetwarzania i interpretacji wyników badań empirycznych

• potrafi prowadzić i interpretować dokumentację zajęć dydaktycznych i pracy wychowawczej oraz dokumentację związaną z organizacją i sędziowaniem zawodów sportowych, katalogować i przeliczać na punkty wyniki sportowe w różnych dyscyplinach

• potrafi precyzyjnie planować i projektować oraz zorganizować i prowadzić zajęcia wychowania fizycznego oraz zajęcia treningowe w różnych warunkach, w tym w warunkach obozowych oraz w różnej formie

• posiada umiejętność nauczania ukierunkowanych i specjalnych ćwiczeń z zakresu:

 sportów indywidualnych,

 wybranych sportów wodnych,

 wybranych sportów zimowych

• posiada umiejętność nauczania ukierunkowanych i specjalnych ćwiczeń z zakresu:

 sportów zespołowych

 rytmiki i tańca

 zabaw i gier ruchowych

• potrafi zaplanować, organizować i prowadzić aktywne formy turystyki i imprezy rekreacyjne oraz organizować, prowadzić i sędziować zawody sportowe z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych oraz wdrażać ucznia do aktywnego uczestnictwa w tych przedsięwzięciach

• jest wszechstronnie teoretycznie i praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć specjalistycznych

• zna i potrafi zastosować zasady pracy grupowej i współpracy w zakresie podejmowania decyzji

• potrafi wykonywać i demonstrować ukierunkowane i specjalne ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych, ćwiczenia rytmiczne, kroki i układy taneczne oraz ćwiczenia kompensacyjno-korekcyjne oraz wdrażać ucznia do asekuracji współćwiczących i samodoskonalenia ww. ćwiczeń

• potrafi samodzielnie tworzyć i modyfikować różne formy aktywności fizycznej w zależności od warunków środowiskowych i klimatycznych

• potrafi samodzielnie napisać pracę z zakresu wybranych zagadnień kultury fizycznej, w tym pracy magisterskiej, w oparciu o dane źródłowe i własne działania, formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi, oraz prezentować w formie ustnej cudze i własne poglądy, działania

• ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku wychowania fizycznego, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

• potrafi w sposób świadomy realizować swoje potrzeby w zakresie ciągłego dokształcania się, rozwoju osobistego i zawodowego oraz inspirować i organizować proces uczenia się innych osób

-Kompetencje społeczne

• potrafi zorganizować swoje stanowisko pracy i samodzielnie wykonywać obowiązki z nim związane, zgodnie z celami całej organizacji, potrafi wykorzystać zasady zarządzania czasem, doskonalenia organizacji pracy i projektowania struktur organizacyjnych, myśli i działa w sposób przedsiębiorczy

• uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i odbierane treści; ma świadomość swoich ograniczeń, zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

• jest świadom profesjonalizacji i etyki swojego zawodu, dba o wysoki jego prestiż

• zna zasady oraz posiada umiejętności budowy i prowadzenia skutecznego zespołu, potrafi uświadomić członkom zespołu ich miejsce i rolę w grupie oraz znaczenie współdziałania dla osiągnięcia celu; przewodzi grupie i ponosi za nią odpowiedzialność

• realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy, jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej

• prezentuje afirmatywną postawę wobec własnego zdrowia i kondycji fizycznej, potrafi tworzyć programy (projekty) aktywności ruchowej dostosowane do swoich możliwości i potrzeb, jest gotów do stworzenia i rozwijania wzorców właściwego postępowania w środowisku pracy i życia

• potrafi motywować do aktywności ruchowej, wdrażać uczniów do samokontroli i samooceny rozwoju fizycznego, zdrowia, sprawności fizycznej i postawy ciała w celu zinterioryzowania przez nich ww. wartości

- w zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

• podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących

• klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne

• rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw zachowań uczniów

• normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych oraz kształceniu ustawicznym)

• zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji

• zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania

• sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej

• strukturę i funkcje systemu oświaty – cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także alternatywne formy edukacji

• podstawy prawne systemu oświaty niezbędne do prawidłowego realizowania prowadzonych działań edukacyjnych

• prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością

• zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych oraz odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie, a także zasady udzielania pierwszej pomocy

• procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia

• podstawy funkcjonowania i patologie aparatu mowy, zasady emisji głosu, podstawy funkcjonowania narządu wzroku i równowagi

• treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem

• metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów

-W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

• obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów

• adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych

• rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym

• projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów

• projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli

• tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia

• podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów

• rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów

• skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów

• wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem

• monitorować postępy uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym szkoły

• pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego

• odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku

• skutecznie realizować działania wspomagające uczniów w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych

• poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu

• posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu

• udzielać pierwszej pomocy

• samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii

-W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

• posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka

• budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej

• porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią

• podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej

• rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska

• projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji

• pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej

kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6 (2025-03-04)