Akademia Kultury Fizycznej w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trener zdrowia i sprawności fizycznej, Stacjonarne I stopnia

Informacje o programie studiów

Kod: WTZSP-SL
Nazwa: Trener zdrowia i sprawności fizycznej, Stacjonarne I stopnia
Tryb studiów: Stacjonarne
Rodzaj studiów: I stopnia
Czas trwania: 3 lata (6 semestrów)
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu (w przypadku tego programu zdefiniowano tylko jeden możliwy tok nauczania). Kierunki: Trener zdrowia i sprawności fizycznej
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu (od 2003/4) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główny tok nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

Posiadanie świadectwa dojrzałości; wynik egzaminu maturalnego; pozytywny wynik egzaminu ze sprawności fizycznej (lub posiadanie aktualnej klasy mistrzowskiej międzynarodowej, klasy mistrzowskiej lub I klasy sportowej w dyscyplinach olimpijskich); pozytywnie zakończone postępowanie rekrutacyjne.

Możliwe do uzyskania certyfikaty:
  • Licencjat z trener zdrowia i sprawności fizycznej (od 2026/27-L)
Uprawnienia zawodowe: (brak danych)
Dalsze studia: (brak danych)
Treści nauczania:

Absolwent osiągnął efekty w zakresie:

WIEDZY:

- ma podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu:

1) procesów biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka w stanie spoczynku i aktywności fizycznej oraz w zmieniających się warunkach środowiska zewnętrznego,

2) biologicznego rozwoju człowieka,

3) biomechaniki i patobiomechaniki układu ruchu człowieka,

- posiada ogólną znajomość budowy organizmu człowieka z uwzględnieniem układu ruchu, układów trzewnych

i układu nerwowego, stosuje polską terminologię,

- zna terminologię i dysponuje szczegółową wiedzą w zakresie fizjologicznych i patofizjologicznych funkcji organizmu człowieka w warunkach spoczynku i aktywności fizycznej oraz w okresie powysiłkowym i w czasie rekonwalestencji,

- jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada elementarny zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i rekreacyjno-sportowej,

- zna metody pomiaru wskaźników morfologicznych, biochemicznych krwi i fizjologicznych układu krążenia oraz parametrów układu oddechowego oraz ich złożone zależności między nimi,

- zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz metody biomechanicznej diagnozy układu ruchu człowieka,

- posiada wiedzę o stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy, posługuje się fachową terminologią,

- posiada elementarną wiedzę na temat uwarunkowań zdrowia oraz etiologii i profilaktyki najczęstszych niezakaźnych chorób przewlekłych, a także problemów zdrowotnych osób wracających do aktywności fizycznej po urazach; zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji,

- zna terminologię oraz posiada podstawową wiedzę z zakresu żywienia i dietetyki oraz suplementacji ,

- posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu edukacji zdrowotnej, promocji zdrowia oraz ochrony środowiska,

- rozumie znaczenie odnowy biologicznej w profilaktyce zdrowotnej oraz w aktywności rekreacyjno-sportowe, zna podstawowe zabiegi i metody stosowane w odnowie biologicznej,

- zna metody diagnozowania stanów przeciążenia organizmu ćwiczeniami fizycznymi i ich wpływ na organizm,

- jest świadomy zagrożeń zdrowia wynikających z niedoboru lub nadmiaru aktywności fizycznej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała,

- zna podstawy prawne systemu edukacji i działalności rekreacyjno-sportowej, zna zasady etyki zawodowej, rozumie znaczenie refleksji etycznej w działalności zawodowej,

- zna miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w różnych etapach ontogenezy, jest świadomy kluczowej roli aktywności fizycznej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa,

- posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu historii kultury fizycznej, rozumie uwarunkowania rozwoju oraz problemy współczesnej kultury fizycznej,

- zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka,

- posiada zasób pojęć i ma podstawową wiedzę na temat teorii i praktyki różnych form treningu zdrowotnego,

- posiada wiedzę z zakresu podstaw turystyki i rekreacji, rozumie znaczenie aktywnej turystyki i rekreacji w stylu życia osób starszych,

- posiada wiedzę i zna terminologię z zakresu psychologii, pedagogiki i komunikacji społecznej w stopniu niezbędnym do pracy z osobami starszymi,

- dysponuje wiedzą z zakresu dydaktyki ogólnej i przedmiotowej, posiada odpowiedni zasób pojęć,

- posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych dla zdrowych oraz wracających do aktywności fizycznej po przebytych chorobach i urazach, zgodnie z wybraną specjalnością studiów, zna fachową terminologię,

- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej,

- zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości w kulturze fizycznej,

- zna terminologię i posiada podstawową wiedzę w zakresie praktycznego stosowania metod w kinezyterapii i fizykoterapii osób zdrowych oraz wracających do aktywności fizycznej po przebytych chorobach i urazach,

UMIEJĘTNOŚCI :

- potrafi dokonywać pomiaru podstawowych wskaźników strukturalnej i morfologicznej budowy ciała oraz wskaźników fizjologicznych,

- z potrafi zmierzyć podstawowe parametry kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania podstawowych komponentów sprawności fizycznej,

- potrafi obsługiwać podstawowe urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie i rekreacji oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym,

- potrafi komunikować się z osobami, jako podmiotami działalności zawodowej oraz z innymi specjalistami, używa specjalistycznej terminologii,

- potrafi dokonywać diagnozy rozwoju somatycznego

i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju,

- posiada umiejętność innowacyjnego diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów sprawności fizycznej,

- potrafi dokonywać diagnozy i prognozy w celu planowania, projektowania i realizacji procesu edukacji oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce,

- potrafi indywidualizować zadania oraz dostosowywać treści i metody oddziaływania do potrzeb i możliwości osób po przebytych chorobach. formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy,

- potrafi korzystać z technik informacyjnych w celu pozyskiwania, przetwarzania i przechowywania danych oraz wykorzystywania w działalności edukacyjnej i do własnego rozwoju zawodowego,

- potrafi interpretować wyniki podstawowych wskaźników: fizjologicznych, biofizycznych i morfologicznych, pozwalających diagnozować stan organizmu, odnosząc je do wartości referencyjnych,

- potrafi prowadzić dokumentację zajęć oraz dokumentację związaną z organizacją i sędziowaniem zawodów rekreacyjno-sportowych,

- potrafi planować, projektować i prowadzić zajęcia rekreacyjno-sportowe w warunkach, w tym w warunkach obozowych (w sezonie letnim i zimowym) oraz w różnej formie. wykonuje zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł i informacji,

- posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń

z zakresu różnych form treningu zdrowotnego w sportach indywidualnych

- posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń

z zakresu różnych form treningu zdrowotnego w sportach zespołowych,

- potrafi organizować i prowadzić aktywne formy turystyki

i imprezy rekreacyjne oraz organizować, prowadzić i sędziować zawody rekreacyjno-sportowe z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych,

- potrafi opracować i zrealizować programy profilaktyczno- promocyjne w zakresie różnych obszarów edukacji zdrowotnej dla osób zdrowych oraz po przebytych chorobach i urazach,

- jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych

w zakresie wybranej grupy zajęć przygotowania specjalistycznego.

- potrafi wykonywać, demonstrować, asekurować podstawowe ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych, ćwiczeń rytmicznych,

- posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych

z zakresu wybranych zagadnień kultury fizycznej w oparciu o dane źródłowe i własne działania, potrafi brać udział w debacie, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich, uzasadniać swoje stanowisko,

- posługuje się językiem obcym na poziomie b2 europejskiego systemu opisu kształcenia językowego,

- potrafi dokonać oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia oraz zaplanować postępowanie dietetyczno-suplementacyjne dla osób zdrowych oraz po przebytych urazach i chorobach; innowacyjnie wykonuje zadania,

- potrafi diagnozować podstawowe zaburzenia narządu ruchu oraz aktywnie współpracować z otoczeniem w zakresie usprawniania ruchowego osób starszych; używa specjalistycznej terminologii,

- potrafi planować i organizować pracę indywidualna oraz w zespole,

- współdziała z innymi osobami w ramach pracach zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym); używa specjalistycznej terminologii,

- samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie,

KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH:

- uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i odbierane treści; w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, zasięga opinii ekspertów,

- krytycznie ocenia działania własne, działania zespołów, którymi kieruje i organizacji w których uczestniczy; samodzielnie podejmuje decyzje; jest odpowiedziały za skutki swych działań,

- myśli i działa w sposób przedsiębiorczy,

- ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa

w kulturze fizycznej, docenia jej znaczenie w dbałości

o ciało, jest świadomy jak wielką wartością jest zdrowie zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i społecznym, jest gotowy do działań na rzecz zdrowego środowiska. dba o dorobek i tradycje zawodu,

- odpowiedzialnie pełni swoją rolę zawodową. przestrzega zasad etyki zawodowej i wymaga tego od innych; kultywuje i upowszechnia wzory właściwego postępowania w środowisku pracy poza nim,

- w relacjach osobowych okazuje szacunek wobec innych, troskę o ich dobro; ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, postawy prospołeczne i odpowiedzialność,

- realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy, jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej,

- dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw prosomatycznych i prozdrowotnych; przestrzega zasad higieny aparatu głosowego.

kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6 (2025-03-04)