Sport w szkolnym wychowaniu fizycznym, Stacjonarne I stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | WSPWF-SL |
Nazwa: | Sport w szkolnym wychowaniu fizycznym, Stacjonarne I stopnia |
Tryb studiów: | Stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Czas trwania: | 3 lata (6 semestrów) |
|
Sport w szkolnym wychowaniu fizycznym |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu (od 2003/4)
[ inne programy w tej jednostce ]
|
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
posiadanie świadectwa dojrzałości; wynik egzaminu maturalnego; pozytywny wynik egzaminu ze sprawności fizycznej (lub posiadanie aktualnej klasy mistrzowskiej międzynarodowej, klasy mistrzowskiej lub I klasy sportowej w dyscyplinach olimpijskich); pozytywnie zakończone postępowanie rekrutacyjne. |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: |
Absolwent studiów pierwszego stopnia kierunku sport w szkolnym wychowaniu fizycznym: • Opanowuje podstawową wiedzę i umiejętności z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej ze szczególnym uwzględnieniem sportu, która pozwala oddziaływać na osobowość i organizm człowieka w celu zaspokojenia jego potrzeb w zakresie rozwoju motorycznego oraz związanych z uczestnictwem w działalności sportowej. W szczególności uzyskuje wiedzę psychospołeczną w zakresie zrozumienia zachowań jednostki w sytuacjach społecznych, biologiczną w zakresie budowy ciała człowieka, podstaw rozwoju biologicznego w ontogenezie, medyczną w zakresie fizjologii ogólnej, fizjologii wysiłku fizycznego, medycyny sportu, traumatologii. Jest przygotowany do edukacji, pracy dydaktyczno-wychowawczej i wychowania poprzez sport, samodzielnego planowania i realizacji szkolenia sportowego na poziomie instruktora sportu, inicjowania i organizowania przedsięwzięć sportowych. Posiada kompetencje do projektowania, realizacji i kontrolowania procesu trenowania sportowca w różnych dyscyplinach sportu, w tym: analizy i projektowania udziału w rywalizacji sportowej, analizy i projektowania struktury obciążeń treningowych, programowania odnowy biologicznej, udzielania pierwszej pomocy, • Absolwent może uzyskać uprawnienia instruktorskie z zakresu podstawowych dyscyplin sportowych (lekka atletyka, gimnastyka, pływanie) oraz gier zespołowych (koszykówka, piłka siatkowa, piłka ręczna i piłka nożna); • Posiada znajomość języka obcego na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. • Jest przygotowany do: - pracy w szkołach podstawowych – zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela; instytucjach oświatowych oraz instytucjach kultury fizycznej, zgodnie z warunkami zyskiwania kwalifikacji zawodowych w sporcie określonymi przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej - do podjęcia studiów drugiego stopnia oraz studiów podyplomowych. |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o udział w studiach drugiego stopnia magisterskich. |
Treści nauczania: |
- Absolwent osiągnął efekty w zakresie: -Wiedzy: • ma wiedzę i zna terminologię z zakresu: 1) fizjologicznych i biochemicznych reakcji zachodzących w organizmie człowieka w różnych stanach: w spoczynku, podczas aktywności fizycznej i w zmieniających się warunkach środowiska zewnętrznego, 2) biologicznego rozwoju człowieka, 3) biomechaniki układu ruchu człowieka • posiada ogólną znajomość budowy organizmu ludzkiego z uwzględnieniem układu ruchu, układów trzewnych i układu nerwowego, stosuje polską terminologię • dysponuje szczegółowym aparatem pojęciowym i wiedzą o funkcjonowaniu układów fizjologicznych organizmu człowieka w różnych stanach: w spoczynku, podczas aktywności fizycznej i po wysiłkach • zna metody pomiaru wskaźników morfologicznych, biochemicznych krwi i fizjologicznych układu krążenia oraz wskaźników układu oddechowego, a także ich złożone zależności między nimi • zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz metody biomechanicznej diagnozy układu ruchu człowieka • jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada elementarny zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej • posiada podstawową wiedzę o stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy, posługuje się fachową terminologią • posiada elementarną wiedzę na temat przyczyn i objawów najczęstszych chorób cywilizacyjnych i społecznych oraz problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży, zna dylematy współczesnej cywilizacji • zna podstawową terminologię i ma wiedzę z zakresu korekcji wad postawy i ich zapobiegania • posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu teorii wychowania zdrowotnego, promocji zdrowia i ochrony środowiska oraz kreowania zachowań prozdrowotnych • rozumie znaczenie odnowy biologicznej w profilaktyce zdrowotnej i w sporcie, zna podstawowe zabiegi i zasady stosowane w odnowie biologicznej • zna metody diagnozowania stanów przeciążenia organizmu ćwiczeniami fizycznymi i ich wpływ na organizm • jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z niedoboru lub nadmiaru aktywności ruchowej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała • zna podstawy prawne systemu edukacji i działalności sportowej, zna zasady etyki zawodowej, rozumie znaczenie refleksji etycznej w działalności zawodowej • zna miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej oraz wychowania fizycznego w polskim systemie edukacji i systemie ochrony zdrowia, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w procesie kształcenia i wychowania fizycznego, jest świadomy wiodącej roli aktywności ruchowej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa • posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu rozwoju sportu i kultury fizycznej na przestrzeni dziejów, rozumie uwarunkowania rozwoju nowożytnego ruchu olimpijskiego oraz ogólne problemy we współczesnej kulturze fizycznej • zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka • jest przygotowany do działań profesjonalnych zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć kształcenia specjalistycznego • posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć kształcenia specjalistycznego, zna fachową terminologię • dysponuje niezbędną wiedzą dla potrzeb planowania i realizacji procesu treningowego zgodnie z wybraną grupą zajęć kształcenia specjalistycznego, zna fachową terminologię • posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia treningu w wybranych dyscyplinach sportu na poziomie instruktora rekreacji • posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć na poziomie instruktora sportu w zakresie treningu wszechstronnego • posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia treningu na poziomie instruktora sportu w zakresie uprawianej zawodniczo przez siebie dyscypliny • zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej • zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w kulturze fizycznej oraz zna podstawy prawne systemu edukacji, zna zasady etyki zawodowej, rozumie znaczenie refleksji etycznej w działalności zawodowej - Umiejętności: • potrafi dokonywać pomiaru podstawowych wskaźników strukturalnej i morfologicznej budowy ciała oraz wskaźników fizjologicznych • potrafi zmierzyć podstawowe wskaźniki kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania podstawowych komponentów sprawności fizycznej • potrafi obsługiwać podstawowe urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym • potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii, brać udział w debacie, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich • potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole; współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym) • potrafi dokonywać diagnozy rozwoju somatycznego i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju • posiada umiejętność innowacyjnego diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów sprawności fizycznej • potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu kształcenia • potrafi korzystać z technik informacyjnych w celu pozyskiwania, przetwarzania i przechowywania danych oraz wykorzystywania w działalności edukacyjnej i do własnego rozwoju zawodowego • potrafi interpretować wyniki podstawowych wskaźników: fizjologicznych, biofizycznych i morfologicznych, pozwalających diagnozować stan organizmu, odnosząc je do wartości referencyjnych • potrafi wykorzystywać niektóre informatyczne narzędzia statystyczne do przetwarzania i interpretacji wyników badań empirycznych • potrafi prowadzić dokumentację zajęć dydaktycznych i pracy wychowawczej oraz dokumentację związaną z organizacją i sędziowaniem zawodów sportowych, katalogować i przeliczać na punkty wyniki sportowe w różnych dyscyplinach • potrafi planować, projektować i prowadzić zajęcia wychowania fizycznego w różnych warunkach, w tym w warunkach obozowych (w sezonie letnim i zimowym) oraz w różnej formie • posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń z zakresu: 1) sportów indywidualnych, 2) wybranych sportów wodnych, 3) wybranych sportów zimowych • posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń z zakresu: 1) sportów zespołowych, 2) rytmiki i tańca, 3) zabaw i gier ruchowych • potrafi organizować i prowadzić imprezy rekreacyjne oraz organizować, prowadzić i sędziować zawody sportowe z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych. Potrafi dokonywać diagnozy i prognozy w celu planowania, projektowania i realizacji procesu edukacji • potrafi planować, projektować i prowadzić skuteczne działania zapobiegające powstawaniu, pogłębianiu się wad postawy, programować postępowanie korekcyjne – reedukacji posturalnej w poszczególnych rodzajach wad • jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych zgodnie z wybraną grupą zajęć kształcenia specjalistycznego • potrafi wykonywać, demonstrować, asekurować podstawowe ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych, ćwiczenia rytmiczne, taneczne oraz ćwiczenia kompensacyjno-korekcyjne • jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych na poziomie instruktora rekreacji ruchowej w wybranych dyscyplinach sportu • jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych na poziomie instruktora sportu w zakresie treningu wszechstronnego • potrafi formułować i rozwiązywać złożone, nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w sposób bezpieczny w warunkach nie w pełni przewidywalnych • ma umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego • samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie - Kompetencji: • myśli i działa w sposób przedsiębiorczy • jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, zasięgania opinii ekspertów • okazuje szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność • kultywuje i upowszechnia wzory właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim, odpowiedzialnie pełni rolę zawodową, przestrzega zasad etyki zawodowej i wymaga tego od innych, dba o dorobek i tradycje zawodu • realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy, jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej • ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa w kulturze fizycznej, docenia znaczenie wychowania fizycznego w dbałości o ciało, jest świadomy jak wielką wartością jest zdrowie zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i społecznym; jest gotowy do działań na rzecz zdrowego środowiska • dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw prosomatycznych i prozdrowotnych, przestrzega zasad higieny aparatu głosowego, ujawnia prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w działalności zawodowej W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie: • podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących • klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne • rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw zachowań uczniów • normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych oraz kształceniu ustawicznym) • zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji • zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania • sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej • strukturę i funkcje systemu oświaty – cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także alternatywne formy edukacji • podstawy prawne systemu oświaty niezbędne do prawidłowego realizowania prowadzonych działań edukacyjnych • prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością • zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych oraz odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie, a także zasady udzielania pierwszej pomocy • procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia • podstawy funkcjonowania i patologie aparatu mowy, zasady emisji głosu, podstawy funkcjonowania narządu wzroku i równowagi • treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem • metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi: • obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów • adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych • rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym • projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów • projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli • tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia • podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów • rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów • skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów • wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem • monitorować postępy uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym szkoły • pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego • odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku • skutecznie realizować działania wspomagające uczniów w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych • poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu • posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu • udzielać pierwszej pomocy • samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych i technologii W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do: • posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka • budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej • porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią • podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej • rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska • projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji • pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej |