Akademia Kultury Fizycznej w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sport, Stacjonarne, I stopnia

Informacje o programie studiów

Kod: WSPP-SL
Nazwa: Sport, Stacjonarne, I stopnia
Tryb studiów: Stacjonarne
Rodzaj studiów: I stopnia
Czas trwania: 3 lata (6 semestrów)
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu (w przypadku tego programu zdefiniowano tylko jeden możliwy tok nauczania). Kierunki: Sport
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu (od 2003/4) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główny tok nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

posiadanie świadectwa dojrzałości; wynik egzaminu maturalnego; pozytywny wynik egzaminu ze sprawności fizycznej (lub posiadanie aktualnej klasy mistrzowskiej międzynarodowej, klasy mistrzowskiej lub I klasy sportowej w dyscyplinach olimpijskich); pozytywnie zakończone postępowanie rekrutacyjne.

Możliwe do uzyskania certyfikaty:
  • Licencjat kierunku Sport
Uprawnienia zawodowe:

Absolwent studiów pierwszego stopnia kierunku sport:

• Opanowuje podstawową wiedzę i umiejętności z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej ze szczególnym uwzględnieniem sportu, która pozwala oddziaływać na osobowość i organizm człowieka w celu zaspokojenia jego potrzeb w zakresie rozwoju motorycznego oraz związanych z uczestnictwem w działalności sportowej. W szczególności uzyskuje wiedzę psychospołeczną w zakresie zrozumienia zachowań jednostki w sytuacjach społecznych, biologiczną w zakresie budowy ciała człowieka, podstaw rozwoju biologicznego w ontogenezie, medyczną w zakresie fizjologii ogólnej, fizjologii wysiłku fizycznego, medycyny sportu, traumatologii. Jest przygotowany do edukacji, pracy dydaktyczno-wychowawczej i wychowania poprzez sport, samodzielnego planowania i realizacji szkolenia sportowego na poziomie instruktora sportu, inicjowania i organizowania przedsięwzięć sportowych. Posiada kompetencje do projektowania, realizacji i kontrolowania procesu trenowania sportowca w różnych dyscyplinach sportu, w tym: analizy i projektowania udziału w rywalizacji sportowej, analizy i projektowania struktury obciążeń treningowych, programowania odnowy biologicznej, udzielania pierwszej pomocy,

• Absolwent może uzyskać uprawnienia instruktorskie z zakresu podstawowych dyscyplin sportowych (lekka atletyka, gimnastyka, pływanie) oraz gier zespołowych (koszykówka, piłka siatkowa, piłka ręczna i piłka nożna);

• Posiada znajomość języka obcego na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

• Jest przygotowany do:

- pracy w szkołach podstawowych – zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela; instytucjach oświatowych oraz instytucjach kultury fizycznej, zgodnie z warunkami zyskiwania kwalifikacji zawodowych w sporcie określonymi przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej

- do podjęcia studiów drugiego stopnia oraz studiów podyplomowych.

Dalsze studia:

możliwość ubiegania się o udział w studiach drugiego stopnia magisterskich.

Treści nauczania:

- Absolwent osiągnął efekty w zakresie:

-Wiedzy:

• ma wiedzę i zna terminologię z zakresu:

1) fizjologicznych i biochemicznych reakcji zachodzących w organizmie człowieka w różnych stanach: w spoczynku, podczas aktywności fizycznej i w zmieniających się warunkach środowiska zewnętrznego,

2) biologicznego rozwoju człowieka,

3) biomechaniki układu ruchu człowieka

• posiada ogólną znajomość budowy organizmu ludzkiego z uwzględnieniem układu ruchu, układów trzewnych

i układu nerwowego, stosuje polską terminologię

• dysponuje szczegółowym aparatem pojęciowym i wiedzą o funkcjonowaniu układów fizjologicznych organizmu człowieka w różnych stanach: w spoczynku, podczas aktywności fizycznej i po wysiłkach

• zna metody pomiaru wskaźników morfologicznych, biochemicznych krwi i fizjologicznych układu krążenia oraz wskaźników układu oddechowego, a także ich złożone zależności między nimi

• zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz metody biomechanicznej diagnozy układu ruchu człowieka

• jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada elementarny zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej

• posiada podstawową wiedzę o stanach zagrożenia życia

i zdrowia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy, posługuje się fachową terminologią

• posiada elementarną wiedzę na temat przyczyn

i objawów najczęstszych chorób cywilizacyjnych

i społecznych oraz problemów zdrowotnych dzieci

i młodzieży, zna dylematy współczesnej cywilizacji

• zna podstawową terminologię i ma wiedzę z zakresu korekcji wad postawy i ich zapobiegania

• posiada podstawową wiedzę i zna terminologię

z zakresu teorii wychowania zdrowotnego, promocji zdrowia i ochrony środowiska oraz kreowania zachowań prozdrowotnych

• rozumie znaczenie odnowy biologicznej w profilaktyce zdrowotnej i w sporcie, zna podstawowe zabiegi i zasady stosowane w odnowie biologicznej

• zna metody diagnozowania stanów przeciążenia organizmu ćwiczeniami fizycznymi i ich wpływ na organizm

• jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających

z niedoboru lub nadmiaru aktywności ruchowej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała

• zna podstawy prawne systemu edukacji i działalności sportowej, zna zasady etyki zawodowej, rozumie znaczenie refleksji etycznej w działalności zawodowej

• zna miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej oraz wychowania fizycznego w polskim systemie edukacji i systemie ochrony zdrowia, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w procesie kształcenia i wychowania fizycznego, jest świadomy wiodącej roli aktywności ruchowej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa

• posiada podstawową wiedzę i zna terminologię

z zakresu rozwoju sportu i kultury fizycznej na przestrzeni dziejów, rozumie uwarunkowania rozwoju nowożytnego ruchu olimpijskiego oraz ogólne problemy we współczesnej kulturze fizycznej

• zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka

• jest przygotowany do działań profesjonalnych zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć kształcenia specjalistycznego

• posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć kształcenia specjalistycznego, zna fachową terminologię

• dysponuje niezbędną wiedzą dla potrzeb planowania

i realizacji procesu treningowego zgodnie z wybraną grupą zajęć kształcenia specjalistycznego, zna fachową terminologię

• posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia treningu w wybranych dyscyplinach sportu na poziomie instruktora rekreacji

• posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć na poziomie instruktora sportu w zakresie treningu wszechstronnego

• posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia treningu na poziomie instruktora sportu w zakresie uprawianej zawodniczo przez siebie dyscypliny

• zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej

• zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w kulturze fizycznej oraz zna podstawy prawne systemu edukacji, zna zasady etyki zawodowej, rozumie znaczenie refleksji etycznej w działalności zawodowej

- Umiejętności:

• potrafi dokonywać pomiaru podstawowych wskaźników strukturalnej i morfologicznej budowy ciała oraz wskaźników fizjologicznych

• potrafi zmierzyć podstawowe wskaźniki kinematyczne

i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania podstawowych komponentów sprawności fizycznej

• potrafi obsługiwać podstawowe urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym

• potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii, brać udział w debacie, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich

• potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole; współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym)

• potrafi dokonywać diagnozy rozwoju somatycznego

i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju

• posiada umiejętność innowacyjnego diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów sprawności fizycznej

• potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu kształcenia

• potrafi korzystać z technik informacyjnych w celu pozyskiwania, przetwarzania i przechowywania danych oraz wykorzystywania w działalności edukacyjnej i do własnego rozwoju zawodowego

• potrafi interpretować wyniki podstawowych wskaźników: fizjologicznych, biofizycznych i morfologicznych, pozwalających diagnozować stan organizmu, odnosząc je do wartości referencyjnych

• potrafi wykorzystywać niektóre informatyczne narzędzia statystyczne do przetwarzania i interpretacji wyników badań empirycznych

• potrafi prowadzić dokumentację zajęć dydaktycznych

i pracy wychowawczej oraz dokumentację związaną z organizacją i sędziowaniem zawodów sportowych, katalogować i przeliczać na punkty wyniki sportowe w różnych dyscyplinach

• potrafi planować, projektować i prowadzić zajęcia wychowania fizycznego w różnych warunkach, w tym w warunkach obozowych (w sezonie letnim i zimowym) oraz w różnej formie

• posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń

z zakresu:

1) sportów indywidualnych,

2) wybranych sportów wodnych,

3) wybranych sportów zimowych

• posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń

z zakresu:

1) sportów zespołowych,

2) rytmiki i tańca,

3) zabaw i gier ruchowych

• potrafi organizować i prowadzić imprezy rekreacyjne oraz organizować, prowadzić i sędziować zawody sportowe z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych. Potrafi dokonywać diagnozy i prognozy w celu planowania, projektowania i realizacji procesu edukacji

• potrafi planować, projektować i prowadzić skuteczne działania zapobiegające powstawaniu, pogłębianiu się wad postawy, programować postępowanie korekcyjne – reedukacji posturalnej w poszczególnych rodzajach wad

• jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych zgodnie z wybraną grupą zajęć kształcenia specjalistycznego

• potrafi wykonywać, demonstrować, asekurować podstawowe ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych, ćwiczenia rytmiczne, taneczne oraz ćwiczenia kompensacyjno-korekcyjne

• jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych na poziomie instruktora rekreacji ruchowej w wybranych dyscyplinach sportu

• jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych na poziomie instruktora sportu w zakresie treningu wszechstronnego

• potrafi formułować i rozwiązywać złożone, nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w sposób bezpieczny w warunkach nie w pełni przewidywalnych

• ma umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

• samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie

- Kompetencji:

• myśli i działa w sposób przedsiębiorczy

• jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, zasięgania opinii ekspertów

• okazuje szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność

• kultywuje i upowszechnia wzory właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim, odpowiedzialnie pełni rolę zawodową, przestrzega zasad etyki zawodowej i wymaga tego od innych, dba o dorobek i tradycje zawodu

• realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy, jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej

• ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa w kulturze fizycznej, docenia znaczenie wychowania fizycznego w dbałości o ciało, jest świadomy jak wielką wartością jest zdrowie zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i społecznym; jest gotowy do działań na rzecz zdrowego środowiska

• dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw prosomatycznych i prozdrowotnych, przestrzega zasad higieny aparatu głosowego, ujawnia prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w działalności zawodowej

W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:

• podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących

• klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne

• rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw zachowań uczniów

• normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych oraz kształceniu ustawicznym)

• zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji

• zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania

• sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej

• strukturę i funkcje systemu oświaty – cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także alternatywne formy edukacji

• podstawy prawne systemu oświaty niezbędne do prawidłowego realizowania prowadzonych działań edukacyjnych

• prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością

• zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych oraz odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie, a także zasady udzielania pierwszej pomocy

• procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia

• podstawy funkcjonowania i patologie aparatu mowy, zasady emisji głosu, podstawy funkcjonowania narządu wzroku i równowagi

• treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem

• metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów

W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:

• obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów

• adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych

• rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym

• projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów

• projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli

• tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia

• podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów

• rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów

• skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów

• wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem

• monitorować postępy uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym szkoły

• pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego

• odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku

• skutecznie realizować działania wspomagające uczniów w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych

• poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu

• posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu

• udzielać pierwszej pomocy

• samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych i technologii

W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:

• posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka

• budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej

• porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią

• podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej

• rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska

• projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji

• pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej

kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6 (2025-03-04)