Sport, Stacjonarne, I stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | WSP-SL |
Nazwa: | Sport, Stacjonarne, I stopnia |
Tryb studiów: | Stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Czas trwania: | 3 lata (6 semestrów) |
|
Sport |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu (od 2003/4)
[ inne programy w tej jednostce ]
|
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
1 rok, sem.1, Sport |
1 rok, sem.2, Sport |
2 rok, sem.3, Sport |
2 rok, sem.4, Sport |
3 rok, sem.5, Sport |
3 rok, sem.6, Sport Licencjat kierunku Sport |
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
posiadanie świadectwa dojrzałości; wynik egzaminu maturalnego; pozytywny wynik egzaminu ze sprawności fizycznej (lub posiadanie aktualnej klasy mistrzowskiej międzynarodowej, klasy mistrzowskiej lub I klasy sportowej w dyscyplinach olimpijskich); pozytywnie zakończone postępowanie rekrutacyjne. |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: |
Absolwent zdobywa podstawową wiedzę i umiejętności z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej ze szczególnym uwzględnieniem sportu. W szczególności uzyskuje wiedzę psychospołeczną w zakresie zrozumienia zachowań jednostki w sytuacjach społecznych, biologiczną w zakresie budowy ciała człowieka, podstaw rozwoju biologicznego w ontogenezie, medyczną w zakresie fizjologii ogólnej, fizjologii wysiłku fizycznego, medycyny sportu, traumatologii. Jest przygotowany do edukacji, pracy dydaktyczno-wychowawczej i wychowania poprzez sport, samodzielnego planowania i realizacji szkolenia sportowego na poziomie instruktora sportu, inicjowania i organizowania przedsięwzięć sportowych. Posiada kompetencje do projektowania, realizacji i kontrolowania procesu trenowania sportowca w różnych dyscyplinach sportu, w tym: analizy i projektowania udziału w rywalizacji sportowej, analizy i projektowania struktury obciążeń treningowych, programowania odnowy biologicznej, udzielania pierwszej pomocy. Absolwent może uzyskać uprawnienia instruktorskie z zakresu podstawowych dyscyplin sportowych (lekka atletyka, gimnastyka, pływanie) oraz gier zespołowych (koszykówka, piłka siatkowa, piłka ręczna i piłka nożna). Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy w szkołach podstawowych zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, w instytucjach oświatowych oraz instytucjach kultury fizycznej, zgodnie z warunkami zyskiwania kwalifikacji zawodowych w sporcie określonymi przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej. |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o udział w studiach drugiego stopnia magisterskich. |
Treści nauczania: |
Absolwent osiągnął efekty w zakresie: -Wiedzy: • ma wiedzę i zna terminologię z zakresu: fizjologicznych i biochemicznych reakcji zachodzących w organizmie człowieka w różnych stanach: w spoczynku, aktywności fizycznej i w zmieniających się warunkach środowiska zewnętrznego, biologicznego rozwoju człowieka, biomechaniki układu ruchu człowieka; • posiada ogólną znajomość budowy organizmu ludzkiego z uwzględnieniem układu ruchu, układów trzewnych i układu nerwowego, stosuje polską terminologię; • dysponuje podstawowym aparatem pojęciowym i wiedzą o funkcjonowaniu układów fizjologicznych organizmu człowieka w różnych stanach: w spoczynku, podczas aktywności fizycznej i po wysiłkach; • zna metody pomiaru wskaźników morfologicznych, biochemicznych krwi i fizjologicznych układu krążenia oraz wskaźników układu oddechowego; • zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz metody biomechanicznej diagnozy układu ruchu człowieka; • jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada elementarny zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej; • posiada podstawową wiedzę o stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, posługuje się fachową terminologią; • posiada elementarną wiedzę na temat przyczyn i objawów najczęstszych chorób cywilizacyjnych i społecznych oraz problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży; • zna podstawową terminologię i ma wiedzę z zakresu korekcji wad postawy i ich zapobiegania; • posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu teorii wychowania zdrowotnego, promocji zdrowia i ochrony środowiska oraz kreowania zachowań prozdrowotnych; • rozumie znaczenie odnowy biologicznej w profilaktyce zdrowotnej i w sporcie, zna podstawowe zabiegi i zasady stosowane w odnowie biologicznej; • zna metody diagnozowania stanów przeciążenia organizmu ćwiczeniami fizycznymi i ich wpływ na organizm; • jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z niedoboru lub nadmiaru aktywności ruchowej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała; • zna podstawy prawne systemu edukacji i działalności sportowej, zna zasady etyki zawodowej, rozumie znaczenie refleksji etycznej w działalności zawodowej; • zna miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej oraz wychowania fizycznego w polskim systemie edukacji i systemie ochrony zdrowia, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w procesie kształcenia i wychowania fizycznego, jest świadomy wiodącej roli aktywności ruchowej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa; • posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu rozwoju sportu i kultury fizycznej na przestrzeni dziejów, rozumie uwarunkowania rozwoju nowożytnego ruchu olimpijskiego oraz ogólne problemy we współczesnej kulturze fizycznej; • zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka; • jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych w zakresie wybranej specjalności studiów; • posiada wiedzę i zna terminologię psychologiczną i pedagogiczną z zakresu komunikacji społecznej, niezbędną do realizacji wychowawczych, opiekuńczych, dydaktycznych zadań szkoły, w tym dostosowywania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów; • dysponuje wiedzą z zakresu dydaktyki ogólnej i przedmiotowej, posiada odpowiedni zasób pojęć; • posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego, zgodnie z wybraną specjalnością studiów, zna fachową terminologię; • dysponuje niezbędną wiedzą dla potrzeb planowania i realizacji procesu treningowego zgodnie z wybraną specjalnością studiów, zna fachową terminologię; • posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia treningu w wybranych dyscyplinach sportu na poziomie instruktora rekreacji; • posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć na poziomie instruktora sportu w zakresie treningu wszechstronnego; • posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia treningu na poziomie instruktora sportu w zakresie uprawianej zawodniczo przez siebie dyscypliny; • zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej; • zna ogólne zasady funkcjonowania podmiotów prawa w kulturze fizycznej. -Umiejętności: • potrafi dokonywać pomiaru podstawowych wskaźników strukturalnej i morfologicznej budowy ciała oraz wskaźników fizjologicznych; • potrafi zmierzyć podstawowe wskaźniki kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania podstawowych komponentów sprawności fizycznej; • potrafi obsługiwać podstawowe urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym; • potrafi komunikować się z osobami, będącymi podmiotami działalności edukacyjnej oraz z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym i specjalistami wspierającymi ten proces; • potrafi dokonywać diagnozy rozwoju somatycznego i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju; • posiada umiejętność diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów sprawności fizycznej, potrafi identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce; • potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu kształcenia oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce; • potrafi indywidualizować zadania i dostosowywać treści i metody kształcenia do potrzeb i możliwości, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, potrafi identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce; • potrafi korzystać z technik informacyjnych w celu pozyskiwania, przetwarzania i przechowywania danych oraz wykorzystywania w działalności edukacyjnej i do własnego rozwoju zawodowego; • potrafi interpretować wyniki podstawowych wskaźników: fizjologicznych, biofizycznych i morfologicznych, pozwalających diagnozować stan organizmu, odnosząc je do wartości referencyjnych; • potrafi wykorzystywać niektóre informatyczne narzędzia statystyczne do przetwarzania i interpretacji wyników badań empirycznych; • potrafi prowadzić dokumentację zajęć dydaktycznych i pracy wychowawczej oraz dokumentację związaną z organizacją i sędziowaniem zawodów sportowych, katalogować i przeliczać na punkty wyniki sportowe w różnych dyscyplinach; • potrafi planować, projektować i prowadzić zajęcia wychowania fizycznego w różnych warunkach, w tym w warunkach obozowych (w sezonie letnim i zimowym) oraz w różnej formie; • posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń z zakresu: sportów indywidualnych, wybranych sportów wodnych, wybranych sportów zimowych; • posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń z zakresu: sportów zespołowych, rytmiki i tańca, zabaw i gier ruchowych; • potrafi organizować i prowadzić imprezy rekreacyjne oraz organizować, prowadzić i sędziować zawody sportowe z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych; • potrafi planować, projektować i prowadzić skuteczne działania zapobiegające powstawaniu, pogłębianiu się wad postawy, programować postępowanie korekcyjne – reedukacji posturalnej w poszczególnych rodzajach wad; • jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych w zakresie wybranej specjalności studiów; • potrafi wykonywać, demonstrować, asekurować podstawowe ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych, ćwiczenia rytmiczne, taneczne oraz ćwiczenia kompensacyjno-korekcyjne; • jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych na poziomie instruktora rekreacji ruchowej w wybranych dyscyplinach sportu; • jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych na poziomie instruktora sportu w zakresie treningu wszechstronnego; • jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych na poziomie instruktora sportu w zakresie treningu w uprawianej zawodniczo przez siebie dyscyplinie; • posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych z zakresu wybranych zagadnień kultury fizycznej, w tym pracy dyplomowej – licencjackiej, w oparciu o dane źródłowe i własne działania oraz prezentowania w formie ustnej cudzych i własnych poglądów; • ma umiejętności językowe, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, wyrażające się znajomością, co najmniej jednego języka obcego, posługuje się słownictwem z zakresu kultury fizycznej. -Kompetencje społeczne: • rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, rozwoju osobistego i zawodowego, doskonalenia swojego warsztatu pracy, podnoszenia i uzupełniania kwalifikacji zawodowych –„uczenia się przez całe życie”, planuje swój rozwój zawodowy, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności; • okazuje szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność; • potrafi współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role, umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych; • potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z pełnieniem roli zawodowej kierując się zasadami etycznymi, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, nie podejmuje działań, które przekraczają jego możliwości i kompetencje, wie, kiedy zwrócić się do ekspertów; • realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy. Jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej; potrafi bezpiecznie zorganizować i przeprowadzić zajęcia sportowe w różnym terenie i przy zmiennych warunkach pogodowych; • ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa w kulturze fizycznej, docenia znaczenie wychowania fizycznego w dbałości o ciało, jest świadomy jak wielką wartością jest zdrowie zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i społecznym, jest gotowy do działań na rzecz zdrowego środowiska; • dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw pro-somatycznych i prozdrowotnych; przestrzega zasad higieny aparatu głosowego, ujawnia prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w działalności zawodowej; • ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych, zachowywania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych. |