Akademia Kultury Fizycznej w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sport, Stacjonarne, I stopnia

Informacje o programie studiów

Kod: WSP-SL
Nazwa: Sport, Stacjonarne, I stopnia
Tryb studiów: Stacjonarne
Rodzaj studiów: I stopnia
Czas trwania: 3 lata (6 semestrów)
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu (w przypadku tego programu zdefiniowano tylko jeden możliwy tok nauczania). Kierunki: Sport
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu (od 2003/4) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główny tok nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

posiadanie świadectwa dojrzałości; wynik egzaminu maturalnego; pozytywny wynik egzaminu ze sprawności fizycznej (lub posiadanie aktualnej klasy mistrzowskiej międzynarodowej, klasy mistrzowskiej lub I klasy sportowej w dyscyplinach olimpijskich); pozytywnie zakończone postępowanie rekrutacyjne.

Możliwe do uzyskania certyfikaty:
  • Licencjat kierunku Sport
Uprawnienia zawodowe:

Absolwent zdobywa podstawową wiedzę i umiejętności z obszaru nauk medycznych, nauk

o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej ze szczególnym uwzględnieniem sportu. W szczególności uzyskuje wiedzę psychospołeczną w zakresie zrozumienia zachowań jednostki w sytuacjach społecznych, biologiczną w zakresie budowy ciała człowieka, podstaw rozwoju biologicznego w ontogenezie, medyczną w zakresie fizjologii ogólnej, fizjologii wysiłku fizycznego, medycyny sportu, traumatologii. Jest przygotowany do edukacji, pracy dydaktyczno-wychowawczej i wychowania poprzez sport, samodzielnego planowania i realizacji szkolenia sportowego na poziomie instruktora sportu, inicjowania i organizowania przedsięwzięć sportowych. Posiada kompetencje do projektowania, realizacji i kontrolowania procesu trenowania sportowca w różnych dyscyplinach sportu, w tym: analizy i projektowania udziału w rywalizacji sportowej, analizy i projektowania struktury obciążeń treningowych, programowania odnowy biologicznej, udzielania pierwszej pomocy. Absolwent może uzyskać uprawnienia instruktorskie z zakresu podstawowych dyscyplin sportowych (lekka atletyka, gimnastyka, pływanie) oraz gier zespołowych (koszykówka, piłka siatkowa, piłka ręczna i piłka nożna). Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy w szkołach podstawowych zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, w instytucjach oświatowych oraz instytucjach kultury fizycznej, zgodnie z warunkami zyskiwania kwalifikacji zawodowych w sporcie określonymi przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej.

Dalsze studia:

możliwość ubiegania się o udział w studiach drugiego stopnia magisterskich.

Treści nauczania:

Absolwent osiągnął efekty w zakresie:

-Wiedzy:

• ma wiedzę i zna terminologię z zakresu: fizjologicznych i biochemicznych reakcji zachodzących w organizmie człowieka w różnych stanach: w spoczynku, aktywności fizycznej i w zmieniających się warunkach środowiska zewnętrznego, biologicznego rozwoju człowieka, biomechaniki układu ruchu człowieka;

• posiada ogólną znajomość budowy organizmu ludzkiego z uwzględnieniem układu ruchu, układów trzewnych i układu nerwowego, stosuje polską terminologię;

• dysponuje podstawowym aparatem pojęciowym i wiedzą o funkcjonowaniu układów fizjologicznych organizmu człowieka w różnych stanach: w spoczynku, podczas aktywności fizycznej i po wysiłkach;

• zna metody pomiaru wskaźników morfologicznych, biochemicznych krwi i fizjologicznych układu krążenia oraz wskaźników układu oddechowego;

• zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz metody biomechanicznej diagnozy układu ruchu człowieka;

• jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada elementarny zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej;

• posiada podstawową wiedzę o stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, posługuje się fachową terminologią;

• posiada elementarną wiedzę na temat przyczyn i objawów najczęstszych chorób cywilizacyjnych i społecznych oraz problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży;

• zna podstawową terminologię i ma wiedzę z zakresu korekcji wad postawy i ich zapobiegania;

• posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu teorii wychowania zdrowotnego, promocji zdrowia i ochrony środowiska oraz kreowania zachowań prozdrowotnych;

• rozumie znaczenie odnowy biologicznej w profilaktyce zdrowotnej i w sporcie, zna podstawowe zabiegi i zasady stosowane w odnowie biologicznej;

• zna metody diagnozowania stanów przeciążenia organizmu ćwiczeniami fizycznymi i ich wpływ na organizm;

• jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z niedoboru lub nadmiaru aktywności ruchowej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała;

• zna podstawy prawne systemu edukacji i działalności sportowej, zna zasady etyki zawodowej, rozumie znaczenie refleksji etycznej w działalności zawodowej;

• zna miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej oraz wychowania fizycznego w polskim systemie edukacji i systemie ochrony zdrowia, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w procesie kształcenia i wychowania fizycznego, jest świadomy wiodącej roli aktywności ruchowej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa;

• posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu rozwoju sportu i kultury fizycznej na przestrzeni dziejów, rozumie uwarunkowania rozwoju nowożytnego ruchu olimpijskiego oraz ogólne problemy we współczesnej kulturze fizycznej;

• zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka;

• jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych w zakresie wybranej specjalności studiów;

• posiada wiedzę i zna terminologię psychologiczną i pedagogiczną z zakresu komunikacji społecznej, niezbędną do realizacji wychowawczych, opiekuńczych, dydaktycznych zadań szkoły, w tym dostosowywania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów;

• dysponuje wiedzą z zakresu dydaktyki ogólnej i przedmiotowej, posiada odpowiedni zasób pojęć;

• posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego, zgodnie z wybraną specjalnością studiów, zna fachową terminologię;

• dysponuje niezbędną wiedzą dla potrzeb planowania i realizacji procesu treningowego zgodnie z wybraną specjalnością studiów, zna fachową terminologię;

• posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia treningu w wybranych dyscyplinach sportu na poziomie instruktora rekreacji;

• posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć na poziomie instruktora sportu w zakresie treningu wszechstronnego;

• posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia treningu na poziomie instruktora sportu w zakresie uprawianej zawodniczo przez siebie dyscypliny;

• zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej;

• zna ogólne zasady funkcjonowania podmiotów prawa w kulturze fizycznej.

-Umiejętności:

• potrafi dokonywać pomiaru podstawowych wskaźników strukturalnej i morfologicznej budowy ciała oraz wskaźników fizjologicznych;

• potrafi zmierzyć podstawowe wskaźniki kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania podstawowych komponentów sprawności fizycznej;

• potrafi obsługiwać podstawowe urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym;

• potrafi komunikować się z osobami, będącymi podmiotami działalności edukacyjnej oraz z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym i specjalistami wspierającymi ten proces;

• potrafi dokonywać diagnozy rozwoju somatycznego i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju;

• posiada umiejętność diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów sprawności fizycznej, potrafi identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce;

• potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu kształcenia oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce;

• potrafi indywidualizować zadania i dostosowywać treści i metody kształcenia do potrzeb i możliwości, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, potrafi identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce;

• potrafi korzystać z technik informacyjnych w celu pozyskiwania, przetwarzania i przechowywania danych oraz wykorzystywania w działalności edukacyjnej i do własnego rozwoju zawodowego;

• potrafi interpretować wyniki podstawowych wskaźników: fizjologicznych, biofizycznych i morfologicznych, pozwalających diagnozować stan organizmu, odnosząc je do wartości referencyjnych;

• potrafi wykorzystywać niektóre informatyczne narzędzia statystyczne do przetwarzania i interpretacji wyników badań empirycznych;

• potrafi prowadzić dokumentację zajęć dydaktycznych i pracy wychowawczej oraz dokumentację związaną z organizacją i sędziowaniem zawodów sportowych, katalogować i przeliczać na punkty wyniki sportowe w różnych dyscyplinach;

• potrafi planować, projektować i prowadzić zajęcia wychowania fizycznego w różnych warunkach, w tym w warunkach obozowych (w sezonie letnim i zimowym) oraz w różnej formie;

• posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń z zakresu: sportów indywidualnych, wybranych sportów wodnych, wybranych sportów zimowych;

• posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń z zakresu: sportów zespołowych, rytmiki i tańca, zabaw i gier ruchowych;

• potrafi organizować i prowadzić imprezy rekreacyjne oraz organizować, prowadzić

i sędziować zawody sportowe z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych;

• potrafi planować, projektować i prowadzić skuteczne działania zapobiegające powstawaniu, pogłębianiu się wad postawy, programować postępowanie korekcyjne – reedukacji posturalnej w poszczególnych rodzajach wad;

• jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych w zakresie wybranej specjalności studiów;

• potrafi wykonywać, demonstrować, asekurować podstawowe ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych, ćwiczenia rytmiczne, taneczne oraz ćwiczenia kompensacyjno-korekcyjne;

• jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych na poziomie instruktora rekreacji ruchowej w wybranych dyscyplinach sportu;

• jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych na poziomie instruktora sportu w zakresie treningu wszechstronnego;

• jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych na poziomie instruktora sportu w zakresie treningu w uprawianej zawodniczo przez siebie dyscyplinie;

• posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych z zakresu wybranych zagadnień kultury fizycznej, w tym pracy dyplomowej – licencjackiej, w oparciu o dane źródłowe

i własne działania oraz prezentowania w formie ustnej cudzych i własnych poglądów;

• ma umiejętności językowe, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, wyrażające się znajomością, co najmniej jednego języka obcego, posługuje się słownictwem z zakresu kultury fizycznej.

-Kompetencje społeczne:

• rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, rozwoju osobistego i zawodowego, doskonalenia swojego warsztatu pracy, podnoszenia i uzupełniania kwalifikacji zawodowych –„uczenia się przez całe życie”, planuje swój rozwój zawodowy, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności;

• okazuje szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność;

• potrafi współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role, umie podejmować

i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane

z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych;

• potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z pełnieniem roli zawodowej kierując się zasadami etycznymi, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, nie podejmuje działań, które przekraczają jego możliwości i kompetencje, wie, kiedy zwrócić się do ekspertów;

• realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy. Jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej; potrafi bezpiecznie zorganizować i przeprowadzić zajęcia sportowe w różnym terenie i przy zmiennych warunkach pogodowych;

• ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa w kulturze fizycznej, docenia znaczenie wychowania fizycznego w dbałości o ciało, jest świadomy jak wielką wartością jest zdrowie zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i społecznym, jest gotowy do działań na rzecz zdrowego środowiska;

• dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw pro-somatycznych i prozdrowotnych; przestrzega zasad higieny aparatu głosowego, ujawnia prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w działalności zawodowej;

• ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych, zachowywania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych.

kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6 (2025-03-04)