Akademia Kultury Fizycznej w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wychowanie Fizyczne w Służbach Mundurowych, Stacjonarne, I stopnia

Informacje o programie studiów

Kod: WSMP-SL
Nazwa: Wychowanie Fizyczne w Służbach Mundurowych, Stacjonarne, I stopnia
Tryb studiów: Stacjonarne
Rodzaj studiów: I stopnia
Czas trwania: 3 lata (6 semestrów)
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu (w przypadku tego programu zdefiniowano tylko jeden możliwy tok nauczania). Kierunki: Wychowanie Fizyczne w Służbach Mundurowych
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu (od 2003/4) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główny tok nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

Posiadanie świadectwa dojrzałości; wynik egzaminu maturalnego; pozytywny wynik egzaminu ze sprawności fizycznej (lub posiadanie aktualnej klasy mistrzowskiej międzynarodowej, klasy mistrzowskiej lub I klasy sportowej w dyscyplinach olimpijskich); pozytywnie zakończone postępowanie rekrutacyjne.

Możliwe do uzyskania certyfikaty:
  • Licencjat z wychowania fizycznego w służbach mundurowych
Uprawnienia zawodowe:

Absolwent kierunku wychowanie fizyczne w służbach mundurowych:

• Jest przygotowany do: pracy dydaktyczno-wychowawczej, promowania zdrowia i aktywności fizycznej w miejscu pracy, a także samodzielnego planowania, realizacji i ewaluacji aktywności fizycznej służącej zdrowiu. Posiada podstawową wiedzę i umiejętności oraz kompetencje z obszaru nauk o kulturze fizycznej, nauk medycznych oraz nauk o zdrowiu, które pozwalają oddziaływać na organizm człowieka w celu zaspokojenia jego potrzeb związanych z uczestnictwem w kulturze fizycznej. Potrafi projektować i realizować programy treningowe ukierunkowane na potrzeby służb mundurowych, mające na celu rozwój specjalnej sprawności fizycznej lub zwiększenie wydolności fizycznej organizmu osób wykonujących zadania w zróżnicowanych i ekstremalnych warunkach środowiska zewnętrznego. Legitymuje się wysoką sprawnością fizyczną, co umożliwia mu demonstrowanie ćwiczeń fizycznych.

• Uzyskuje wykształcenie i przygotowanie zawodowe zgodne z wymaganiami obowiązującymi w jednostkach oświatowych oraz strukturach kultury fizycznej formacji mundurowych w zakresie wychowania fizycznego i edukacji dla bezpieczeństwa.

• Może uzyskać kwalifikacje instruktora AWF z zakresu technik i taktyki interwencji/samoobrony, gimnastyki podstawowej, instruktora wybranych zespołowych gier sportowych (piłki nożnej, piłki ręcznej, piłki siatkowej lub koszykówki) oraz uprawnienia ratownika wodnego i instruktora pływania.

• Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do:

- określania predyspozycji fizycznych do służby w formacjach mundurowych;

- dokonywania pomiaru i oceny wydolności fizycznej i sprawności fizycznej, której wysoki poziom determinuje skuteczne wykonywanie zadań służbowych;

- projektowania programów treningowych zgodnych z wymaganiami służb mundurowych.

• Posiada znajomość języka obcego na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

• Jest przygotowany do:

- pracy w przedszkolach i w szkołach podstawowych – zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, w instytucjach oświatowych oraz w instytucjach kultury fizycznej – zgodnie z warunkami zyskiwania kwalifikacji zawodowych w sporcie określonymi przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej;

- podjęcia pracy w charakterze instruktora wychowania fizycznego m.in. w Policji, Służbie Wojskowej, Straży Granicznej, Straży Pożarnej, Straży Gminnej, Straży Miejskiej, Służbie Celnej, Służbie Więziennej, w Służbach Specjalnych (AW, ABW, SKW, SWW i SOP).

- podjęcia studiów drugiego stopnia oraz studiów podyplomowych.

Dalsze studia:

możliwość ubiegania się o udział w studiach drugiego stopnia magisterskich.

Treści nauczania:

Absolwent osiągnął efekty w zakresie:

-Wiedzy:

• ma wiedzę i zna terminologię z zakresu:

1) biochemicznych reakcji zachodzących w organizmie człowieka w różnych stanach: w spoczynku, aktywności fizycznej i w zmieniających się warunkach środowiska zewnętrznego

2) biologicznego rozwoju człowieka

3) biomechaniki układu ruchu człowieka

• posiada ogólną znajomość budowy organizmu ludzkiego

z uwzględnieniem układu ruchu, układów trzewnych i układu nerwowego, stosuje polską terminologię

• dysponuje szczegółowym aparatem pojęciowym i wiedzą o funkcjonowaniu układów fizjologicznych organizmu człowieka w różnych stanach: w spoczynku, podczas aktywności fizycznej i po wysiłkach oraz w środowisku ekstremalnym

• zna metody pomiaru wskaźników morfologicznych, biochemicznych krwi i fizjologicznych układu krążenia oraz wskaźników układu oddechowego a także ich złożone zależności między nimi

• zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz metody biomechanicznej diagnozy układu ruchu człowieka

• jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada elementarny zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej oraz w służbach mundurowych

• posiada szczegółową wiedzę o stanach zagrożenia życia

i zdrowia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy, posługuje się fachową terminologią

• posiada elementarną wiedzę na temat przyczyn i objawów najczęstszych chorób cywilizacyjnych i społecznych oraz problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży, zna dylematy współczesnej cywilizacji

• zna podstawową terminologię i ma wiedzę z zakresu korekcji wad postawy i ich zapobiegania

• posiada pogłębioną wiedzę i zna terminologię z zakresu teorii wychowania zdrowotnego, promocji zdrowia i ochrony środowiska oraz kreowania zachowań prozdrowotnych

• rozumie znaczenie odnowy biologicznej w profilaktyce zdrowotnej i w sporcie, zna podstawowe zabiegi i zasady stosowane w odnowie biologicznej

• zna metody diagnozowania stanów przeciążenia organizmu ćwiczeniami fizycznymi i ich wpływ na organizm

• jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z niedoboru lub nadmiaru aktywności ruchowej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała oraz warunkach ekstremalnych

• zna podstawy prawne systemu edukacji i działalności sportowej oraz systemy prawne w służbach mundurowych, zna zasady etyki zawodowej, rozumie znaczenie refleksji etycznej w działalności zawodowej

• zna miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej oraz wychowania fizycznego w polskim systemie edukacji i systemie ochrony zdrowia, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w procesie kształcenia i wychowania fizycznego, jest świadomy wiodącej roli aktywności ruchowej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa

• posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu rozwoju sportu i kultury fizycznej na przestrzeni dziejów, rozumie uwarunkowania rozwoju nowożytnego ruchu olimpijskiego oraz ogólne problemy we współczesnej kulturze fizycznej

• zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka w różnych warunkach środowiskowych

• jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych zgodnie z wybranym kierunkiem studiów

• posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego zgodnie z kierunkiem studiów i grupą zajęć kształcenia specjalistycznego, zna fachową terminologię

• zna zjawiska balistyki i zasady bezpieczeństwa występujące w strzelectwie, jak również współczesną broń palną

• wie, kiedy i w jakich okolicznościach stosować chwyty obezwładniające, dźwignie transportowe oraz używać środków przymusu bezpośredniego; zna przepisy prawne dotyczące środków przymusu bezpośredniego; rozróżnia i charakteryzuje systemy walki wręcz stosowane na świecie; zna podstawowe strategie negocjacyjne

• zna metodykę, organizację i zasady prowadzenia zajęć o charakterze sztuki przetrwania w warunkach terenowych

• identyfikuje potrzebę istnienia ceremoniałów w służbach mundurowych i ich wartości historycznej w utrzymaniu ciągłości państwa

• zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i informacji niejawnych

• zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w kulturze fizycznej oraz zna podstawy prawne systemu edukacji i prawo administracyjne w służbach mundurowych, zna zasady etyki zawodowej, rozumie znaczenie refleksji etycznej w działalności zawodowej

- Umiejętności:

• potrafi dokonywać pomiaru podstawowych wskaźników strukturalnej i morfologicznej budowy ciała oraz wskaźników fizjologicznych

• potrafi zmierzyć podstawowe wskaźniki kinematyczne

i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania podstawowych komponentów sprawności fizycznej

• potrafi obsługiwać podstawowe urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym

• potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii, brać udział w debacie, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich

• potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym)

• potrafi dokonywać diagnozy rozwoju somatycznego

i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju

• posiada umiejętność innowacyjnego diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów sprawności fizycznej

• potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu kształcenia

• potrafi korzystać z technik informacyjnych w celu pozyskiwania, przetwarzania i przechowywania danych oraz wykorzystywania w działalności edukacyjnej i do własnego rozwoju zawodowego

• potrafi interpretować wyniki podstawowych wskaźników: fizjologicznych, biofizycznych i morfologicznych, pozwalających diagnozować stan organizmu, odnosząc je do wartości referencyjnych

• potrafi wykorzystywać niektóre informatyczne narzędzia statystyczne do przetwarzania i interpretacji wyników badań empirycznych

• potrafi prowadzić dokumentację zajęć dydaktycznych i pracy wychowawczej oraz dokumentację związaną z organizacją i sędziowaniem zawodów sportowych, katalogować i przeliczać na punkty wyniki sportowe w różnych dyscyplinach

• potrafi planować, projektować i prowadzić zajęcia wychowania fizycznego w różnych warunkach w sposób bezpieczny, oraz potrafi formułować i rozwiązywać złożone, nietypowe problemy, wykonuje zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł informacji, dobór i stosowanie odpowiedniego sprzętu i metod pracy

• posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń

z zakresu:

1) sportów indywidualnych,

2) wybranych sportów wodnych,

3) wybranych sportów zimowych

• posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń

z zakresu:

1) sportów zespołowych,

2) rytmiki i tańca,

3) zabaw i gier ruchowych

• potrafi organizować i prowadzić aktywne formy turystyki

i imprezy rekreacyjne oraz organizować, prowadzić i sędziować zawody sportowe z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych, potrafi dokonywać diagnozy i prognozy w celu planowania, projektowania i realizacji procesu edukacji

• potrafi planować, projektować i prowadzić skuteczne działania zapobiegające powstawaniu, pogłębianiu się wad postawy, programować postępowanie korekcyjne – reedukacji posturalnej w poszczególnych rodzajach wad

• potrafi bezpiecznie zorganizować zajęcia w terenie przygodnym o charakterze militarnym z wybranymi jednostkami mundurowymi, formułować i rozwiązywać nietypowe problemy, wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych

• jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych zgodnie z wybranym kierunkiem studiów

• potrafi wykonywać, demonstrować, asekurować podstawowe ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych, ćwiczenia rytmiczne, taneczne oraz ćwiczenia kompensacyjno-korekcyjne

• posiada podstawowe umiejętności z zakresu strzelectwa sportowego i jego praktycznego zastosowania

• potrafi wykonywać i demonstrować techniki obezwładniające, dźwignie, chwyty transportowe oraz techniki z wykorzystaniem pałki wielofunkcyjnej typu TONFA

• potrafi wykorzystać podstawowe elementy survivalu, pod względem teoretycznym jak i praktycznym potrafi rozwijać w każdym człowieku potrzebę systematycznego rozwoju, wdrażania podstawowych elementów sztuki przetrwania zarówno w formie aktywności ruchowej jak i czynnego wypoczynku

• posługuje się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

• planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie

- Kompetencji:

• uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i odbierane treści, w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, zasięga opinii ekspertów

• krytycznie ocenia działania własne, działania zespołów którymi kieruje i organizacji, w których uczestniczy, samodzielnie podejmuje decyzje, jest odpowiedzialny za skutki swych działań

• myśli i działa w sposób przedsiębiorczy

• okazuje szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność

• kultywuje i upowszechnia wzory właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim, odpowiedzialnie pełni rolę zawodową, przestrzega zasad etyki zawodowej i wymaga tego od innych; dba o dorobek i tradycje zawodu

• realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy, jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej

• ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa w kulturze fizycznej, docenia znaczenie wychowania fizycznego w dbałości o ciało, jest świadomy jak wielką wartością jest zdrowie zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i społecznym, jest gotowy do działań na rzecz zdrowego środowiska

• dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw prosomatycznych i prozdrowotnych; przestrzega zasad higieny aparatu głosowego, ujawnia prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w działalności zawodowej

• ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych, zachowywania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych

W zakresie WIEDZY absolwent zna i rozumie:

• podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących

• klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne

• rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw zachowań uczniów

• normy, procedury i dobre praktyki stosowane w działalności pedagogicznej (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach podstawowych i średnich ogólnokształcących, technikach i szkołach branżowych, szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych, w różnego typu ośrodkach wychowawczych oraz kształceniu ustawicznym)

• zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji

• zróżnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów i wynikające z nich zadania szkoły dotyczące dostosowania organizacji procesu kształcenia i wychowania

• sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych w praktyce pedagogicznej

• strukturę i funkcje systemu oświaty – cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, a także alternatywne formy edukacji

• podstawy prawne systemu oświaty niezbędne do prawidłowego realizowania prowadzonych działań edukacyjnych

• prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością

• zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych oraz odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie, a także zasady udzielania pierwszej pomocy

• procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia

• podstawy funkcjonowania i patologie aparatu mowy, zasady emisji głosu, podstawy funkcjonowania narządu wzroku i równowagi

• treści nauczania i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem

• metody nauczania i doboru efektywnych środków dydaktycznych, w tym zasobów internetowych, wspomagających nauczanie przedmiotu lub prowadzenie zajęć, z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów

W zakresie UMIEJĘTNOŚCI absolwent potrafi:

• obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów

• adekwatnie dobierać, tworzyć i dostosowywać do zróżnicowanych potrzeb uczniów materiały i środki, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, oraz metody pracy w celu samodzielnego projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych, dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych

• rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia uczniów oraz projektować i prowadzić działania wspierające integralny rozwój uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w procesie kształcenia i wychowania oraz w życiu społecznym

• projektować i realizować programy nauczania z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów

• projektować i realizować programy wychowawczo-profilaktyczne w zakresie treści i działań wychowawczych i profilaktycznych skierowanych do uczniów, ich rodziców lub opiekunów i nauczycieli

• tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia

• podejmować pracę z uczniami rozbudzającą ich zainteresowania i rozwijającą ich uzdolnienia, właściwie dobierać treści nauczania, zadania i formy pracy w ramach samokształcenia oraz promować osiągnięcia uczniów

• rozwijać kreatywność i umiejętność samodzielnego, krytycznego myślenia uczniów

• skutecznie animować i monitorować realizację zespołowych działań edukacyjnych uczniów

• wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania uczniów w ich pracy nad własnym rozwojem

• monitorować postępy uczniów, ich aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym szkoły

• pracować z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z dziećmi z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego

• odpowiedzialnie organizować pracę szkolną oraz pozaszkolną ucznia, z poszanowaniem jego prawa do odpoczynku

• skutecznie realizować działania wspomagające uczniów w świadomym i odpowiedzialnym podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych

• poprawnie posługiwać się językiem polskim i poprawnie oraz adekwatnie do wieku uczniów posługiwać się terminologią przedmiotu

• posługiwać się aparatem mowy zgodnie z zasadami emisji głosu

• udzielać pierwszej pomocy

• samodzielne rozwijać wiedzę i umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych i technologii

W zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH absolwent jest gotów do:

• posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka

• budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej

• porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią

• podejmowania decyzji związanych z organizacją procesu kształcenia w edukacji włączającej

• rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i podejmowania współpracy na rzecz dobra uczniów i tego środowiska

• projektowania działań zmierzających do rozwoju szkoły lub placówki systemu oświaty oraz stymulowania poprawy jakości pracy tych instytucji

• pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami uczniów i innymi członkami społeczności szkolnej i lokalnej

kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6 (2025-03-04)