Wychowanie Fizyczne w Służbach Mundurowych, Stacjonarne, I stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | WSM-SL |
Nazwa: | Wychowanie Fizyczne w Służbach Mundurowych, Stacjonarne, I stopnia |
Tryb studiów: | Stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Czas trwania: | 3 lata (6 semestrów) |
|
Wychowanie Fizyczne w Służbach Mundurowych |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu (od 2003/4)
[ inne programy w tej jednostce ]
|
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
Posiadanie świadectwa dojrzałości; wynik egzaminu maturalnego; pozytywny wynik egzaminu ze sprawności fizycznej (lub posiadanie aktualnej klasy mistrzowskiej międzynarodowej, klasy mistrzowskiej lub I klasy sportowej w dyscyplinach olimpijskich); pozytywnie zakończone postępowanie rekrutacyjne. |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: |
Absolwent jest przygotowany do: pracy dydaktyczno-wychowawczej, promowania zdrowia i aktywności fizycznej w miejscu pracy, a także samodzielnego planowania, realizacji i ewaluacji aktywności fizycznej służącej zdrowiu. Posiada podstawową wiedzę i umiejętności oraz kompetencje z obszaru nauk o kulturze fizycznej, nauk medycznych oraz nauk o zdrowiu. Potrafi projektować i realizować programy treningowe ukierunkowane na potrzeby służb mundurowych, mające na celu rozwój specjalnej sprawności fizycznej lub zwiększenie wydolności fizycznej organizmu osób wykonujących zadania w zróżnicowanych i ekstremalnych warunkach środowiska zewnętrznego. Uzyskuje wykształcenie i przygotowanie zawodowe zgodne z wymaganiami obowiązującymi w jednostkach oświatowych oraz strukturach kultury fizycznej formacji mundurowych w zakresie wychowania fizycznego i edukacji dla bezpieczeństwa. Może uzyskać kwalifikacje instruktora AWF z zakresu technik i taktyki interwencji/samoobrony, gimnastyki podstawowej, instruktora wybranych zespołowych gier sportowych (piłki nożnej, piłki ręcznej, piłki siatkowej lub koszykówki) oraz uprawnienia ratownika wodnego i instruktora pływania. Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do: określania predyspozycji fizycznych do służby w formacjach mundurowych, dokonywania pomiaru i oceny wydolności fizycznej i sprawności fizycznej, której wysoki poziom determinuje skuteczne wykonywanie zadań służbowych, projektowania programów treningowych zgodnych z wymaganiami służb mundurowych. Jest przygotowany do podjęcia pracy w przedszkolach i w szkołach podstawowych – zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, w instytucjach oświatowych oraz w instytucjach kultury fizycznej – zgodnie z warunkami zyskiwania kwalifikacji zawodowych w sporcie określonymi przez ministra właściwego do spraw kultury fizycznej. Jest przygotowany do podjęcia pracy w charakterze instruktora wychowania fizycznego m.in. w Policji, Służbie Wojskowej, Straży Granicznej, Straży Pożarnej, Straży Gminnej, Straży Miejskiej, Służbie Celnej, Służbie Więziennej, w Służbach Specjalnych (AW, ABW, SKW, SWW i SOP). |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o udział w studiach drugiego stopnia magisterskich. |
Treści nauczania: |
Absolwent osiągnął efekty w zakresie: -Wiedzy: • ma wiedzę i zna terminologię z zakresu: biochemicznych reakcji zachodzących w organizmie człowieka w różnych stanach: w spoczynku, aktywności fizycznej i w zmieniających się warunkach środowiska zewnętrznego, biologicznego rozwoju człowieka, biomechaniki układu ruchu człowieka; • posiada ogólną znajomość budowy organizmu ludzkiego z uwzględnieniem układu ruchu, układów trzewnych i układu nerwowego, stosuje polską terminologię; • dysponuje podstawowym aparatem pojęciowym i wiedzą o funkcjonowaniu układów fizjologicznych organizmu człowieka w różnych stanach: w spoczynku, podczas aktywności fizycznej i po wysiłkach oraz w środowisku ekstremalnym; • zna metody pomiaru wskaźników morfologicznych, biochemicznych krwi i fizjologicznych układu krążenia oraz wskaźników układu oddechowego; • zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz metody biomechanicznej diagnozy układu ruchu człowieka; • jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada elementarny zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i sportowej oraz w służbach mundurowych; • posiada podstawową wiedzę o stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, posługuje się fachową terminologią; • posiada elementarną wiedzę na temat przyczyn i objawów najczęstszych chorób cywilizacyjnych i społecznych oraz problemów zdrowotnych dzieci i młodzieży; • zna podstawową terminologię i ma wiedzę z zakresu korekcji wad postawy i ich zapobiegania; • posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu teorii wychowania zdrowotnego, promocji zdrowia i ochrony środowiska oraz kreowania zachowań prozdrowotnych; • rozumie znaczenie odnowy biologicznej w profilaktyce zdrowotnej i w sporcie, zna podstawowe zabiegi i zasady stosowane w odnowie biologicznej; • zna metody diagnozowania stanów przeciążenia organizmu ćwiczeniami fizycznymi i ich wpływ na organizm; • jest świadomy zagrożeń dla zdrowia wynikających z niedoboru lub nadmiaru aktywności ruchowej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała oraz warunkach ekstremalnych; • zna podstawy prawne systemu edukacji i działalności sportowej oraz systemy prawne w służbach mundurowych, zna zasady etyki zawodowej, rozumie znaczenie refleksji etycznej w działalności zawodowej; • zna miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej oraz wychowania fizycznego w polskim systemie edukacji i systemie ochrony zdrowia, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w procesie kształcenia i wychowania fizycznego, jest świadomy wiodącej roli aktywności ruchowej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa; • posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu rozwoju sportu i kultury fizycznej na przestrzeni dziejów, rozumie uwarunkowania rozwoju nowożytnego ruchu olimpijskiego oraz ogólne problemy we współczesnej kulturze fizycznej; • zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka w różnych warunkach środowiskowych; • jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych w zakresie wybranej specjalności studiów; • posiada wiedzę i zna terminologię psychologiczną i pedagogiczną oraz z zakresu komunikacji społecznej, niezbędną do realizacji wychowawczych, opiekuńczych, dydaktycznych zadań szkoły, w tym dostosowywania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów; • dysponuje wiedzą z zakresu dydaktyki ogólnej i przedmiotowej, posiada odpowiedni zasób pojęć; • posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego, zgodnie z wybraną specjalnością studiów, zna fachową terminologię; • zna zjawiska balistyki i zasady bezpieczeństwa występujące w strzelectwie, jak również współczesną broń palną; • student wie, kiedy i w jakich okolicznościach stosować chwyty obezwładniające, dźwignie transportowe oraz używać środków przymusu bezpośredniego. Zna przepisy prawne dotyczące środków przymusu bezpośredniego. Rozróżnia i charakteryzuje systemy walki wręcz stosowane na świecie. Zna podstawowe strategie negocjacyjne; • zna z metodykę, organizację i zasady prowadzenia zajęć o charakterze sztuki przetrwania w warunkach terenowych. Omówienie technik prowadzenia ćwiczeń i zabaw przygotowujących do udziału w sztuce przetrwania; • identyfikuje potrzebę istnienia ceremoniałów w służbach mundurowych i ich wartości historycznej w utrzymaniu ciągłości państwa; • zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i informacji niejawnych; • zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości w kulturze fizycznej. -Umiejętności: • potrafi dokonywać pomiaru podstawowych wskaźników strukturalnej i morfologicznej budowy ciała oraz wskaźników fizjologicznych; • potrafi zmierzyć podstawowe wskaźniki kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania podstawowych komponentów sprawności fizycznej; • potrafi obsługiwać podstawowe urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym; • potrafi komunikować się z osobami, będącymi podmiotami działalności edukacyjnej oraz z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym i specjalistami wspierającymi ten proces; • potrafi dokonywać diagnozy rozwoju somatycznego i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju; • posiada umiejętność diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów sprawności fizycznej, potrafi identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce; • potrafi dokonywać diagnozy i prognozy pedagogicznej w celu planowania, projektowania i realizacji procesu kształcenia oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce; • potrafi indywidualizować zadania i dostosowywać treści i metody kształcenia do potrzeb i możliwości, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, potrafi identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce; • potrafi korzystać z technik informacyjnych w celu pozyskiwania, przetwarzania i przechowywania danych oraz wykorzystywania w działalności edukacyjnej i do własnego rozwoju zawodowego; • potrafi interpretować wyniki podstawowych wskaźników: fizjologicznych, biofizycznych i morfologicznych, pozwalających diagnozować stan organizmu, odnosząc je do wartości referencyjnych; • potrafi wykorzystywać niektóre informatyczne narzędzia statystyczne do przetwarzania i interpretacji wyników badań empirycznych; • potrafi prowadzić dokumentację zajęć dydaktycznych i pracy wychowawczej oraz dokumentację związaną z organizacją i sędziowaniem zawodów sportowych, katalogować i przeliczać na punkty wyniki sportowe w różnych dyscyplinach; • potrafi planować, projektować i prowadzić zajęcia wychowania fizycznego w różnych warunkach, w tym w warunkach obozowych (w sezonie letnim i zimowym) oraz w różnej formie; • posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń z zakresu: sportów indywidualnych, wybranych sportów wodnych, wybranych sportów zimowych; • posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń z zakresu: sportów zespołowych, rytmiki i tańca, zabaw i gier ruchowych; • potrafi organizować i prowadzić aktywne formy turystyki i imprezy rekreacyjne oraz organizować, prowadzić i sędziować zawody sportowe z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych; • potrafi planować, projektować i prowadzić skuteczne działania zapobiegające powstawaniu, pogłębianiu się wad postawy, programować postępowanie korekcyjne–reedukacji posturalnej w poszczególnych rodzajach wad; • jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych w zakresie wybranej specjalności studiów; • potrafi wykonywać, demonstrować, asekurować podstawowe ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych, ćwiczenia rytmiczne, taneczne oraz ćwiczenia kompensacyjno-korekcyjne potrafi wykonywać, demonstrować, asekurować podstawowe ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych, ćwiczenia rytmiczne, taneczne oraz ćwiczenia kompensacyjno-korekcyjne; • posiada podstawowe umiejętności z zakresu strzelectwa sportowego i jego praktycznego zastosowania; • student wykonuje i demonstruje techniki obezwładniające, dźwignie, chwyty transportowe oraz techniki z wykorzystaniem pałki wielofunkcyjnej typu TONFA; • student potrafi wykorzystać podstawowe elementy survivalu. Pod względem teoretycznym jak i praktycznym potrafi rozwijać w każdym człowieku potrzebę systematycznego rozwoju, wdrażania podstawowych elementów sztuki przetrwania zarówno w formie aktywności ruchowej jak i czynnego wypoczynku; • posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych z zakresu wybranych zagadnień kultury fizycznej, w tym pracy dyplomowej–licencjackiej, w oparciu o dane źródłowe i własne działania oraz prezentowania w formie ustnej cudzych i własnych poglądów, działań; • ma umiejętności językowe, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, wyrażające się znajomością, co najmniej jednego języka obcego, posługuje się słownictwem z zakresu kultury fizycznej i służb mundurowych; • rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, rozwoju osobistego i zawodowego, doskonalenia swojego warsztatu pracy, podnoszenia i uzupełniania kwalifikacji zawodowych –„uczenia się przez całe życie”, planuje swój rozwój zawodowy, potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności. -Kompetencji: • okazuje szacunek wobec wychowanka i troskę o jego dobro, będąc z nim w relacjach, dokonując oceny i formułując opinie na jego temat, ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, refleksyjność, postawy prospołeczne i odpowiedzialność; • potrafi współdziałać i pracować w zespole, pełniąc różne role, umie podejmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne związane z projektowaniem i realizacją działań profesjonalnych; • potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z pełnieniem roli zawodowej kierując się zasadami etycznymi, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności zawodowych, nie podejmuje działań, które przekraczają jego możliwości i kompetencje, wie, kiedy zwrócić się do ekspertów; • realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy. Jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej; • student potrafi bezpiecznie zorganizować zajęcia w terenie przygodnym o charakterze militarnym z wybranymi jednostkami mundurowymi; • ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa w kulturze fizycznej, docenia znaczenie wychowania fizycznego w dbałości o ciało, jest świadomy jak wielką wartością jest zdrowie zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i społecznym, jest gotowy do działań na rzecz zdrowego środowiska; • dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw prosomatycznych i prozdrowotnych; przestrzega zasad higieny aparatu głosowego, ujawnia prawidłowe nawyki posługiwania się narządem mowy w działalności zawodowej; • ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych, zachowywania się w sposób profesjonalny; odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych. |