Kultura Fizyczna w Służbach Mundurowych
Informacje o programie studiów
Kod: | WKSA-SM |
Nazwa: | Kultura Fizyczna w Służbach Mundurowych |
Tryb studiów: | Stacjonarne |
Rodzaj studiów: | studia drugiego stopnia |
Czas trwania: | 2 lata (4 semestry) |
|
Kultura Fizyczna w Służbach Mundurowych |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu (od 2003/4)
[ inne programy w tej jednostce ]
|
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główne toki nauczania
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
ukończone studia pierwszego stopnia szkół wyższych o profilu wojskowym, mundurowym lub o poszerzonym przysposobieniu obronnym, a także absolwenci studiów pierwszego stopnia kierunków: wychowanie fizyczne, turystyka i rekreacja, wychowanie fizyczne w służbach mundurowych, sport i kultura fizyczna osób starszych. |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: |
Absolwent studiów drugiego stopnia kierunku kultura fizyczna w służbach mundurowych: • Jest przygotowany do: pracy dydaktyczno-wychowawczej, promowania zdrowia i aktywności fizycznej w miejscu pracy, a także samodzielnego planowania, realizacji i ewaluacji aktywności fizycznej służącej zdrowiu. Posiada poszerzoną wiedzę i umiejętności oraz kompetencje z obszaru nauk o kulturze fizycznej, nauk medycznych oraz nauk o zdrowiu, które pozwalają oddziaływać na organizm człowieka w celu zaspokojenia jego potrzeb związanych z uczestnictwem w kulturze fizycznej. Potrafi projektować i realizować programy treningowe ukierunkowane na potrzeby służb mundurowych, mające na celu rozwój specjalnej sprawności fizycznej lub zwiększenie wydolności fizycznej organizmu osób wykonujących zadania w zróżnicowanych i ekstremalnych warunkach środowiska zewnętrznego. Legitymuje się wysoką sprawnością fizyczną, co umożliwia mu demonstrowanie ćwiczeń fizycznych. • Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do: - określania predyspozycji fizycznych do służby w formacjach mundurowych; - dokonywania pomiaru i oceny wydolności fizycznej i sprawności fizycznej, której wysoki poziom determinuje skuteczne wykonywanie zadań służbowych; - projektowania programów treningowych zgodnych z wymaganiami służb mundurowych. • Dzięki wyborowi jednej z dwóch grup zajęć specjalistycznych absolwent nabywa dodatkowe kompetencje: • Sporty wodne – posiada wiedzę i umiejętności z zakresu bezpiecznej organizacji zajęć w wodzie, teorii i metodyki nauczania pływania, korzystania ze sprzętu pływającego: łodzi żaglowych, wiosłowych, z napędem mechanicznym i kajaków. Zna akty prawne regulujące kwestie bezpieczeństwa osób przebywających na obszarach wodnych, przepisy regulujące poruszanie się po wodach śródlądowych na łodziach wiosłowych, żaglowych i z napędem mechanicznym, a także posiada wiedzę i umiejętności na temat prawidłowego zachowania w sytuacji zagrożenia w wodzie oraz poprawnych działań ratowniczych. Posiada podstawową wiedzę z zakresu nurkowania oraz wykorzystywanego w tym celu sprzętu (ABC). Dzięki posiadanym kompetencjom prawidłowo dostosowuje warunki realizacji zajęć do specyfiki sportów wodnych oraz umiejętności uczestników. Absolwenci mogą uzyskać stopień instruktora sportu – specjalność pływanie, posiadają też kompetencje do ubiegania się o uprawniania ratownika wodnego i sternika motorowodnego. • Sporty przestrzenne – posiada umiejętności dotyczące różnych sposobów wspinania się na ścianach sztucznych i w terenie, metod asekuracji i technik linowych. W toku studiów nabywa również umiejętności z zakresu podstawowych technik jazdy na nartach po trasach oraz poza nimi oraz podstawowe umiejętności dotyczące narciarstwa wysokogórskiego. Absolwent zna różne sposoby poruszania się w terenie wysokogórskim zimą i latem z prawidłowym wykorzystaniem m.in. czekana, raków czy wyposażenia skitourowego. Student po ukończeniu tej grupy zajęć specjalistycznych zna różne techniki z zakresu kwalifikowanej turystyki górskiej. Posiada również wiedzę dotyczącą przepisów prawnych, sprzętu oraz ryzyka związanego z: uprawianiem wspinaczki na obiektach sztucznych i naturalnych, zimowej turystyki wysokogórskiej, narciarstwa po trasach przygotowanych i poza trasą, a także turystyki kwalifikowanej pieszej. Dzięki posiadanym kompetencjom prawidłowo dostosowuje warunki realizacji zajęć do specyfiki sportów przestrzennych oraz umiejętności uczestników. Dodatkowo studenci, będący absolwentami studiów pierwszego stopnia AWF, kierunków: Wychowanie Fizyczne w Służbach Mundurowych, Wychowanie Fizyczne, Kultura Fizyczna Osób Starszych, mogą uzyskać uprawnienia instruktora rekreacji narciarstwa zjazdowego. • Posiada znajomość języka obcego na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. • Jest przygotowany do: - podjęcia pracy w charakterze instruktora wychowania fizycznego m.in. w Policji, Służbie Wojskowej, Straży Granicznej, Straży Pożarnej, Straży Gminnej, Straży Miejskiej, Służbie Celnej, Służbie Więziennej, w Służbach Specjalnych (AW, ABW, SKW, SWW i SOP). - podjęcia studiów trzeciego stopnia oraz studiów podyplomowych. |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o udział w studiach podyplomowych, możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia trzeciego stopnia (do Szkoły Doktorskiej). |
Treści nauczania: |
Absolwent osiągnął efekty w zakresie: WIEDZY: • posiada pogłębioną wiedzę i zna specjalistyczną terminologię w zakresie fizjologicznych aspektów wysiłku fizycznego i treningu rekreacyjnego • posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania oraz funkcjonowania przedsiębiorstw sportowych • zna i rozumie szczegółowe czynniki cywilizacyjne kształtujące styl życia współczesnego człowieka, mające wpływ na postawy pracownika służb mundurowych; zna i rozumie główne tendencje rozwojowe w nauce o kulturze fizycznej • zna psychologiczne podstawy kształtowania się zachowań pracowniczych • jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada szeroki zasób pojęć i wiedzy o psychicznym i społecznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności rekreacyjnej, sportowej oraz w służbach mundurowych • posiada szczegółową znajomość budowy i funkcji fizjologicznych poszczególnych układów organizmu człowieka oraz posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie biomechaniki układu ruchu człowieka • posiada szczegółową wiedzę dotyczącą metod pomiaru wskaźników somatycznych, fizjologicznych i biomechanicznych oraz interpretacji i statystycznej analizy wyników • posiada pogłębioną wiedzę o stanach zagrożenia zdrowia i życia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy, posługuje się fachową terminologią • zna podstawy prawne i ekonomiczno-gospodarcze możliwości organizowania działalności rekreacyjno-sportowej, zna zasady etyki zawodowej oraz zasady ochrony własności intelektualnej • posiada wzbogaconą wiedzę i zna terminologię z zakresu psychologii i socjologii kultury fizycznej oraz pedagogiki i komunikacji społecznej w stopniu niezbędnym do pracy z pracownikami służb mundurowych • posiada specjalistyczną wiedzę i zna fachową terminologię w zakresie żywienia i suplementacji, rozumie znaczenie prawidłowego odżywiania dla zdrowia człowieka • zna zagrożenia zdrowia wynikające z niedoboru lub nadmiaru aktywności fizycznej, zna metody diagnozowania i potrafi rozpoznać stany przeciążenia organizmu ćwiczeniami fizycznymi i ich wpływu na organizm • zna terminologię i posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka w różnych warunkach środowiskowych • posiada wiedzę z zakresu podstaw turystyki i rekreacji, rozumie znaczenie aktywnej turystyki i rekreacji w stylu życia człowieka • posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć sportowych i rekreacyjnych dla pracowników służb mundurowych zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć specjalistycznych, zna fachową terminologię w tym zakresie UMIEJĘTNOŚCI: • potrafi dokonywać pomiaru, analizy i interpretacji wskaźników somatycznych i fizjologicznych, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie wykonuje zadania w warunkach nieprzewidywalnych • potrafi zmierzyć parametry kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania komponentów sprawności fizycznej, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy • potrafi obsługiwać urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie i rekreacji oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie wykonuje zadania w warunkach nieprzewidywalnych • potrafi dokonywać diagnozy rozwoju somatycznego i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju • potrafi demonstrować i asekurować ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych • samodzielnie potrafi organizować, realizować i dokumentować zajęcia rekreacyjne i sportowe, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie wykonuje zadania w warunkach nieprzewidywalnych • posiada umiejętność nauczania ćwiczeń z zakresu różnych form treningu rekreacyjno-sportowego w sportach indywidualnych i zespołowych • potrafi zaplanować, organizować i prowadzić aktywne formy turystyki i imprezy rekreacyjne oraz organizować, prowadzić i sędziować zawody sportowe z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych • potrafi samodzielnie tworzyć i modyfikować różne formy aktywności fizycznej w zależności od warunków środowiskowych i klimatycznych • zna i potrafi zastosować zasady pracy grupowej i współpracy w zakresie podejmowania decyzji • potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę, rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach oraz komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców • potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę do analizy kompetencji i roli służb mundurowych w Polsce • potrafi właściwie dobrać i zastosować informatyczne narzędzia statystyczne do przetwarzania i interpretacji wyników badań empirycznych • posiada umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia badań naukowych oraz interpretacji i prawidłowego wnioskowania; potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi • posługuje się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, oraz specjalistyczną terminologią z zakresu kultury fizycznej • potrafi udzielać pomocy przedmedycznej • potrafi kierować pracą zespołu, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodąca rolę w zespole realizującym zadania zawodowe • samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie, potrafi ukierunkowywać innych w tym zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: • potrafi zorganizować swoje stanowisko pracy i samodzielnie wykonywać obowiązki z nim związane zgodnie z celami całej organizacji, potrafi wykorzystać zasady zarządzania czasem, doskonalenia organizacji pracy i projektowania struktur organizacyjnych, myśli i działa w sposób przedsiębiorczy • uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i odbierane treści; ma świadomość swoich ograniczeń, zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu • potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z pełnieniem roli zawodowej kierując się zasadami etycznymi • realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy; jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej • zna zasady oraz posiada umiejętności budowy i prowadzenia skutecznego zespołu, potrafi uświadomić członkom zespołu ich miejsce i rolę w grupie oraz znaczenie współdziałania dla osiągnięcia celu; przewodzi grupie i ponosi za nią odpowiedzialność • ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa w kulturze fizycznej, dba o swój poziom sprawności fizycznej, docenia jej znaczenie w dbałości o ciało, jest świadomy wysokiej wartości zdrowia w wymiarze jednostkowym i społecznym; jest gotów do stworzenia i rozwijania wzorców właściwego postępowania w środowisku pracy i życia • ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych, zachowywania się w sposób profesjonalny, odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, dba o prestiż wykonywanego zawodu |