Akademia Kultury Fizycznej w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura Fizyczna Osób Starszych, Stacjonarne, I stopnia

Informacje o programie studiów

Kod: WKFP-SL
Nazwa: Kultura Fizyczna Osób Starszych, Stacjonarne, I stopnia
Tryb studiów: Stacjonarne
Rodzaj studiów: I stopnia
Czas trwania: 3 lata (6 semestrów)
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu Kierunki: Kultura Fizyczna Osób Starszych
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu (od 2003/4) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główne toki nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

posiadanie świadectwa dojrzałości; wynik egzaminu maturalnego; pozytywny wynik egzaminu ze sprawności fizycznej (lub posiadanie aktualnej klasy mistrzowskiej międzynarodowej, klasy mistrzowskiej lub I klasy sportowej w dyscyplinach olimpijskich); pozytywne zakończenie postępowania rekrutacyjnego.

Możliwe do uzyskania certyfikaty:
  • Licencjat z kultury fizycznej osób starszych
Uprawnienia zawodowe:

Absolwent studiów pierwszego stopnia kierunku kultura fizyczna osób starszych:

• Posiada wykształcenie i przygotowanie zawodowe zgodne z wymaganiami obowiązującymi w jednostkach zajmujących się pracą z osobami w wieku seniora, przede wszystkim w zakresie stosowania ćwiczeń fizycznych w profilaktyce procesów starzenia i poprawie jakości życia. Posiada merytoryczne przygotowanie i predyspozycje psychofizyczne do pracy z ludźmi starszymi oraz legitymuje się sprawnością fizyczną adekwatną dla demonstratora, pozwalającą przeprowadzać ćwiczenia fizyczne z tymi osobami. Znajomość problematyki organizacyjnej kultury fizycznej pozwala absolwentowi na pracę we wszystkich jej strukturach/placówkach.

• Opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej, pozwolą absolwentowi oddziaływać na osobowość i organizm człowieka w celu zaspokojenia jego potrzeb w zakresie rozwoju somatycznego, motorycznego, psychicznego i społecznego oraz związanych z uczestnictwem w kulturze fizycznej. Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do kompetentnego pełnienia roli trenera personalnego aktywności fizycznej seniora lub instruktora odnowy biologicznej i specjalisty gerokinezjologii.

• Absolwent otrzymuje tytuł zawodowy licencjata. Uzyskuje wykształcenie i przygotowanie zawodowe zgodne z wymaganiami obowiązującymi w jednostkach zajmujących się kulturą fizyczną osób starszych. Uzyskuje merytoryczne przygotowanie i niezbędną wiedzę biologiczną i społeczną oraz umiejętności umożliwiające kompetentne oddziaływanie środkami fizycznymi na organizm ludzi starszych.

• Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do:

- kształtowania, podtrzymywania, przywracania sprawności i wydolności fizycznej utraconej lub obniżonej wskutek hipofunkcji narządu ruchu u osób w różnym wieku;

- wykonywania zabiegów odnowy biologicznej u osób starszych w tym uprawiających sport;

- dostosowywania swoich działań do wymogów współczesnej gerokinezjologii;

- kontrolowania efektywności procesu usprawniania osób starszych.

• Posiada znajomość języka obcego na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

• Jest przygotowany do:

- pracy w domach i klubach seniora, uniwersytetach trzeciego wieku, centrach aktywizacji seniorów, salonach fitness, ośrodkach wypoczynkowych, gabinetach odnowy biologicznej, hotelach/pensjonatach, klinikach zdrowia i urody a także klubach sportowych.

- podjęcia studiów drugiego stopnia oraz studiów podyplomowych.

Dalsze studia:

możliwość ubiegania się o udział w studiach drugiego stopnia magisterskich.

Treści nauczania:

Absolwent osiągnął efekty w zakresie:

WIEDZY

• ma podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu:

1) procesów biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka w stanie spoczynku i aktywności fizycznej oraz w zmieniających się warunkach środowiska zewnętrznego,

2) biologicznego rozwoju człowieka,

3) biomechaniki i patobiomechaniki układu ruchu człowieka,

4) gerontologii

• posiada ogólną znajomość budowy organizmu człowieka z uwzględnieniem układu ruchu, układów trzewnych i układu nerwowego, stosuje polską terminologię

• zna terminologię i dysponuje szczegółową wiedzą w zakresie fizjologicznych funkcji organizmu człowieka w warunkach spoczynku i aktywności fizycznej oraz w okresie powysiłkowym

• jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada elementarny zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i rekreacyjno-sportowej

• zna metody pomiaru wskaźników morfologicznych, biochemicznych krwi i fizjologicznych układu krążenia oraz parametrów układu oddechowego oraz ich złożone zależności między nimi

• zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz metody biomechanicznej diagnozy układu ruchu człowieka

• posiada wiedzę o stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy, posługuje się fachową terminologią

• posiada elementarną wiedzę na temat uwarunkowań zdrowia oraz etiologii i profilaktyki najczęstszych niezakaźnych chorób przewlekłych, a także problemów zdrowotnych osób starszych; zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji

• zna terminologię oraz posiada podstawową wiedzę z zakresu żywienia i dietetyki oraz suplementacji

• posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu edukacji zdrowotnej, promocji zdrowia oraz ochrony środowiska

• rozumie znaczenie odnowy biologicznej w profilaktyce zdrowotnej oraz w aktywności rekreacyjno-sportowej osób starszych, zna podstawowe zabiegi i metody stosowane w odnowie biologicznej

• zna metody diagnozowania stanów przeciążenia organizmu ćwiczeniami fizycznymi i ich wpływ na organizm

• jest świadomy zagrożeń zdrowia wynikających z niedoboru lub nadmiaru aktywności fizycznej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała

• zna podstawy prawne systemu edukacji i działalności rekreacyjno-sportowej osób starszych, zna zasady etyki zawodowej, rozumie znaczenie refleksji etycznej w działalności zawodowej

• zna miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w różnych etapach ontogenezy, jest świadomy kluczowej roli aktywności fizycznej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa

• posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu historii kultury fizycznej, rozumie uwarunkowania rozwoju oraz problemy współczesnej kultury fizycznej

• zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka

• posiada zasób pojęć i ma podstawową wiedzę na temat teorii i praktyki różnych form treningu zdrowotnego osób starszych

• posiada wiedzę z zakresu podstaw turystyki i rekreacji, rozumie znaczenie aktywnej turystyki i rekreacji w stylu życia osób starszych

• posiada wiedzę i zna terminologię z zakresu psychologii, pedagogiki i komunikacji społecznej w stopniu niezbędnym do pracy z osobami starszymi

• dysponuje wiedzą z zakresu dydaktyki ogólnej i przedmiotowej, posiada odpowiedni zasób pojęć

• posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych dla osób starszych zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć specjalistycznych, zna fachową terminologię

• zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej

• zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości w kulturze fizycznej

• zna terminologię i posiada podstawową wiedzę w zakresie praktycznego stosowania metod w kinezyterapii i fizykoterapii u osób starszych

UMIEJĘTNOŚCI

• potrafi dokonywać pomiaru podstawowych wskaźników strukturalnej i morfologicznej budowy ciała oraz wskaźników fizjologicznych

• potrafi zmierzyć podstawowe parametry kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania podstawowych komponentów sprawności fizycznej

• potrafi obsługiwać podstawowe urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie i rekreacji oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym

• potrafi komunikować się z osobami starszymi, jako podmiotami działalności zawodowej oraz z innymi specjalistami, używa specjalistycznej terminologii

• potrafi dokonywać diagnozy rozwoju somatycznego

i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju

• posiada umiejętność innowacyjnego diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów sprawności fizycznej

• potrafi dokonywać diagnozy i prognozy w celu planowania, projektowania i realizacji procesu edukacji oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce

• potrafi indywidualizować zadania oraz dostosowywać treści i metody oddziaływania do potrzeb i możliwości osób starszych. Formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy

• potrafi korzystać z technik informacyjnych w celu pozyskiwania, przetwarzania i przechowywania danych oraz wykorzystywania w działalności edukacyjnej i do własnego rozwoju zawodowego

• potrafi interpretować wyniki podstawowych wskaźników: fizjologicznych, biofizycznych i morfologicznych, pozwalających diagnozować stan organizmu, odnosząc je do wartości referencyjnych

• potrafi prowadzić dokumentację zajęć oraz dokumentację związaną z organizacją i sędziowaniem zawodów rekreacyjno-sportowych

• potrafi planować, projektować i prowadzić zajęcia rekreacyjno-sportowe , w tym w warunkach obozowych (w sezonie letnim i zimowym) oraz w różnej formie; wykonuje zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł i informacji

• posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń

z zakresu różnych form treningu zdrowotnego w sportach indywidualnych

• posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń

z zakresu różnych form treningu zdrowotnego w sportach zespołowych

• potrafi organizować i prowadzić aktywne formy turystyki

i imprezy rekreacyjne oraz organizować, prowadzić i sędziować zawody rekreacyjno-sportowe z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych

• potrafi opracować i zrealizować programy profilaktyczno- promocyjne w zakresie różnych obszarów edukacji zdrowotnej osób starszych

• jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych

w zakresie wybranej grupy zajęć specjalistycznych

• potrafi wykonywać, demonstrować, asekurować podstawowe ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych, ćwiczenia rytmiczne, taneczne

• posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych

z zakresu wybranych zagadnień kultury fizycznej, w oparciu o dane źródłowe i własne działania, potrafi brać udział w debacie, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich, uzasadniać swoje stanowisko

• posługuje się językiem obcym na poziomie b2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

• potrafi dokonać oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia oraz zaplanować postępowanie dietetyczno- suplementacyjne dla osób starszych; innowacyjnie wykonuje zadania

• potrafi diagnozować podstawowe zaburzenia narządu ruchu oraz aktywnie współpracować z otoczeniem w zakresie usprawniania ruchowego osób starszych, używa specjalistycznej terminologii

• potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole

• współdziała z innymi osobami w ramach pracach zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym), używa specjalistycznej terminologii

• samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie

KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH

• uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i odbierane treści; w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, zasięga opinii ekspertów

• krytycznie ocenia działania własne, działania zespołów, którymi kieruje i organizacji w których uczestniczy; samodzielnie podejmuje decyzje; jest odpowiedziały za skutki swych działań

• myśli i działa w sposób przedsiębiorczy

• ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa

w kulturze fizycznej, docenia jej znaczenie w dbałości

o ciało, jest świadomy jak wielką wartością jest zdrowie zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i społecznym, jest gotowy do działań na rzecz zdrowego środowiska. dba o dorobek i tradycje zawodu

• odpowiedzialnie pełni swoją rolę zawodową. przestrzega zasad etyki zawodowej i wymaga tego od innych; kultywuje i upowszechnia wzory właściwego postępowania w środowisku pracy poza nim

• w relacjach osobowych okazuje szacunek wobec innych, troskę o ich dobro; ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, postawy prospołeczne i odpowiedzialność

• realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy, jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej

• dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw prosomatycznych i prozdrowotnych; przestrzega zasad higieny aparatu głosowego

kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6 (2025-03-04)