Kultura Fizyczna Osób Starszych, Stacjonarne, I stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | WKFP-SL |
Nazwa: | Kultura Fizyczna Osób Starszych, Stacjonarne, I stopnia |
Tryb studiów: | Stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Czas trwania: | 3 lata (6 semestrów) |
|
Kultura Fizyczna Osób Starszych |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu (od 2003/4)
[ inne programy w tej jednostce ]
|
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główne toki nauczania
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
posiadanie świadectwa dojrzałości; wynik egzaminu maturalnego; pozytywny wynik egzaminu ze sprawności fizycznej (lub posiadanie aktualnej klasy mistrzowskiej międzynarodowej, klasy mistrzowskiej lub I klasy sportowej w dyscyplinach olimpijskich); pozytywne zakończenie postępowania rekrutacyjnego. |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: |
Absolwent studiów pierwszego stopnia kierunku kultura fizyczna osób starszych: • Posiada wykształcenie i przygotowanie zawodowe zgodne z wymaganiami obowiązującymi w jednostkach zajmujących się pracą z osobami w wieku seniora, przede wszystkim w zakresie stosowania ćwiczeń fizycznych w profilaktyce procesów starzenia i poprawie jakości życia. Posiada merytoryczne przygotowanie i predyspozycje psychofizyczne do pracy z ludźmi starszymi oraz legitymuje się sprawnością fizyczną adekwatną dla demonstratora, pozwalającą przeprowadzać ćwiczenia fizyczne z tymi osobami. Znajomość problematyki organizacyjnej kultury fizycznej pozwala absolwentowi na pracę we wszystkich jej strukturach/placówkach. • Opanowanie podstawowej wiedzy i umiejętności z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej, pozwolą absolwentowi oddziaływać na osobowość i organizm człowieka w celu zaspokojenia jego potrzeb w zakresie rozwoju somatycznego, motorycznego, psychicznego i społecznego oraz związanych z uczestnictwem w kulturze fizycznej. Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do kompetentnego pełnienia roli trenera personalnego aktywności fizycznej seniora lub instruktora odnowy biologicznej i specjalisty gerokinezjologii. • Absolwent otrzymuje tytuł zawodowy licencjata. Uzyskuje wykształcenie i przygotowanie zawodowe zgodne z wymaganiami obowiązującymi w jednostkach zajmujących się kulturą fizyczną osób starszych. Uzyskuje merytoryczne przygotowanie i niezbędną wiedzę biologiczną i społeczną oraz umiejętności umożliwiające kompetentne oddziaływanie środkami fizycznymi na organizm ludzi starszych. • Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do: - kształtowania, podtrzymywania, przywracania sprawności i wydolności fizycznej utraconej lub obniżonej wskutek hipofunkcji narządu ruchu u osób w różnym wieku; - wykonywania zabiegów odnowy biologicznej u osób starszych w tym uprawiających sport; - dostosowywania swoich działań do wymogów współczesnej gerokinezjologii; - kontrolowania efektywności procesu usprawniania osób starszych. • Posiada znajomość języka obcego na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. • Jest przygotowany do: - pracy w domach i klubach seniora, uniwersytetach trzeciego wieku, centrach aktywizacji seniorów, salonach fitness, ośrodkach wypoczynkowych, gabinetach odnowy biologicznej, hotelach/pensjonatach, klinikach zdrowia i urody a także klubach sportowych. - podjęcia studiów drugiego stopnia oraz studiów podyplomowych. |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o udział w studiach drugiego stopnia magisterskich. |
Treści nauczania: |
Absolwent osiągnął efekty w zakresie: WIEDZY • ma podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu: 1) procesów biochemicznych zachodzących w organizmie człowieka w stanie spoczynku i aktywności fizycznej oraz w zmieniających się warunkach środowiska zewnętrznego, 2) biologicznego rozwoju człowieka, 3) biomechaniki i patobiomechaniki układu ruchu człowieka, 4) gerontologii • posiada ogólną znajomość budowy organizmu człowieka z uwzględnieniem układu ruchu, układów trzewnych i układu nerwowego, stosuje polską terminologię • zna terminologię i dysponuje szczegółową wiedzą w zakresie fizjologicznych funkcji organizmu człowieka w warunkach spoczynku i aktywności fizycznej oraz w okresie powysiłkowym • jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada elementarny zasób pojęć i wiedzy o psychicznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności edukacyjnej i rekreacyjno-sportowej • zna metody pomiaru wskaźników morfologicznych, biochemicznych krwi i fizjologicznych układu krążenia oraz parametrów układu oddechowego oraz ich złożone zależności między nimi • zna metody oceny rozwoju fizycznego oraz metody biomechanicznej diagnozy układu ruchu człowieka • posiada wiedzę o stanach zagrożenia życia i zdrowia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy, posługuje się fachową terminologią • posiada elementarną wiedzę na temat uwarunkowań zdrowia oraz etiologii i profilaktyki najczęstszych niezakaźnych chorób przewlekłych, a także problemów zdrowotnych osób starszych; zna i rozumie dylematy współczesnej cywilizacji • zna terminologię oraz posiada podstawową wiedzę z zakresu żywienia i dietetyki oraz suplementacji • posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu edukacji zdrowotnej, promocji zdrowia oraz ochrony środowiska • rozumie znaczenie odnowy biologicznej w profilaktyce zdrowotnej oraz w aktywności rekreacyjno-sportowej osób starszych, zna podstawowe zabiegi i metody stosowane w odnowie biologicznej • zna metody diagnozowania stanów przeciążenia organizmu ćwiczeniami fizycznymi i ich wpływ na organizm • jest świadomy zagrożeń zdrowia wynikających z niedoboru lub nadmiaru aktywności fizycznej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała • zna podstawy prawne systemu edukacji i działalności rekreacyjno-sportowej osób starszych, zna zasady etyki zawodowej, rozumie znaczenie refleksji etycznej w działalności zawodowej • zna miejsce kultury fizycznej w kulturze globalnej, rozumie mechanizmy oddziaływania środkami fizycznymi na organizm człowieka i środkami społecznymi na osobowość w różnych etapach ontogenezy, jest świadomy kluczowej roli aktywności fizycznej w zachowaniu zdrowia jednostki i społeczeństwa • posiada podstawową wiedzę i zna terminologię z zakresu historii kultury fizycznej, rozumie uwarunkowania rozwoju oraz problemy współczesnej kultury fizycznej • zna terminologię i posiada podstawową wiedzę z zakresu sprawności fizycznej i motoryczności człowieka • posiada zasób pojęć i ma podstawową wiedzę na temat teorii i praktyki różnych form treningu zdrowotnego osób starszych • posiada wiedzę z zakresu podstaw turystyki i rekreacji, rozumie znaczenie aktywnej turystyki i rekreacji w stylu życia osób starszych • posiada wiedzę i zna terminologię z zakresu psychologii, pedagogiki i komunikacji społecznej w stopniu niezbędnym do pracy z osobami starszymi • dysponuje wiedzą z zakresu dydaktyki ogólnej i przedmiotowej, posiada odpowiedni zasób pojęć • posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych dla osób starszych zgodnie z kierunkiem studiów i wybraną grupą zajęć specjalistycznych, zna fachową terminologię • zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej • zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości w kulturze fizycznej • zna terminologię i posiada podstawową wiedzę w zakresie praktycznego stosowania metod w kinezyterapii i fizykoterapii u osób starszych UMIEJĘTNOŚCI • potrafi dokonywać pomiaru podstawowych wskaźników strukturalnej i morfologicznej budowy ciała oraz wskaźników fizjologicznych • potrafi zmierzyć podstawowe parametry kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania podstawowych komponentów sprawności fizycznej • potrafi obsługiwać podstawowe urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie i rekreacji oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym • potrafi komunikować się z osobami starszymi, jako podmiotami działalności zawodowej oraz z innymi specjalistami, używa specjalistycznej terminologii • potrafi dokonywać diagnozy rozwoju somatycznego i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju • posiada umiejętność innowacyjnego diagnozowania i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej do kształtowania różnych komponentów sprawności fizycznej • potrafi dokonywać diagnozy i prognozy w celu planowania, projektowania i realizacji procesu edukacji oraz identyfikować błędy i zaniedbania w praktyce • potrafi indywidualizować zadania oraz dostosowywać treści i metody oddziaływania do potrzeb i możliwości osób starszych. Formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy • potrafi korzystać z technik informacyjnych w celu pozyskiwania, przetwarzania i przechowywania danych oraz wykorzystywania w działalności edukacyjnej i do własnego rozwoju zawodowego • potrafi interpretować wyniki podstawowych wskaźników: fizjologicznych, biofizycznych i morfologicznych, pozwalających diagnozować stan organizmu, odnosząc je do wartości referencyjnych • potrafi prowadzić dokumentację zajęć oraz dokumentację związaną z organizacją i sędziowaniem zawodów rekreacyjno-sportowych • potrafi planować, projektować i prowadzić zajęcia rekreacyjno-sportowe , w tym w warunkach obozowych (w sezonie letnim i zimowym) oraz w różnej formie; wykonuje zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór źródeł i informacji • posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń z zakresu różnych form treningu zdrowotnego w sportach indywidualnych • posiada umiejętność nauczania podstawowych ćwiczeń z zakresu różnych form treningu zdrowotnego w sportach zespołowych • potrafi organizować i prowadzić aktywne formy turystyki i imprezy rekreacyjne oraz organizować, prowadzić i sędziować zawody rekreacyjno-sportowe z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych • potrafi opracować i zrealizować programy profilaktyczno- promocyjne w zakresie różnych obszarów edukacji zdrowotnej osób starszych • jest praktycznie przygotowany do działań profesjonalnych w zakresie wybranej grupy zajęć specjalistycznych • potrafi wykonywać, demonstrować, asekurować podstawowe ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych i zespołowych, ćwiczenia rytmiczne, taneczne • posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych z zakresu wybranych zagadnień kultury fizycznej, w oparciu o dane źródłowe i własne działania, potrafi brać udział w debacie, przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich, uzasadniać swoje stanowisko • posługuje się językiem obcym na poziomie b2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego • potrafi dokonać oceny sposobu żywienia i stanu odżywienia oraz zaplanować postępowanie dietetyczno- suplementacyjne dla osób starszych; innowacyjnie wykonuje zadania • potrafi diagnozować podstawowe zaburzenia narządu ruchu oraz aktywnie współpracować z otoczeniem w zakresie usprawniania ruchowego osób starszych, używa specjalistycznej terminologii • potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole • współdziała z innymi osobami w ramach pracach zespołowych (także o charakterze interdyscyplinarnym), używa specjalistycznej terminologii • samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH • uznaje znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych; krytycznie ocenia posiadaną wiedzę i odbierane treści; w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, zasięga opinii ekspertów • krytycznie ocenia działania własne, działania zespołów, którymi kieruje i organizacji w których uczestniczy; samodzielnie podejmuje decyzje; jest odpowiedziały za skutki swych działań • myśli i działa w sposób przedsiębiorczy • ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa w kulturze fizycznej, docenia jej znaczenie w dbałości o ciało, jest świadomy jak wielką wartością jest zdrowie zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i społecznym, jest gotowy do działań na rzecz zdrowego środowiska. dba o dorobek i tradycje zawodu • odpowiedzialnie pełni swoją rolę zawodową. przestrzega zasad etyki zawodowej i wymaga tego od innych; kultywuje i upowszechnia wzory właściwego postępowania w środowisku pracy poza nim • w relacjach osobowych okazuje szacunek wobec innych, troskę o ich dobro; ujawnia wrażliwość etyczną, empatię, otwartość, postawy prospołeczne i odpowiedzialność • realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy, jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej • dba o swój poziom sprawności fizycznej, niezbędnej do prawidłowego demonstrowania ćwiczeń fizycznych, modelowania zachowań związanych z prowadzeniem aktywnego stylu życia, kształtowania postaw prosomatycznych i prozdrowotnych; przestrzega zasad higieny aparatu głosowego |