Akademia Kultury Fizycznej w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura Fizyczna Osób Starszych, Stacjonarne, II stopnia

Informacje o programie studiów

Kod: WKF-SM
Nazwa: Kultura Fizyczna Osób Starszych, Stacjonarne, II stopnia
Tryb studiów: Stacjonarne
Rodzaj studiów: II stopnia
Czas trwania: 2 lata (4 semestry)
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu Kierunki: Kultura Fizyczna Osób Starszych
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu (od 2003/4) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główne toki nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:

Ukończone studia pierwszego stopnia (licencjackie) w zakresie kultury fizycznej osób starszych lub innego kierunku mieszczącego się w obszarze nauk medycznych, nauk o zdrowiu i nauk o kulturze fizycznej; pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego.

Możliwe do uzyskania certyfikaty:
  • Magisterium z kultury fizycznej osób starszych
  • Magisterium z kultury fizycznej osób starszych, specjalność Promocja zdrowia i odnowa biologiczna osób starszych
Uprawnienia zawodowe:

Absolwent kierunku posiada wykształcenie i przygotowanie zawodowe pozwalające na pracę z osobami w wieku seniora, przede wszystkim w zakresie stosowania ćwiczeń fizycznych

w profilaktyce chorób oraz poprawie zdrowia i jakości życia. Absolwent specjalności „trener przygotowania fizycznego osób starszych” jest przygotowany do pracy z osobami starszymi indywidualnie lub w klubach Masters. Jest fachowcem z zakresu monitorowania obciążeń treningowych, kształtowania zdolności motorycznych (wytrzymałość, siła, szybkość, koordynacyjne zdolności motoryczne), diagnostyki wydolności oraz programowania

i indywidualizacji przygotowania motorycznego pod kątem stawianych celów. Posiada wiedzę z zakresu żywienia i suplementacji osób starszych aktywnych fizycznie.

Absolwent specjalności „promocja zdrowia i odnowa biologiczna osób starszych” posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu nauk o zdrowiu i pokrewnych. Znajomość problematyki profilaktyki zagrożeń zdrowia osób starszych pozwala absolwentowi na pracę indywidualną oraz w jednostkach samorządowych powołanych do opieki nad osobami starszymi. Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do kształtowania, podtrzymywania, przywracania sprawności i wydolności fizycznej utraconej lub obniżonej wskutek hipofunkcji narządu ruchu u osób w różnym wieku. Posiada umiejętności planowania i wykonywania zabiegów odnowy biologicznej u osób starszych. Legitymuje się umiejętnością dostosowywania swoich działań do wymogów współczesnej gerokinezjologii i kontrolowania efektywności procesu usprawniania osób starszych. Posiada wiedzę z zakresu żywienia

i suplementacji z uwzględnieniem dietoterapii chorób typowych dla tej grupy populacyjnej. Absolwent jest przygotowany do pracy w zakresie świadczenia usług osobom w domach

i klubach seniora, uniwersytetach trzeciego wieku, w salonach fitness, klubach seniora, ośrodkach wypoczynkowych, w gabinetach odnowy biologicznej, hotelach/pensjonatach, klinikach zdrowia i urody, a także klubach sportowych.

Dalsze studia:

możliwość ubiegania się o udział w studiach podyplomowych, możliwość ubiegania się o przyjęcie na studia trzeciego stopnia (do Szkoły Doktorskiej).

Treści nauczania:

Absolwent osiągnął efekty w zakresie:

-Wiedzy:

• posiada pogłębioną wiedzę i zna specjalistyczną terminologię w zakresie biochemicznych i fizjologicznych aspektów starzenia oraz treningu zdrowotnego;

• ma pogłębioną wiedzę i zna specjalistyczną terminologię dotyczącą procesów inwolucyjnych człowieka i współczesnych trendów demograficznych;

• posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie biomechaniki i patobiomechaniki układu ruchu człowieka;

• posiada szczegółową znajomość budowy i funkcji fizjologicznych poszczególnych układów organizmu człowieka;

• jest świadomy jedności psychofizycznej człowieka, posiada szeroki zasób pojęć i wiedzy o psychicznym i społecznym funkcjonowaniu człowieka w kontekście działalności rekreacyjno-sportowej i promocji zdrowia;

• posiada szczegółową wiedzę dotyczącą metod pomiaru wskaźników somatycznych, biochemicznych, fizjologicznych i biomechanicznych oraz interpretacji i statystycznej analizy wyników;

• posiada pogłębioną wiedzę o stanach zagrożenia zdrowia i życia oraz o zasadach udzielania pierwszej pomocy, posługuje się fachową terminologią;

• posiada specjalistyczną wiedzę i zna fachową terminologię w zakresie żywienia i dietetyki oraz edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia, zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji;

• posiada pogłębioną wiedzę na temat metod odnowy biologicznej i psychicznej stosowanych w profilaktyce zdrowotnej oraz w aktywności rekreacyjno-sportowej osób starszych;

• zna zagrożenia zdrowia wynikające z niedoboru lub nadmiaru aktywności fizycznej, zna przeciwwskazania do wysiłków fizycznych i wykonywania ćwiczeń fizycznych

w niektórych schorzeniach i zaburzeniach statyki ciała;

• zna podstawy prawne i ekonomiczno-gospodarcze możliwości organizowania działalności rekreacyjno-sportowej osób starszych, zna zasady etyki zawodowej oraz zasady ochrony własności intelektualnej;

• posiada rozszerzoną wiedzę w zakresie sprawności fizycznej i motoryczności człowieka

• posiada zasób pojęć i ma pogłębioną wiedzę na temat teorii i praktyki różnych form treningu zdrowotnego osób starszych;

• posiada wiedzę z zakresu podstaw turystyki i rekreacji, rozumie znaczenie aktywnej turystyki i rekreacji w stylu życia osób starszych;

• posiada wzbogaconą wiedzę i zna terminologię z zakresu psychologii i socjologii zdrowia oraz pedagogiki i komunikacji społecznej w stopniu niezbędnym do pracy z osobami starszymi;

• posiada wiedzę merytoryczną, niezbędną do prowadzenia zajęć rekreacyjno-sportowych dla osób starszych, zgodnie z wybraną specjalnością studiów, zna fachową terminologię w tym zakresie;

• posiada wiedzę na temat etiopatogenezy i przebiegu klinicznego schorzeń u osób starszych, zna terminologię i posiada wiedzę z zakresu kinezyterapii w usprawnianiu

w okresie starzenia;

• zna podstawy medycyny sportowej i metody odnowy biologicznej.

-Umiejętności:

• potrafi dokonywać pomiaru, analizy i interpretacji wskaźników somatycznych, biochemicznych, fizjologicznych, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie wykonuje zadania w warunkach nieprzewidywalnych;

• potrafi zmierzyć parametry kinematyczne i dynamiczne, służące do oceny stanu funkcjonalnego układu ruchu człowieka, posiada umiejętność testowania komponentów sprawności fizycznej, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy;

• potrafi obsługiwać urządzenia pomiarowe wykorzystywane w sporcie i rekreacji oraz posługiwać się specjalistycznymi urządzeniami i sprzętem sportowym, formułuje

i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie wykonuje zadania w warunkach nieprzewidywalnych;

• potrafi komunikować się z osobami starszymi, jako podmiotami działalności zawodowej oraz z innymi specjalistami; odpowiednio uzasadniać stanowisko, prowadzić debatę;

• potrafi dokonywać diagnozy rozwoju somatycznego i motorycznego z uwzględnieniem aktualnych standardów rozwoju;

• samodzielnie potrafi organizować, realizować i dokumentować zajęcia rekreacyjne, sportowe i zdrowotne dla osób starszych, formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, innowacyjnie wykonuje zadania w warunkach nieprzewidywalnych;

• potrafi indywidualizować zadania oraz dostosowywać treści i metody oddziaływania do potrzeb psychicznych i możliwości fizycznych osób starszych w celu skutecznego zapobiegania wykluczeniu społecznemu;

• potrafi wykorzystywać wyspecjalizowane narzędzia statystyczne do gromadzenia, analizy i interpretacji wyników badań empirycznych;

• posiada umiejętność nauczania ćwiczeń z zakresu różnych form treningu zdrowotnego

w sportach indywidualnych i zespołowych;

• potrafi organizować i prowadzić aktywne formy turystyki oraz imprezy rekreacyjne;

• formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy, a także potrafi opracować

i zrealizować programy profilaktyczno-promocyjne w zakresie różnych obszarów edukacji zdrowotnej oraz zaplanować postępowanie dietetyczno-suplementacyjne dla osób starszych;

• potrafi demonstrować i asekurować ćwiczenia z zakresu sportów indywidualnych

i zespołowych oraz ćwiczenia rytmiczne i taneczne;

• posiada umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia badań naukowych oraz interpretacji i prawidłowego wnioskowania; potrafi formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi;

• posługuje się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, oraz specjalistyczną terminologią z zakresu kultury fizycznej;

• potrafi diagnozować zaburzenia narządu ruchu oraz aktywnie współpracować w zakresie usprawniania ruchowego osób starszych;

• potrafi udzielać medycznej pomocy;

• potrafi kierować pracą zespołu, współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodąca rolę w zespole realizującym zadania zawodowe;

• samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie, potrafi ukierunkowywać innych w tym zakresie.

-Kompetencji społecznych:

• uznaje znaczenie wiedzy w rozwoju problemów poznawczych i praktycznych, jest krytyczny w jej ocenie, zasięga opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;

• myśli i działa w sposób przedsiębiorczy;

• potrafi rozwiązywać najczęstsze problemy związane z pełnieniem roli zawodowej kierując się zasadami etycznymi;

• realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i udzielania pierwszej pomocy; jest świadomy odpowiedzialności prawnej w swojej działalności zawodowej;

• ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie uczestnictwa w kulturze fizycznej, dba o swój poziom sprawności fizycznej, docenia jej znaczenie w dbałości o ciało, jest świadomy wysokiej wartości zdrowia w wymiarze jednostkowym i społecznym, jest gotowy do działań na rzecz promocji zdrowia;

• ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych, zachowywania się w sposób profesjonalny, odpowiedzialnie przygotowuje się do zajęć, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, dba o prestiż wykonywanego zawodu.

kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6 (2025-03-04)