Akademia Kultury Fizycznej w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia Zajęciowa, Stacjonarne, II stopnia

Informacje o programie studiów

Kod: RTZ-SM
Nazwa: Terapia Zajęciowa, Stacjonarne, II stopnia
Tryb studiów: Stacjonarne
Rodzaj studiów: studia drugiego stopnia
Czas trwania: 2 lata (4 semestry)
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane w ramach wszystkich toków nauczania programu (w przypadku tego programu zdefiniowano tylko jeden możliwy tok nauczania). Kierunki: Terapia Zajęciowa
Kierunki, specjalności i specjalizacje poznawane tylko w ramach niektórych toków nauczania programu (związane z konkretnymi etapami). Kierunki do
wyboru:
(brak)
Jednostki organizacyjne oferujące ten program studiów Jednostki: Wydział Rehabilitacji Ruchowej (od 2003/4) [ inne programy w tej jednostce ]

Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:

moje zaliczenia etapów

Główny tok nauczania

Dodatkowe informacje

Warunki przyjęcia:
Rok akademicki 2022/23 - ...

posiadanie dyplomu licencjata w zakresie Terapii Zajęciowej, średniej ocen (do dwóch miejsc po przecinku) uzyskanej w trakcie studiów licencjackich, pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego

Warunki przyjęcia:
Rok akademicki 2020/2021 - Rok akademicki 2021/22

posiadanie świadectwa dojrzałości, posiadanie dyplomu licencjata w zakresie Terapii Zajęciowej, średniej ocen (do dwóch miejsc po przecinku) uzyskanej w trakcie studiów licencjackich, pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego

Warunki przyjęcia:
Rok akademicki 2015/2016 - Rok akademicki 2019/2020

posiadanie świadectwa dojrzałości, posiadanie dyplomu licencjata w zakresie terapii zajęciowej, uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu testowego z podstaw oraz teorii i praktyki terapii zajęciowej z zakresu studiów pierwszego stopnia (licencjackich), pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego.

Możliwe do uzyskania certyfikaty:
  • Magister, kierunek Terapia Zajęciowa
Uprawnienia zawodowe:

Studenci studiów II stopnia na kierunku Terapia zajęciowa są kształceni zgodnie z standardami ustalonymi przez Światową Federację Terapeutów Zajęciowych (WFOT) i Europejską Sieć Terapii Zajęciowej w Szkolnictwie Wyższym (ENOTHE).

Absolwenci uzyskują kompetencje niezbędne do diagnostyki pacjenta oraz planowania procesu terapii zajęciowej, dokumentowania przebiegu prowadzonej terapii, prowadzenia badań naukowych w zakresie terapii zajęciowej, umiejętności pracy w zespole interdyscyplinarnym, kierowania zespołem terapeutycznym oraz zarządzania placówkami oferującymi usługi z zakresu terapii zajęciowej. Studia II stopnia uwypuklają charakterystyczne dla nowoczesnych światowych i europejskich trendów rozumienie terapii zajęciowej, a ukończenie studiów drugiego stopnia wzmacnia tożsamość zawodową terapeutów zajęciowych oraz przyczynia się do podniesienia ich statusu nie tylko w zespole terapeutycznym, lecz także w odbiorze społecznym.

Dodatkowo absolwenci studiów II stopnia uzyskują kwalifikacje pedagogiczne co umożliwia im podjęcie pracy w placówkach, które wymagają tego typu uprawnień (np. szkoły, przedszkola). Absolwent kierunku ma zatem szerokie oraz unikalne kompetencje, pozwalające na osiągnięcie dobrej pozycji na rynku pracy.

Absolwenci mają możliwość kontynuowania procesu rozwoju kompetencji, przygotowania się do świadomego, opartego na refleksji uczenia się oraz rozwijania świadomości posiadanych kompetencji przygotowujących do kształcenia ustawicznego (portfolio). Absolwenci zyskują doświadczenie oraz pogłębione rozumienie mechanizmów zachowania się człowieka w różnym wieku i z różną niepełnosprawnością oraz w różnych sytuacjach życiowych. Zyskują kompetencje pozwalające na komunikowanie się z różnymi grupami pacjentów, wykorzystywanie w praktyce metod i środków oddziaływania na grupę, jak i na jednostkę oraz pogłębione umiejętności współpracy w zespole interdyscyplinarnym. Absolwenci posiadają wiedzę z zakresu: podstaw prawnych służby zdrowia, psychologii klinicznej, antropologii i etyki. Ukończenie studiów drugiego stopnia daje również kompetencje do posługiwania się różnymi formami, technikami i metodami terapii zajęciowej, m.in.: praca autobiograficzna, komunikacja alternatywna, terapia Snoezelen, czy aktywne formy ruchowe, co podnosi atrakcyjność na rynku pracy.

Dalsze studia:

możliwość ubiegania się o udział w studiach podyplomowych, możliwość kształcenia w szkole doktorskiej

Treści nauczania:

Wiedza:

-W pogłębionym zakresie rozumie wzajemny wpływ czynników biologicznych, psychicznych, behawioralnych, środowiskowych i braku aktywności fizycznej na stan zdrowia. Rozumie działanie czynników chorobotwórczych i znaczenie czynników ryzyka w powstawaniu i przebiegu chorób na podstawie aktualnych publikacji naukowych.

-Na podstawie aktualnej literatury naukowej zna w pogłębionym zakresie pojęcia normy i patologii w ocenie stanu fizycznego, psychicznego, poziomu aktywności fizycznej i sytuacji społecznej osoby oraz rozumie procesy zachodzące w organizmie w różnych stanach patologicznych i w przebiegu chorób, zna zagadnienia biomechaniki zaburzeń postawy ciała i ruchu, oraz ich wpływ na zaburzenia funkcjonowania osoby chorej w środowisku.

-Zna w pogłębionym zakresie związki pomiędzy funkcjonowaniem, niepełnosprawnością, poziomem aktywności fizycznej, uwarunkowaniami środowiska, a stanem zdrowia oraz najistotniejsze metody określania stanu zdrowia biopsychospołecznego i zasady posługiwania się klasyfikacją ICF.

-Posiada pogłębioną wiedzę na temat zależności psychosomatycznych, psychomotorycznych i społecznych od dzieciństwa do wieku podeszłego oraz możliwości ich wykorzystania w stosowanym procesie terapeutycznym.

-Zna w stopniu pogłębionym narzędzia diagnostyczne i metody komunikacji wykorzystywane w terapii zajęciowej oparte na argumentach naukowych

-Rozumie znaczenie czynników zagrażających zdrowiu związanych z wykonywaniem zawodu terapeuty zajęciowego i wspierających jego psychohigienę i poziom aktywności fizycznej.

-Zna w pogłębionym zakresie specyfikę pracy z osobami z niepełnosprawnością, z ograniczoną aktywnością fizyczną, osobami w trudnej, kryzysowej i granicznej sytuacji życiowej. Zna w rozszerzonym zakresie zasady pracy zgodne z regułami poszanowania osoby, rozwoju jej autonomii oraz umacniania (empowerment).

-Posiada pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania społecznego, jak również mechanizmów formowania się tożsamości społecznej i kulturowej człowieka. Rozumie specyfikę kultur lokalnych, roli rodziny, społeczności lokalnych, instytucji i organizacji pozarządowych w procesie socjalizacji do realiów społeczeństwa obywatelskiego.

-Zna zasady doboru i adaptacji form aktywności fizycznej dla potrzeb terapii zajęciowej zgodnie z aktualną wiedzą naukową.

-Posiada zaawansowaną wiedzę w obszarze aktualnej polityki prawnej i społecznej w zakresie terapii zajęciowej opartej na najnowszych dowodach naukowych. Zna i rozumie pojęcie etyki zawodowej terapeuty zajęciowego.

-Zna antropologiczne i historyczne koncepcje dotyczące zajęciowości ludzkiej oraz w stopniu pogłębionym rozumie pojęcie terapii wykorzystującej medium sztuki i zna możliwości jej wykorzystania w pracy z osobami z różnymi dysfunkcjami (w tym z ograniczeniami aktywności fizycznej).

-Posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą skutecznych sposobów zarządzania zasobami ludzkimi i współdziałania między specjalistami w miejscu pracy terapeuty zajęciowego w oparciu o literaturę naukową.

-Posiada w stopniu rozszerzonym aktualną wiedzę poruszaną w literaturze naukowej z zakresu psychologii i pedagogiki pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania - uczenia się.

-Posiada w stopniu rozszerzonym aktualną wiedzę poruszaną w literaturze naukowej z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu.

-Zna zasady stosowania EBP w terapii zajęciowej. Zna różne rodzaje informacji naukowej, sposoby ich pozyskiwania oraz zasady analizowania. Zna zasady i schematy konstruowania prac naukowych.

Umiejętności:

-Potrafi w pogłębionym zakresie posługiwać się pojęciami zgodnymi z Międzynarodową Klasyfikacją Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia. Umie badać, analizować i opisać wpływ zaburzeń struktury i funkcji organizmu na aktywność i uczestnictwo w obszarze aktywności życia codziennego, produktywności i czasu wolnego.

-Potrafi w pogłębionym zakresie badać, interpretować i opisywać zjawiska społeczne i procesy grupowe rozmaitej natury (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne i etyczne) w kategoriach poznania społecznego, wpływu społecznego oraz oddziaływania postaw, stereotypów i uprzedzeń społecznych.

-Potrafi w pogłębionym zakresie oceniać i organizować wybrane dziedziny aktywności człowieka, jakimi są: kultura i sztuka, czas wolny, rekreacja, aktywność fizyczna, społeczna i obywatelska, organizacje pozarządowe, wolontariat wykorzystując naukowe bazy danych.

-Potrafi w pogłębionym zakresie porozumiewać się i współpracować z osobami w kryzysie oraz z osobami z ograniczeniami w funkcjonowaniu (w tym wynikającymi z obniżonej sprawności fizycznej), osobami z niepełnosprawnością lub chorymi oraz wykluczonymi społecznie.

-Potrafi korzystać z naukowych baz danych w celu pozyskiwania informacji o osobie lub grupie stosowane w badaniach naukowych w zakresie terapii zajęciowej.

-Potrafi współpracować w zespole interdyscyplinarnym oraz w oparciu o najnowsze wyniki badań prowadzić proces terapeutyczny osób z różnymi dysfunkcjami, zaburzeniami oraz ograniczeniami aktywności fizycznej.

-Potrafi w pogłębionym zakresie stosować metody i techniki wykorzystywane w terapii zajęciowej zgodnie z aktualną wiedzą naukową.

-Potrafi w pogłębionym stopniu korzystać z własnej kreatywności, sprawności fizycznej, umiejętności technicznych i interpersonalnych w terapii zajęciowej.

-Wykorzystując najnowsze doniesienia naukowe potrafi organizować społeczność lokalną oraz wykorzystywać zasoby kapitału społecznego na rzecz poprawy funkcjonowania psychofizycznego osób niedostosowanych społecznie, zagrożonych wykluczeniem i wykluczonych poprzez organizowanie zajęć terapeutycznych i tworzenie środowiska do optymalnego prowadzenia terapii zajęciowej.

-Potrafi komunikować się i efektywnie współdziałać w grupie oraz wie jak budować poczucie odpowiedzialności za drugą osobę.

-Potrafi poprawnie, z punktu widzenia merytorycznej wiedzy oraz logicznego rozumowania, formułować własne sądy na temat procedur stosowanych w procesie terapii zajęciowej oraz proponować rozwiązania zgodnie z obowiązującymi standardami i aktualną wiedzą naukową (EBP).

-Posiada umiejętność projektowania i prowadzenia zadań badawczych z zakresu nauk o kulturze fizycznej, medycznych i nauk o zdrowiu Potrafi oceniać i dobierać narzędzia pomiarów oraz samodzielnie konstruować proste narzędzia oceny (ankieta, karta badania). Potrafi wyszukiwać informacje naukowe, gromadzić je i wykorzystywać w procesie tworzenia własnego projektu badawczego oraz przedstawić go w formie publikacji naukowej.

-Zna język obcy na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w zakresie słownictwa specjalistycznego z zakresu nauk o kulturze fizycznej, medycznych i nauk o zdrowiu.

-Uzupełniając wiedzę w oparciu o najnowsze publikacje naukowe potrafi kierować procesem samokształcenia w zakresie nauk o kulturze fizycznej, medycznych i nauk o zdrowiu oraz dokumentować jego przebieg i efekty.

-Posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów.

-Wykazuje umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji i materiałów z naukowych baz danych.

-Umiejętnie komunikuje się przy użyciu różnych technik, zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces.

Kompetencje społeczne:

-Posiada holistyczny i personalistyczny obraz każdej osoby, szanuje jej indywidualność oraz potrafi współdziałać i pracować w grupie.

-Buduje relację terapeutyczną opartą na zasadach autonomii własnej i innych osób, ustalając priorytety do realizacji celów terapii oraz dbając o bezpieczeństwo własne, pacjentów i współpracowników.

-Poprzez swoją komunikację i interakcję wyraża solidaryzm zawodowy. Podejmuje działania promujące zawód terapeuty zajęciowego między innymi poprzez publikacje naukowe i udział w konferencjach z zakresu nauk o kulturze fizycznej.

-Pracuje w zespole interdyscyplinarnym odpowiedzialnie, zgodnie z posiadanymi kompetencjami oraz posiłkując się aktualną wiedzą naukową z zakresu nauk o kulturze fizycznej, medycznych i nauk o zdrowiu.

-Angażuje się w racjonalną debatę dotyczącą roli zajęć i terapii zajęciowej w Polsce i na świecie. Ma świadomość konieczności realizowania i wspierania badań naukowych z zakresu nauk o kulturze fizycznej (w tym terapii zajęciowej) jako fundamentu rozwoju tej dyscypliny.

-Stale podnosi poziom swojego profesjonalizmu zawodowego poprzez kształcenie ustawiczne, w tym zapoznawanie się aktualną literaturą oraz wynikami badań naukowych z zakresu nauk o kulturze fizycznej, medycznych i nauk o zdrowiu publikowanymi w Polsce i na świecie.

-Charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności.

-Jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela.

-Potrafi dbać o prestiż zawodu, dba o ciągłe podnoszenie swoich kompetencji w zakresie wiedzy i umiejętności w oparciu o aktualne doniesienia naukowe, jest gotowy do podjęcia studiów trzeciego stopnia.

kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-6 (2025-03-04)