Fizjoterapia, Stacjonarne, I stopnia
Informacje o programie studiów
Kod: | RFI-SL |
Nazwa: | Fizjoterapia, Stacjonarne, I stopnia |
Tryb studiów: | Stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Czas trwania: | 3 lata (6 semestrów) |
|
Fizjoterapia |
wyboru: |
(brak) |
|
Wydział Rehabilitacji Ruchowej (od 2003/4)
[ inne programy w tej jednostce ]
|
Jeśli interesują Cię konkretne, indywidualne wymagania, jakie musisz spełnić na aktualnym etapie studiów, to zajrzyj do modułu zaliczeń etapów:
Główny tok nauczania
1 rok, sem.1, Fizjoterapia |
1 rok, sem.2, Fizjoterapia |
2 rok, sem.3, Fizjoterapia |
2 rok, sem.4, Fizjoterapia |
3 rok, sem.5, Fizjoterapia |
3 rok, sem.6, Fizjoterapia Licencjat, kierunek Fizjoterapia |
Dodatkowe informacje
Warunki przyjęcia: |
posiadanie świadectwa dojrzałości, wynik egzaminu maturalnego, pozytywne zakończenie postępowania kwalifikacyjnego. |
Możliwe do uzyskania certyfikaty: |
|
Uprawnienia zawodowe: |
Absolwent kierunku: fizjoterapia posiada wykształcenie i przygotowanie zawodowe - zgodne z wymaganiami obowiązującymi w jednostkach ochrony zdrowia - do pracy z osobami chorymi i niepełnosprawnymi przede wszystkim w zakresie stosowania czynników naturalnych (fizykalnych) w profilaktyce i celach leczniczych /na podstawie art.43 ustawy o kulturze fizycznej z dnia 18 stycznia 1996r. (Dz.U. z dnia 21 listopada 2007r. Nr226, poz.1675 ze zmianami). Absolwent jest uprawniony do wykonywania świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych z zakresu rehabilitacji leczniczej na podstawie przepisów Rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu rehabilitacji leczniczej z dnia 6 listopada 2013r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 1522) wydanego na podstawie art. 31 d Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r.o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tj. Dz.U. z 2008r. Nr. 164, poz.1027). Posiada predyspozycje psychofizyczne do pracy z ludźmi chorymi i niepełnosprawnymi oraz sprawność fizyczną potrzebną do poprawnego demonstrowania i przeprowadzania ćwiczeń fizycznych z tymi osobami. Absolwent posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do: kształtowania, podtrzymywania i przywracania sprawności i wydolności osób w różnym wieku utraconej lub obniżonej wskutek różnych chorób bądź urazów, sprawnego wykonywania wszelkich zabiegów fizjoterapeutycznych, dostosowywania swych działań do nadrzędnych celów rehabilitacji w ramach funkcjonowania zespołów rehabilitacyjnych, kontrolowania efektywności procesu fizjoterapii. Absolwent kierunku: fizjoterapia jest przygotowany do pracy w jednostkach ochrony zdrowia, ośrodkach dla osób niepełnosprawnych, ośrodkach wypoczynkowych i rekreacyjno -sportowych. Zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Umie posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu kierunku studiów. |
Dalsze studia: |
możliwość ubiegania się o udział w studiach drugiego stopnia magisterskich. |
Treści nauczania: |
absolwent osiągnął efekty w zakresie Wiedzy: -Posiada podstawową wiedzę niezbędną do: opisu budowy anatomicznej człowieka i funkcjonowania poszczególnych jego układów, opisu mechanizmów dziedziczenia i zaburzeń genetycznych, opisu procesów zachodzących w okresie od dzieciństwa poprzez dojrzałość do starości; opisu podstawowych właściwości fizycznych komórek i tkanek oraz mechanizmów działania czynników fizycznych na organizm człowieka. -Zna i rozumie procesy metaboliczne na poziomie komórkowym, narządowym i ustrojowym zachodzące w spoczynku i w wysiłku fizycznym, zna fizjologiczne i biochemiczne skutki bezczynności oraz adaptacji do wysiłku fizycznego. -Posiada usystematyzowaną wiedzę w zakresie zasad funkcjonowania układu ruchu oraz jego sterowania podczas aktywności ruchowej człowieka. -Zna objawy, przyczyny oraz rozumie mechanizmy procesów patologicznych zachodzących w tkankach i układach organizmu człowieka, zna metody opisu i interpretacji podstawowych objawów jednostek chorobowych w stopniu umożliwiającym racjonalne stosowanie środków fizjoterapii i planowanie procesu rehabilitacji. -Zna zasady i sposoby postępowania fizjoterapeutycznego w wybranych jednostkach chorobowych u pacjentów w różnym wieku, zna działanie i sposób podawania wybranych grup leków. -Ma wiedzę w zakresie udzielania pierwszej pomocy w stanach zagrożenia zdrowia i życia. -Zna zasady promocji zdrowia i zdrowego trybu życia. -Ma podstawową wiedzę w zakresie: rozwoju psychospołecznego od dzieciństwa do starości, . psychospołecznych mechanizmów zachowania człowieka w zdrowiu i w chorobie, problemów psychospołecznych wynikających z niepełnosprawności, kalectwa i przewlekłej choroby. -Zna i rozumie znaczenie procesu edukacyjnego w promocji zdrowia i terapii pacjentów. -Ma podstawową wiedzę w zakresie teoretycznych podstaw diagnostyki fizjoterapeutycznej oraz właściwego planowania, wykonania i ewaluacji programów fizjoterapii, zmierzających do poprawy stanu zdrowia. -Zna założenia metod terapeutycznych, posiada wiedzę związaną z ich doborem i stosowaniem u pacjentów w różnych wieku z różnymi dysfunkcjami. -Zna mechanizmy działania oraz możliwe skutki uboczne stosowanych zabiegów z zakresu fizjoterapii. -Ma wiedzę na temat rodzaju oraz sposobu doboru sprzętu ortopedycznego u pacjentów w różnym wieku i z różnymi dysfunkcjami. -Zna miejsce fizjoterapii w ramach organizacji polskiego systemu ochrony zdrowia oraz rozumie prawne, organizacyjne oraz etyczne uwarunkowania pracy fizjoterapeuty. -Ma elementarną widzę w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz prawa autorskiego. -Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości. Umiejętności: -Potrafi poprawnie dobrać, zademonstrować oraz przeprowadzić ćwiczenia ruchowe z pacjentami w różnym wieku z różnymi rodzajami dysfunkcji. -Potrafi przeprowadzić proces nauczania ruchów, używając fachowego nazewnictwa, z uwzględnieniem aspektów rozwojowych i metodyki nauczania ruchu u pacjentów w rożnym wieku z różnymi rodzajami dysfunkcji. -Posiada umiejętności manualne pozwalające na wykonanie masażu leczniczego oraz elementów terapii manualnej. -Potrafi samodzielnie wykonywać zabiegi z zakresu fizykoterapii. -Potrafi rozpoznać stan zagrożenia zdrowia i życia oraz udzielić pierwszej pomocy medycznej. -Potrafi dobrać i wykorzystać odpowiedni sprzęt do prowadzenia ćwiczeń ruchowych w tym ćwiczeń z zakresu kinezyterapii. -Potrafi prawidłowo obsłużyć odpowiednią aparaturę do wykonywania zabiegów z zakresu fizykoterapii. -Potrafi wybrać, założyć i dopasować różne rodzaje zaopatrzenia ortopedycznego oraz potrafi wyjaśnić i nauczyć pacjenta jak z niego korzystać. -Potrafi dobrać i właściwie wykorzystywać podstawową aparaturę oraz sprzęt do wykonywania badań funkcjonalnych. -Potrafi komunikować się z pacjentem lub grupą pacjentów w zakresie planowania i wykonywania różnych działań z zakresu fizjoterapii, potrafi zachęcać i motywować do ich wykonywania, umie rozpoznawać różne stany emocjonalne i rozładowywać napięcia. -Potrafi komunikować się i pracować z zespole terapeutycznym. -Potrafi identyfikować wybrane problemy zdrowotne u pacjenta w każdym wieku z różnymi rodzajami dysfunkcji oraz właściwie je interpretować. -Potrafi podjąć w stosunku do pacjenta lub grupy pacjentów w każdym wieku i z różnym rodzajem dysfunkcji działania pielęgnacyjne i terapeutyczne z zakresu fizjoterapii. -Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki podstawowych badań laboratoryjnych i diagnostycznych oraz przeprowadzić właściwe działania w stosunku do uzyskanych wyników badań. -Potrafi udzielić porady w zakresie działań związanych z promocją zdrowia, profilaktyką i edukacją zdrowotną. -Potrafi korzystać z technologii informatycznych w zakresie: - edycji tekstu, - pozyskiwania informacji z literatury, baz danych i innych źródeł -podstawowej analizy statystycznej dla potrzeb opracowywania wyników badań - przygotowania prezentacji. -Potrafi identyfikować błędy i zaniedbania powstające w procesie usprawniania oraz wprowadzić działania naprawcze. -Potrafi prowadzić: dokumentację dotyczącą działań diagnostycznych i podejmowanych działań fizjoterapeutycznych, dokumentację dotyczącą jednostek i instytucji prowadzących działalność w zakresie fizjoterapii. -Potrafi ułożyć krótko i długofalowy plan w zakresie postępowania profilaktycznego i fizjoterapeutycznego. -Potrafi zrealizować w praktyce założenia planu fizjoterapeutycznego zgodnie z procesem i metodyką nauczania ruchów w odniesieniu do dostępnych warunków oraz zgodnie z obowiązującymi normami. -Posiada specjalistyczne umiejętności ruchowe z zakresu różnych form aktywności fizycznej które umie wykorzystać w procesie fizjoterapii. -Potrafi przygotować pisemny raport z zakresu fizjoterapii oraz i dziedzin pokrewnych wykorzystując własne obserwacje i działania lub wykorzystując dane źródłowe. -Potrafi zaprezentować w formie ustnej własne działania i przemyślenia z zakresu fizjoterapii i dziedzin pokrewnych. -Posiada umiejętności językowe na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz posługuje się językiem specjalistycznym z zakresu fizjoterapii. Kompetencji: -Jest świadomy zakresu posiadanej przez siebie wiedzy teoretycznej i praktycznej, zdaje sobie sprawę z konieczności uzupełniania jej przez całe życie oraz wie kiedy zwrócić się do ekspertów. -Okazuje tolerancje dla postaw i zachowań wynikających z odmiennych uwarunkowań społecznych i kulturowych oraz ma świadomość wpływu sytuacji życiowych pacjentów na ich stany emocjonalne. -Realizuje zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo własne i otoczenia, w tym przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy, potrafiąc działać w zespole, pracować w grupie oraz współpracować z przedstawicielami innych zawodów w zakresie ochrony zdrowia. -Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, a także zaplanować poszczególne etapy działań. -Posiada umiejętność działania w warunkach niepewności i stresu, jest świadomy obowiązku niesienia pierwszej pomocy osobom poszkodowanym. -Potrafi formułować opinie dotyczące pacjentów, osób korzystających z usług fizjoterapeutycznych oraz grup społecznych w kontekście związanym z wykonywanym zawodem. -Posiada umiejętność efektywnego komunikowania się oraz jasnego i precyzyjnego przekazywania zaleceń pacjentom dostosowując środki, a także formę przekazu do poziomu intelektualnego partnera interakcji. -Dba o poziom sprawności fizycznej niezbędnej dla wykonywania zadań właściwych dla działalności zawodowej fizjoterapeuty. -Dostrzega i formułuje problemy moralne, dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą oraz poszukuje optymalnych rozwiązań, postępując zgodnie z zasadami etyki. |